Funderingar igen ang. en nätdel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tomas

Funderingar igen ang. en nätdel

Inlägg av Tomas »

Hallå, har efter några månaders träda dammat av mitt gammla hypexbygge igen och har några funderingar.

Den ena halvan av nätdelen (dual mono konstruktion)
Laddar ur mycket fortare än den andra halvan, hur kan det komma sig, är det någon av kondensatorerna som är sämmre än de andra eller kan det vara någon av likriktarbryggorna som är dåliga, villket är mest troligt?

Sen är jag lite orolig över själva modulerna, när man stänger av strömförsörjningen och nätdelen börjar ladda ur sig så skickar modulerna ut upp mot 2V likström på högtalarutgångarna, är detta normalt, och om inte, hur kan man åtgärda detta?

Funderar på om man kan sätta ett relä till utgångarna som slår till när det blir spänningsfall och med det ansluta ett litet motstånd på någon ohm som suger till sig likspänningen, kan något sådant fungera?

Nätdelen ser ut som nedan fast skissen visar bara ena halvan, andra halvan är identisk.
Bild

Någon som har någon ide'?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Funderingar igen ang. en nätdel

Inlägg av prototypen »

Om ena halvan går ner fortare så är det fel på någon komponent, prova att mäta (läck)strömmen i kondensatorerna.

Sedan undrar jag varför du har 2 likriktarbryggor? Om du kopplar samman trafon så du får en mittpunkt och en brygga blir det mindre förlust i likriktningen. För trafon gör det ingen skillnad.

Protte
Tomas

Inlägg av Tomas »

har igentligen ingen anledning at ha två bryggor, det blev bara så när jag kopplade ihop det.

Så du menar att jag skulle kunna ha det kopplat som följande?
Bild

Hur mäter jag läckström på ett enkelt sätt?

Tack för svar!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp, precis så, kontrollera bara att lindningarna verkligen blir kopplade i serie, att det blir ca 70-75 V AC mellan änduttagen.

Läckströmmen kontrolleras med A-meter i serie med komponenten.

Protte
Tomas

Inlägg av Tomas »

men...då får jag ju bara ut +/- 35V?
jag behöver mina +/- 53V :oops:
Borre

Inlägg av Borre »

VAC skriver han, när du sen likriktar och glättar bli spänningen i runda slängar 35*sqrt2= 50V

Han skriver bara hur du ska kolla så lindningarna blir kopplade i serie.
Tomas

Inlägg av Tomas »

oups, nu känner jag mig dum.

Givetvis blir det så.

Nu måste jag bara köpa en vettig kabelskotång så att jag kan fortsätta på ett seriöst sätt...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Olika urladdningsfart är inte så konstigt om förstärkaren drar lite mer ström från ena matningen. Det är inget konstigt med det.

Är 2V på utgången uppmätt med eller utan last? Om det är utan last så behöver du inte oroa dig. Om det är 2V med last så kanske man ska börja fundera däremot.
Tomas

Inlägg av Tomas »

2V är förvisso uppmätt med modulerna inkopplade men inga högtalare inkopplade, men när man har högtalarna inkopplade så låter det illa om högtalarna när man stänger av, så jag misstänker att det spottas ut likström även när dessa är ikopplade!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vilken sorts oljud är det? Är det precis när du slår av strömbrytaren det kommer eller är det några ögonblick senare?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du enbart ansluter + alternativt enbart - till modulen
blir det likspänning på utgången då?
Tomas

Inlägg av Tomas »

Kimmen: oljudet kommer några sec efter att man slår ifrån, och det låter illa ifrån högtalarna under flera sekunder.
svårt att beskriva ljudet, men det verkar som om att under de sissta sekunderna som kondensatorerna har spänningen kvar så knastrar det och viner lite i högtalarna, kan det säga något?

4kTRB: vågar man göra det? man riskerar inte att förstöra något?
Tomas

Inlägg av Tomas »

Jag har kommit på en enkel lösning... det finns en Mute-funktion på modulerna som jag inte använt hittills... kopplar man den till ett relä som slår ifrån när strömmen bryts så stänger modulerna ner helt och utgångarna kopplas bort, och man slipper missljud, dc och annat skräp ut i högtalarna!

Den ogämnt urladdande nätdelen får jag väl leva med... ska prova att sätta dit något som kallas för "bleeder-motstånd" och se om det ev. kan minska problemet lite.

Jag får ändå tacka för alla bra tipps jag fått av er, verkligen ett kanonforum det här!
Skriv svar