Jag har sett en hex Schmitt trigger som har pinkonfigurationen för "rak koppling", enligt principen
1-14
2-13
3-12
...
...
Nu behöver jag använda en men hittar inte på beteckningen längre (googlat 40 min nu).
Har någon vänlig själ en beteckning i huvet.
/Ola
Schmitt trigger med "rak koppling"
Re: Schmitt trigger med "rak koppling"
Är du säker på att den hör till någon av standardserierna 74xx eller 4000 ? Jag har aldrig sett någon sådan. Och pinne 14 är ju normalt VCC.
Ska det vara inverterad utgång eller inte?
Om du inte måste ha exakt de pinnumren som du tar som exempel så finns det tvåvägs buffertkretsar med "enable" (tristate) som är "raka" och med schmitt trigger funktion som är icke-inverterade. Du kan ju fixa så att de bara leder åt ett håll.
några av dem är t.ex. 74xx240,241,243,244 ( 4-st), 245 (8 st)... nej nu tar jag fel... jag bläddrar i ELFAs katalog, och där har de ritat alla dessa som schmitt trigger, men i databladen är dom inte det, så man får nog kolla upp noga att de kretsar man beställer verkligen är rätt... Fattar inte varför ELFA lägger dit schmitt trigger symboler på alla bufferar ??? varken 243 eller 245 var schmitt trigger när jag kollade upp dom, så frågan är väl om någon av dom är det?
Även 74xx640,641,645 kan användas som 8 st scmitt-triggers (enligt bilder i ELFA kataogen). P ELFAs hemsida har de tagit bort alla sådana bilder och ersatt med bild på kapseln! Hur dum får man vara?
Inga av dessa går spikrakt igenom - pinnarna är oftast förskjutna ett steg åt sidan just för att VCC och GND ska få plats på var sin sida.
Ska det vara inverterad utgång eller inte?
Om du inte måste ha exakt de pinnumren som du tar som exempel så finns det tvåvägs buffertkretsar med "enable" (tristate) som är "raka" och med schmitt trigger funktion som är icke-inverterade. Du kan ju fixa så att de bara leder åt ett håll.
några av dem är t.ex. 74xx240,241,243,244 ( 4-st), 245 (8 st)... nej nu tar jag fel... jag bläddrar i ELFAs katalog, och där har de ritat alla dessa som schmitt trigger, men i databladen är dom inte det, så man får nog kolla upp noga att de kretsar man beställer verkligen är rätt... Fattar inte varför ELFA lägger dit schmitt trigger symboler på alla bufferar ??? varken 243 eller 245 var schmitt trigger när jag kollade upp dom, så frågan är väl om någon av dom är det?

Även 74xx640,641,645 kan användas som 8 st scmitt-triggers (enligt bilder i ELFA kataogen). P ELFAs hemsida har de tagit bort alla sådana bilder och ersatt med bild på kapseln! Hur dum får man vara?

Inga av dessa går spikrakt igenom - pinnarna är oftast förskjutna ett steg åt sidan just för att VCC och GND ska få plats på var sin sida.
74HC7540 från NXP är octal schmitt trigger inverter med "rak" konfigutation.
EDIT: 74HC7541 är motsvarande non-inverting.
Här finns fler varianter att välja på , från NXP:
All schmitt triggers
EDIT: 74HC7541 är motsvarande non-inverting.
Här finns fler varianter att välja på , från NXP:
All schmitt triggers
Senast redigerad av jesse 29 januari 2010, 18:19:37, redigerad totalt 1 gång.
Hur vet man vilken som inverterar när de heter samma dant. 

ääääähhh... så blir det när man försöker svara på inlägg kl 01.49 på natten
Hade dom mätt min kapacitet just då hade dom placerat mig i gruppboende.

Hade dom mätt min kapacitet just då hade dom placerat mig i gruppboende.
Den skulle gå mot en inkommande "rak" bus, så hela vitsen var att inte röra till hela krestkortsdesignen jag kladdade på.
Det kan mycket väl vara en buffer/driver med triggers som jag såg förut.
OM det existerar en sådan "ren" trigger vilket jag trodde jag sett, så är det ju ändå så att hittar jag inte ens igen den med 40min googlande, så lär det
vara ännu svårare att skaffa fram kretsen.
Triggern skall inte sitta mot "logik" utan optokopplare med darlingtonkoppling på utgången (vilket per definition är transistor och därmed TTL så jag vet antagligen inte vad jag pratar om till slut
) och jag antar att att det sitter buffers/drivers på snarare gör nytta än skada.
Det kan mycket väl vara en buffer/driver med triggers som jag såg förut.
OM det existerar en sådan "ren" trigger vilket jag trodde jag sett, så är det ju ändå så att hittar jag inte ens igen den med 40min googlande, så lär det
vara ännu svårare att skaffa fram kretsen.
Triggern skall inte sitta mot "logik" utan optokopplare med darlingtonkoppling på utgången (vilket per definition är transistor och därmed TTL så jag vet antagligen inte vad jag pratar om till slut