telefoni?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
redrum_orginalet

telefoni?

Inlägg av redrum_orginalet »

Hej!

Någon som har koll på hur vanlig telefoni funkar?
Vilka spänningar finns?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

ja, ungefär såhär

Inlägg av bengt-re »

Lur pålagd cirka 35-55 VDC
Lyft lur:9 VDC
Ringsignal 60-110 VAC

När du lyfter luren få får du en ton som säger att växeln är redo för inmatning av siffror. Sen signalerar du dina siffror med DTMF varvid växel kopplar dig dit du vill.

Mycket enkelt beskrivet, toleransern på spänningarna har jag inte direkt i skallen, men någon har kanske CCIT-normen i skallen ? Kan kolla det annars.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Och ibland kan det bli ett eko i systemet! :D :wink:

Illuwatar - rensade bort alla dubbelinlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Oftast när det är funktigt i backen o kablarna är lite kassa..... hehe

Förr i tiden, (kansk finns kvar även idag?) när man körde kopparkabel som var isolerad med papp så hände det roliga saker när det blev fuktigt. Fukten skapade överhörning mellan ledningarna så flera hushåll kunde höra grannarna svagt i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

och pulsval fungerar väl ännu...?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

ja, pulsval

Inlägg av bengt-re »

fungerar faktist fortfarande, nästan överallt. Företagsväxlar och så har ibland tagit bort den möjligheten eftersom det skapar lite irritation på vissa växlar om man startar om växeln. Men tror att i allmänna nätet fungerar nog pulsval överallt - frågan är bara varför....
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Vaddå startar om växeln? Förklara gärna mer ingående :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

JO, vissa växlar

Inlägg av bengt-re »

Vill känna av vilket signaleringssystem som varje abbonet använder sig av efter omstart och därför så blir det så att första gången du lyfter luren och trycker på någon knapp så händer inget annat än att pipet fortsätter. Nästa gång och alla gånger därefter så fungerar växeln som vanligt, men man kommer att få många sura abbonenter som klagar på att det inte fungerade (en gång..) efter det att man startade om växeln. För att undevika denna irritation och eftersom så få använder annat signaleringssystem än DTMF idag kan man lika gärna ta bort det. Telia/flextronix kan dock inte göra det för då kommer Agda att bli tokig för att hennes telefon ifrån 1957 kommer att sluta fungera och hon måste köpa en ny för 49 spänn.....
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

hördu, bengt hur kan du veta allt sånt här egentligen? vad har du gått för utbildning?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Om telefonväxlar vet jag för att jag gått kurs på FTN och MTN samt varit driftansvarig för televäxlar som går att koppla in på 2Mbit på fartyg. Det är visserligen Alcatel som gör de växlarna, men det är rena plagiat av AXE-växlarna och helt kompatibla på gränsytesidan. Man kan inte byta kort mellan växlar av olika fabrikat, men man kan bygga telesystem och blanda växlar friskt utan att något strular (förutom synken ibland då..).
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Bengt-re, du råkar inte veta om det finns något sätt att med enkel elektronik ringa gratis om man är kopplad till en AXE-växel? :D
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det var i och med AXE som det blev svårt att lura till sig gratis samtal.
Numera är det ordning och reda i svenska telenätet, antar jag.

För gick det ju bra att lura växeln att tro samtalet var pålagt.
Var det inte 2600 Hz som växeln tolkade som 'samtalet nerkopplat, sluta debitera' ?

Föresten om jag lånar tråden lite, är det någon som förstår
hur telias IP-nät kommer att se ut igentligen, gränsnittet mot abbonenten?

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=39297
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Macce skrev:Bengt-re, du råkar inte veta om det finns något sätt att med enkel elektronik ringa gratis om man är kopplad till en AXE-växel? :D
Enklast är att bli vän med någon på den teleoperatör som du använder sig av och se till att ditt nummer hamnar på en icke-debiterbar lista i billingsystemet.

Mitt hemmanummer låg inlagt som ett testnummer i AXE-stationen hos den teleoperatör som jag jobbade på under 90-talet. Det vart billiga samtal det... När sedan företaget såldes och en annan operatör tog över så låg det kvar bland testnummrena i två år till. Numera är jag betalande kund (fast med personalrabatt) hos samma operatör trots att jag inte är anställd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jo, det är svårt

Inlägg av bengt-re »

Det finns fortfarande metoder, men commercial-in-confidence klassning på den infon så skippa idén då det dessutom går att spåra och kan leda till otrevligheter.

Om jag fattad idén rätt så byter man ut stamnätet emot ett eget IP-nät för att utnyttja bandbredden listigare, men i första skedet så låter man alla växlar fortfarande tro att de har fasta linor, därefter så börjar man byta linjekorten i växlarna så att man går ifrån det klassiska söket. Troligen väljer man att köra med IPv6 och ger då varje kanal på abbonentkorten en egen ip-adress. Vips så har man ett IP-nät som utnyttjar bandbredden effektivt och med bra routning (lär inte vara något problem eftersom man själv har koll på alla routrar) blir det billigare och effektivare. Sen återstår att göra ett billingsystem eller om man väljer att låta alla samtal bli gratis innom eget nät ? Ren gissning, men det är kanske något som telia överväger för att rädda kvar kunder och sen lägger man billingen bara på sådant som lämnar det egna nätet.

Tids nog så finns det ingen anledning att köra analogt ens till abbonenten, men det ligger grymma investeringar för att göra om hela abbonentsidan, så troligen kommer det inte att ske, däremot så kommer det nog att komma flera nya sätt att koppla in sig på för den som så önskar och vill ha andra eller fler tjänster.

Dock om man ser förlängningen på utvecklingen så tror jag att det är svårt att bibehålla ett fast nät för telefon enbart - tänker du på saken så är du och de du vill prata med redan anslutna till ett nät - internet - så varför då betala för något du redan betalat för i och med att du skaffat ditt bredband ?

Själv saknar jag helt förbindelse med fast telefon och kör med IP-telefonidosa. Visst får jag ändå betala, i mitt fall tele2, för samtal då jag ringer till teliakunder, men jag slipper betala för nätet i och med att jag inte betalar avgift till telia längre bara för att ha kabeln i väggen. Visst loosar man telefon när strömmen går, men men.... ;)
Skriv svar