Cykeldynamo laddare för usb prylar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Cykeldynamo laddare för usb prylar?

Inlägg av xxargs »

nackdelen med 1:2 trafo är halva strömmen då generatorn inte lämnar mer ström än innan (ca 500 mA)...

man kan jaga lite effektivitet med schotty-dioder istället för vanliga likriktardioder.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Visst är schotty kul men har jag missat något, ca 0,55V i dropp mot 0,7V?

Vi får vänta lite på mät data men klara den att ge 6V 0,5A så räcker det ju till USB som bara ger 2,5W.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vid kort koll så brukar dom ligga mellan 0.4 och 0.5 volt (en SR502 ligger på 0.33 Volt vid 600 mA tex.) och det sitter 2 dioder i serie i en likriktarbrygga - vid så låga spänningar som här så är även 0.5 volt förbättring viktig...

men om generatorn enkelt ger över 7-Volt vid ganska låga fart så är det mindre viktigt
Klorex

Inlägg av Klorex »

Fick tag på en beg. dynamo för 50kr som var märkt 6v 3w med det i åtanke är mätresultatet lite förvånande.

Obs! Likriktade innan jag mätte med 4 dioder som satt på starkströmssidan i en gammal ericsson laddar (bra/dåligt?)

Km/h V A
5 3 0,36
10 6,5 0,46
15 8,6 0,5
20 11,7 0,51
25 13,6 0,52
30 15,5 0,52
35 18,0 0,52
40 19,2 0,52
50 21,0 0,52
55 23,5 0,52

All mätning skedde utan last med hjälp av multimeter, ska den göras på annat sätt?

Oftast ligger man kring 20kmh när man cyklar långt med packning så det är vid den hastigheten jag vill ha best effekt/km/h
Jag kan göra dynamot mer lättrullat och mindre effektivt genom att förstora rullen som ligger mot hjulet om effekten är onödigt hög.

Kopplar nog ut dynamot vid hastigheter över 40kmh då jag är rädd att det ska slitas onödigt mycket då, men detta kanske jag glömmer och högsta hastighet jag haft med fullpackad cykel ligger på ca 70km/h.

Det dynamo som jag fick tag på har ena polen direkt i ramen, bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om du mäter under last varierar det betydligt mindre som sagt.

Att ena polen är i ramen gör det svårare att helvågslikrikta, men det är ju bara att isolera lite mellan.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Har inte så mycket prylar att tillgå men nu testade jag med en fläkt märkt
12v / 0,52A
Vart något mindre spänning men annars liknande resultat ligger fortfarande kring 10v kring 20km/h

Behöver jag mäta med något annat inkopplat?

Överlag är det väl ganska positiva resultat när man ser till effekten?
Klorex

Inlägg av Klorex »

Hittade denna från elfa är det vad jag söker?

Switchreg. 6,5-34V/5V, 1A, R78B5.0-1.0
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =69-076-88

EDIT
Eller kanske denna
http://www.electrokit.se/moduler-stromf ... a_41002706
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mätningarna visar exakt det som folk här sa att du skulle få.

Kör du i minst 10km/h så får du ut 6V 3W med lämplig lampa.

En kondensator och en zener räcker bra. För jag gissar att du inte har nytta av mer än 500mA
Klorex

Inlägg av Klorex »

Har inte kollat spec på laddaren för iphone än eftersom jag inte har tillgång till den än men det är runda slängar däromkring.

Kan jag ligga på 1A så finns ju möjligheten att sätta dit två uttag och ladda två apparater på samma gång, det skulle kanske vara att föredra framför att bränna bort resterande energi på värme. Men visst är det så att desto mer jag belastar dynamon desto tyngre går den?

Zener?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =70-065-88

Enkelt sett blir då kretsen dynamo -> likriktare -> Zener -> Kondensator -> Laddare

Vad bör jag välja för kondensator?
Kan jag ta en från ett gammalt moderkort?
Vad ska jag titta efter för märkning, vad är ok X-XX?

Tänk på att jag inte är alls van att konstruera annat än några led slingor så till systersonens modellflygplats eller dylikt :) .
Så ha lite överseende med min okunskap.

Är djupt impad av att inget kastat ur sig "go away n00b" eller dylikt och tackar för all hjälp när jag leachar er all kunskap :D.
xxargs

Inlägg av xxargs »

skaffa en 3 Watt Zener på 5.1 Volt, idioter som vi som häckar i dessa möten har alltid skräplådor med olika elektrolyter från gamla kraftaggregat och halvfärdiga byggen etc.

1000 - 10000µF och tåla en liten bit över 5 volt duger.

du mätte upp 520 mA - räkna inte med att du kan få ut mer ström än så med din generator om du inte börja bygga omvandlare som tar ned 10 - 20 Volt till 5 Volt när du cyklar fort - en sådan lösning med omvandlare suger också mer kraft (mer Watt tas ur generatorn) ur dig än att spänningen hålls på 5 Volt med zenerdioden.

MC-generatorer, som också är permanentmagnetgeneratorer, regleras genom att man kortsluter lindningen på periodbasis (före likriktaren) när spänningen är tillräckligt hög - detta beror på att en kortsluten generator drar inte någon mekanisk effekt från motoraxeln utöver vad som bränns som förlusteffekt i lindningarna och strömmen som går igenom där, bestäms av rotorns magnetflöde delat på antal varv i lindningen. Mao ingen strömrusning som man annars kanske tänker sig som när man kortsluter en trafo...

en navgenerator är förmodligen mycket effektivare då rullen mot däcksidan på en traditionell cykelgenerator slukar massor av energi pga. friktions och rullmotstånd - misstänker att det är bara några procent av rullmotståndet man känner om omvandlas till el, resten är mekaniska förluster i transmission mellan hjul och generator.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Ok nu blir jag lite klokare!
När det gäller zenerdiodens märkning i W, är det då som jag tror att den avser vad jag maximalt kan belasta den med eller är det maximalt vad den får av generatorn oavsett belastning?

Är det nån nackdel att använda en zener som klarar 5w föra att vara på den säkra sidan?

Har 6.3v // 3300µF som sitter på ett moderkort är det lagom med en eller har jag nån fördel av att parallellkoppla fler för att få högra kapacitans?

Har jag chans att finna en zener i gamla laddare moderkort eller annan utrustning eller ska jag lägga en skrattretande beställning från elfa på en?

(frågar man inte får man inget veta och frågar man tillräckligt mycket irriterar man alltid nån :D)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Zenerns effekt är vad den kan få från generatorn när du inte laddar något. Det motsvarar max effekt som laddaren kan ta. Men om du laddar max så ligger ingen effekt på zenern.

Du får en snyggare spänning om du parallellkopplar fler kondensatorer.

Jag tror inte att du hittar någon zener med den effekten i de prylarna.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Ok får väl kanske lägga en beställning eller finns det någonstans jag borde finna en? Har lite gamla elektronikprylar samt grovsoprum med en liten elektronikinsamling att tillgå, eller är det omöjligt att hitta även om det finns pga avsaknad av märkning?

Om jag förstått det hela rätt kan jag få effekttoppar på upp mot 12w eller kanske mer. Kommer jag bränna sönder hela kretsen då och hur förebygger jag det i så fall? Är inte så ofta man ligger i de hastigheterna men några gånger om dagen så blir det trots allt det under nån minut och då är det illa om man glömt att koppla ifrån. Har inte nån större lust att ha en massa säkringar med mig om det går att bygga in överkapacitet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

11.7V, du kan ha en diod mellan generatorn och
ett batteripack på 9.6V (8st NiMh) och sedan
en 7805. Det borde ge slät spänning och dessutom
energi som lagras. Antar att du mätt spänningen
som likriktat medelvärde. I vilket fall så kommer
alla spänningstoppar över batterispänning plus
0.7V bidraga till laddningen.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Bäst är det om jag har bra laddning i detta intervall då 90% av cyklingen nog sker i den hastigheten vid långa stigningar kopplar jag nog ur generatorn i vilket fall. Lika så i hastigheter över 35 men jag kan glömma av det.

km/h V A
15 8,6 0,5
20 11,7 0,51
25 13,6 0,52

Är det då inte bättre med ett något klenare batteri som tar laddning redan vid 15km/h då den hastigheten inte kommer vara så ovanlig framförallt i städer. Ex 5xNiMh tot 6v som laddas vid max 7,5v eller 6st för 7,2 för 9v.

Har ingen koll på hur dessa batterier ska laddas är det så enkelt som att bara föra in mer spänning än de kan ge?
Måste man begränsa strömmen?

Nu har jag så många bra förslag att jag börjar få svårt att välja väg men det är ett bra tag tills vi sticker så jag får väl göra en av varje för att se vad som är bäst ;D
Skriv svar