Hur funkar HID lampor?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
betänk att..
Lampan om du kör med luxeon drar väldigt lite ström och med li-po celler får du en liten och lätt lampa och behöver inte sätta paketet på ryggen om du inte vill. Räkna lite på det och se om du klarar dig med ett litet paket. Tror att det går få till en härlig lampa med dess komponenter, sen valet at vilken luxeon, vilkten batterispänning och så vidare avgör hur du löser strömmatningen till lampan. En högre spänning och en forward om vandlare, eller tilloch, för att svära i kyrkan, en helt vanlig strömgenerator - linjär kan duga. Visst blir det lite förluster, men du får autocutoff på grund av lampans framspänningsfall. li-po ogillar att dras ur helt då detta minskar livslängden.
En liten varning dock för li-po batterier. De är jättebra, men innehåller så mycket energi att de gärna börjar brinna om de kortsluts. För att vara helt säker och inte riskera att lapan blir en rörbomb OM det skulle bli kortis, så inför någon del som är lite vekare och ger sig på ett kontrollerat sätt om det otrevliga skulle hända med en batteribrand när batteriet ligger i lampan. även metalhydridcellerna kan i värsta värsta fall haverera på otrevliga sätt, så ägna säkerheten lite omtanke.
edit.
http://www.mft.nu/wes/receiver.htm
om du vill titta lite på li-po celler. Dessa är marknadsledande, m,en inte oskäligt dyra ändå
En liten varning dock för li-po batterier. De är jättebra, men innehåller så mycket energi att de gärna börjar brinna om de kortsluts. För att vara helt säker och inte riskera att lapan blir en rörbomb OM det skulle bli kortis, så inför någon del som är lite vekare och ger sig på ett kontrollerat sätt om det otrevliga skulle hända med en batteribrand när batteriet ligger i lampan. även metalhydridcellerna kan i värsta värsta fall haverera på otrevliga sätt, så ägna säkerheten lite omtanke.
edit.
http://www.mft.nu/wes/receiver.htm
om du vill titta lite på li-po celler. Dessa är marknadsledande, m,en inte oskäligt dyra ändå
- Schnegelwerfer
Nja, lite ström vet jag inte om den tar med Luxeon egentligen. jag har för mig att 5W-varianten drog 900mA vid full ljusstyrka.
Jag hade satsat på att bygga en så lite handburen lampa som möjligt, typ den du visade på din bild. Om du ändå skall ha batteripacket på ryggen är det ju bättre att fläska på med en kraftig halogenlampa som kommer att spöa en Luxeon Star med hästlängder.
Vitsen med en Luxeon Star tycker jag är att man kan bygga en kompakt lampa som lyser starkare än konventionella dyklampor i samma storleksklass.
Jag hade satsat på att bygga en så lite handburen lampa som möjligt, typ den du visade på din bild. Om du ändå skall ha batteripacket på ryggen är det ju bättre att fläska på med en kraftig halogenlampa som kommer att spöa en Luxeon Star med hästlängder.
Vitsen med en Luxeon Star tycker jag är att man kan bygga en kompakt lampa som lyser starkare än konventionella dyklampor i samma storleksklass.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Beror på önskad drifttid
Klarar man sig med två timmars drifttid så är det inget stort acc som behövs, men man vill kanske inte ladda lampan på många dyk ?
Nej kravet är en liten handleds lampa, Li-Po hoppar jag nog över, har ingen lust att köpa en laddare bara för det. Visst det finns för 300:-
2 timmars drift tid är OK tycker jag.
Funderade på en sån här. det får inte vara länge än så.

Har en likadan hemma och den ligger på 9.6V 700mAh Ni-Cd, Men det är väl i klenaste lagret.
2 timmars drift tid är OK tycker jag.
Funderade på en sån här. det får inte vara länge än så.

Har en likadan hemma och den ligger på 9.6V 700mAh Ni-Cd, Men det är väl i klenaste lagret.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ja lite i klenaste laget
Effekten räcker fint, men driftstiden blir inte så bra. Li-po laddare torde gå lätt att bygga själv. Strömbergränsad och därefter konstantspänning, men som du säger, troligen lika bra att köpa färdigt..
Hur hävdar sig en Luxeon star diod emot tex. en 10-15w halogenlampa? (vanliga spotlights 12v)
Om vi snackar HID igen.....
Är det "låg" spänning fram till ballasten och där transformeras den upp?
Kollade nämligen lite på Saab´s framlampor på 93ss. Där sitter en box undertill på lamphuset och sedan går det 3 relativt klena (ingen speciell isolering) upp till lamphållaren. I lamphållaren satt det några dioder, någon konding, några drosslar och efter drosslarna gick ledningarna in i en ingjuten klump som verkade innehålla någon form utav trafo/spole. (var lite svårt att se då jag fick borra mig igenom gjutmassan)
Tyvärr så är dessa saker ganska klumpiga, så att bygga in dom i en handlampa är bara att glömma.
Jag har en innerdiameter på ca 53mm i lampröret och ett djup innan batterierna på kanske 50mm. Där skall allt alltså få plats
Batterierna är 5st seriekopplade 2,2A NiMH-celler.
En Luxeon star hade nog suttit fint däri med en max1771. Men frågan är om man blir nöjd med ljuset.
Om vi snackar HID igen.....
Är det "låg" spänning fram till ballasten och där transformeras den upp?
Kollade nämligen lite på Saab´s framlampor på 93ss. Där sitter en box undertill på lamphuset och sedan går det 3 relativt klena (ingen speciell isolering) upp till lamphållaren. I lamphållaren satt det några dioder, någon konding, några drosslar och efter drosslarna gick ledningarna in i en ingjuten klump som verkade innehålla någon form utav trafo/spole. (var lite svårt att se då jag fick borra mig igenom gjutmassan)
Tyvärr så är dessa saker ganska klumpiga, så att bygga in dom i en handlampa är bara att glömma.
Jag har en innerdiameter på ca 53mm i lampröret och ett djup innan batterierna på kanske 50mm. Där skall allt alltså få plats

Batterierna är 5st seriekopplade 2,2A NiMH-celler.
En Luxeon star hade nog suttit fint däri med en max1771. Men frågan är om man blir nöjd med ljuset.
Senast redigerad av Hedis 22 april 2005, 16:52:43, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag skulle påstå
utan att ha några mätningar som styrker min utsago att lilla luxeon lyser ungefär som en 10W halogen lampa, de ligger i samma storleksordning iaf. Saabs ballast var nog en typ som fixade en hf-signal som gick i de klena kablar du såg och klupen var troligen av trafo. Hög frekvens = liten trafo ger bra effekt. Eftermarknads Hid har, iaf de system jag sett, en ballaast som ger 20kV ut direkt och HV-kabel till lampan, funkar bra det med. Kolla på kaixens prylar, tror att de passar bättre till dyklampa. Billigare också..
- Schnegelwerfer
Ahh!
Äntligen någon som skaffar en 5W-Luxeon! Jag ser fram emot en testrapport här på forumet!
Har du bestämt dig för 9,6V-batteriet?
I så fall borde du kunna utgå från step-downexemplen i databladet för MAX1771.
Se som sagt upp för överspänning in på V+-ingången, då pajar MAX1771 direkt. Den är ju dessutom inte direkt billig.
Äntligen någon som skaffar en 5W-Luxeon! Jag ser fram emot en testrapport här på forumet!

Har du bestämt dig för 9,6V-batteriet?
I så fall borde du kunna utgå från step-downexemplen i databladet för MAX1771.
Se som sagt upp för överspänning in på V+-ingången, då pajar MAX1771 direkt. Den är ju dessutom inte direkt billig.

- Schnegelwerfer
Jag skulle tro att du får högre verkningsgrad med en step-down, p.g.a. att strömmarna blir mindre. Detta ger mindre förluster i switchtransistorn, frihjulsdioden och övriga komponenter.
Du får nog även räkna på vilka förluster du skulle få om du reglererade strömmen med ett vanligt motstånd. Eftersom effektiviteten på MAX1771 kanske kommer att hamna på 80% finns det ju en gräns där det lönar sig att reglera linjärt istället.
EDIT:Kom på lite teknikporr som jag skulle byggt in i en dyklampa.
Eftersom du inte kommer att få någon indikation på batteriernas status genom att ljusstyrkan minskar, skulle jag byggt in en larmkrets med en summer som piper till när spänningen sjunker under en viss nivå. Detta skulle jag ha löst med en enkel PIC med inbyggd A/D-omvandlare.
Du får nog även räkna på vilka förluster du skulle få om du reglererade strömmen med ett vanligt motstånd. Eftersom effektiviteten på MAX1771 kanske kommer att hamna på 80% finns det ju en gräns där det lönar sig att reglera linjärt istället.
EDIT:Kom på lite teknikporr som jag skulle byggt in i en dyklampa.

Eftersom du inte kommer att få någon indikation på batteriernas status genom att ljusstyrkan minskar, skulle jag byggt in en larmkrets med en summer som piper till när spänningen sjunker under en viss nivå. Detta skulle jag ha löst med en enkel PIC med inbyggd A/D-omvandlare.
- Schnegelwerfer