hur designar man egna paneler?
Re: hur designar man egna paneler?
De flesta jag känner som bygger synthar (och det är många!) kör på schaeffer's graverade paneler. De har ett gratis och mycket lättanvänt cadprogram som du laddar ner, Front Panel Designer. I det gör du sedan allt; ritar, väljer fonter och skalor, väljer hålbild samt får prisuppgift och beställer. Det är aningen dyrt men det ger bra kvalitet och de vet vad de gö, man blir sällan missnöjd.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skulle just föreslå det där ... Just att man får hålen på köpet är ju en bonus.
Jag har sett paneler som var etsade på mässingsplåt mha fotoresist. Det ser nästan ut som om du beskrev det. Det blir förstås inte färg, men det blir snyggt. Lite gammaldags stil liksom.soundbrigade skrev:ingen som hört talas om någon sorts metod där man lackar hela ytan m special lack, lägger på overhead ark med det som ska synas(eller inverterat), belysa med uv och sedan spola av panelen för att det som inte ska synas försvninner medans det som är av intresse sitter kvar härdat o klart..!
Goola på "metalphoto", det är en uv-fototeknik som blir mycket snygg på paneler.
Lasergravyr och screentryck är ännu finare men dyrare om man inte har kontakter.
Lasergravyr och screentryck är ännu finare men dyrare om man inte har kontakter.
Ursäkta bumpen!
Nu har det gått 5 år och den ovannämnda frontpanelstillverkningsmetoden Metalphoto har blivit allt vanligare på produkter omkring oss. Är det någon av er som känner till svenska (eller andra närbelägna) firmor som erbjuder Metalphoto?
(Googla har jag redan gjort, och hittat ett fåtal, men jag söker era ovärderliga kunskaper och erfarenheter. Tackar på förhand!)

Nu har det gått 5 år och den ovannämnda frontpanelstillverkningsmetoden Metalphoto har blivit allt vanligare på produkter omkring oss. Är det någon av er som känner till svenska (eller andra närbelägna) firmor som erbjuder Metalphoto?
(Googla har jag redan gjort, och hittat ett fåtal, men jag söker era ovärderliga kunskaper och erfarenheter. Tackar på förhand!)
Uppsök någon vettig digitaltryckare, det tenderar att bli mycket bra resultat. Kostar kanske en slant, eller också kaffepengar.
Nu senast i förra veckan fick jag en bunt paneler tryckta, materialet är borstad stålplåt 1 mm, utskriften i "fyrfärg" (egentligen är det väl typ 7 färger eller nått.)
Min tryckare har en maskin som tar upp till runt 50mm tjocka föremål, och alla typer av material, glas, plast, tyg, metall, trä, inga begränsningar vad det verkar.
Det är i princip en rätt stor bläckstråleskrivare, med UV-härdning av bläcket.
Nu senast i förra veckan fick jag en bunt paneler tryckta, materialet är borstad stålplåt 1 mm, utskriften i "fyrfärg" (egentligen är det väl typ 7 färger eller nått.)
Min tryckare har en maskin som tar upp till runt 50mm tjocka föremål, och alla typer av material, glas, plast, tyg, metall, trä, inga begränsningar vad det verkar.
Det är i princip en rätt stor bläckstråleskrivare, med UV-härdning av bläcket.