Letar 128Mbit flashrommar... hjälp.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Letar 128Mbit flashrommar... hjälp.

Inlägg av e5frog »

EDIT: Letar nu istället efter Intel TE28F128J3D

Letar efter dessa två sorters kretsar, om det är någon som är sugen på att hjälpa till så är det tacksamt.
Am29LV065DU-90REx
Am29LV065DU-90RFx

Det är 8 bitars 64Mbit flashrom, TSOP48 kapsel, x står för temperatur - vanligast är I men finns även E.
Den andra - "F"-modellen är s.k. reverse TSOP, dvs den är spegelvänd för enklare ledningsdragning när man placerar chip på både under och ovansida av kortet.

Det finns en del olika varianter av 29LV065 men de två ovanstående är de som är mest önskvärda.

Tack på förhand.
Senast redigerad av e5frog 29 januari 2010, 18:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Letar 64Mbit flashrommar... hjälp.

Inlägg av Synesthesia »

Farnell verkar i alla fall ha den ena varianten, åtminstone i sin katalog: http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... stid=27808

En del andra företag som säljer elektronik, men som är mindre "katalogbundna", kan säkert ta hem på beställning också.
Är du företagare kan du fråga de större distributörerna som Arrow, EBV, Avnet, men om du bara skall ha några få exemplar kan de vara mindre villiga att ta hem.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Tyvärr har Farnell inte de på lager och 200 kr styck (eller 176,94 som den billigaste kostade) är i dyraste laget, men går det inte att få tag i billigare så går det ju inte... Tackar för tipset iaf, jag letar vidare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mupp

Inlägg av Mupp »

Spansion har varit lite håriga att få tag på emellanåt. Måste det vara just den där? Avnet Express har Numonyx i lager, nån av dom som funkar?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Denna modellen Am29LV065DU-90RE* har möjlighet att köra 5V I/O, det är väl mest därför den ligger högst på önskelistan. Jag har inte hittat någon annan tillverkare på dessa som erbjuder det.

"Surplus" verkar ju inte lida brist på de iaf, frågan är vad det blir för pris för 88 stycken av varje.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

98 st för $11 styck fick jag erbjudande om från
http://www.partsprocurement.com/new_surplus71.asp

Det gick raskt.

EDIT: Nä förresten, det var från http://www.1sourcecomponents.com från ovanstående fick jag bara svar "SORRY NO STOCK CAN NOT SUPPLY" och inget annat. Skulle ju vara konstigt om de är slut när det är lsitat över 38000 st och en annan i listan hade 40000 och flera andra poster stod det mellan 50-5000 styck. Märklig tjänsts det där - och märkligt svar.
Senast redigerad av e5frog 28 januari 2010, 20:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det blev ju lite billigare än Farnell iaf. :)
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo, men man slänger ju inte direkt upp de summorna utan vidare.

Jag får kanske nöja mig med 3V epromar och peta in nivå-justering. Har för mig jag har sett 29LV065 flashrommar för 30 spänn styck eller liknande.

Någon som har tips på något litet ytmonterat som kan lösa det där?

Det är 23 adresspinnar, CE#, OE#, sen lär det väl behövas pull-up på de åtta datautgångarna.

Vad brukar den gängse metoden vara?
Mupp

Inlägg av Mupp »

Törs man fråga varför du behöver 5V? Och varför två (olika) chip istället för ett dubbelt så stort? I vilket fall som helst bör nivåkonverterare vara billigare än bortåt hundringen styck för dom där. När det gäller minnen så hävdar åtminstone jag att du ska välja nåt där det finns så många möjliga leverantörer som möjligt med likvärdiga kretsar, för dom kan hoppa ordentligt i pris, och helt plötslig är dom borta.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo... jag har en Willem Programmerare, så den 64Mbit kretsen är max vad den fixar rakt av. Att den dessutom är 5V kompatibel underlättar ytterligare eftersom det ska vara till en Virtual Boy och den använder sig av 5V - men priset avskräcker ju. Alla 5V chip man hittar verkar vara betydligt dyrare än 3V dito. För att få plats med tillräckligt många chip på kortytan för att få plats med allt som ska få plats så blir det nödvändigt att använda båda sidor och då underlättar det om de är spegelvända så att man i stort sett bara kan göra via-hål så är routningen klar.

Nu har jag fått veta att det finns ett 128Mbit chip som går att programmera i åtta steg om 16Mbit, inte tokigt eftersom innehållet råkar vara i 16Mbits filer. Det ser ut som om det kan bli ett billigare alternativ.

Intel TE28F128J3D heter den och tyärr så är ju inte den så vanlig heller, man är väl en tio år för sent för att använda dylik.

Det kan hända att det går att göra på liknande sätt med andra 128Mbit chip men detta har testats och funkar. Är inte så sugen på att lägga tid och pengar på att experimentera själv just nu.
Mupp

Inlägg av Mupp »

Håhå. Ja då har jag inte mycket att komma med. Det kostar på både att ligga före och efter sin tid, så att säga.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Re: Letar 128Mbit flashrommar... hjälp.

Inlägg av e5frog »

Får väl hoppas att jag hittar ett litet lager till rimligt pris. Ska CAD:a klart kortet så får vi se hur det tar sig ut.
Skriv svar