brushless motors info och svensktnamn
brushless motors info och svensktnamn
jag har lite undringar om brushless motors och vad det heter på svenska..
Till att börja med så undrar jag vad skillnaden är mot en vanlig motor. Jag läste lite på wikipedia och jag fattade det som att magneten inte sitter på den roterande grejjen utan att det sitter flera runt om den istället. typ som stegmotorer. Är det så eller was?
Det verkar som om brushless motors ofta används i RC bygger och jag undrar varför.
hörs
Till att börja med så undrar jag vad skillnaden är mot en vanlig motor. Jag läste lite på wikipedia och jag fattade det som att magneten inte sitter på den roterande grejjen utan att det sitter flera runt om den istället. typ som stegmotorer. Är det så eller was?
Det verkar som om brushless motors ofta används i RC bygger och jag undrar varför.
hörs
Senast redigerad av Ruben 25 januari 2010, 01:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: brushless motors info och svensktnamn
man brukar till och med säga just det, kolla in på tex rsb.se (RC-forum) så står det ganska mycket om det 

Dessa brukar väl vanligtvis rätt och slätt kallas för Borstlösa motorer.
De som jag är mest bekant med är mindre 3-fas motorer för modellflyg bruk.
Det finns två varianter, inrunners och outrunners.
Den du syftar på är outrunner motorn, och är väl så vitt jag vet mest använd för direktdrift
av t.ex. en propeller då utan växellåda.
Om så är fallet även på bilsidan vet jag ej. Hur som helst så är en outrunner mycket mer lågvarvig än en inrunner.
Outrunnern har två "huvuddelar", statorn och kannan.
Statorn sitter i mitten av motorn, och ut från den sticker 9 spolar.
Runt statorn snurrar kannan, och på insidan av kannan sitter det 12 magneter, vanligast är neodym.
För att styra dessa motorer behöver du ett speciellt fartreglage. Dom funkar alltså inte med vanlig likspänning.
De som jag är mest bekant med är mindre 3-fas motorer för modellflyg bruk.
Det finns två varianter, inrunners och outrunners.
Den du syftar på är outrunner motorn, och är väl så vitt jag vet mest använd för direktdrift
av t.ex. en propeller då utan växellåda.
Om så är fallet även på bilsidan vet jag ej. Hur som helst så är en outrunner mycket mer lågvarvig än en inrunner.
Runt statorn snurrar kannan, och på insidan av kannan sitter det 12 magneter, vanligast är neodym.
För att styra dessa motorer behöver du ett speciellt fartreglage. Dom funkar alltså inte med vanlig likspänning.
Generellt sett nej.
Det är möjligt att du med någon hemmabyggd styrkrets kan få den att att göra något liknande,
men du kommer nog aldrig kunna uppnå samma upplösning/exakthet på din positionering som du får med en stegmotor.
Vad jag vet har i alla fall inte någon annan gjort det du syftar på.
Det är möjligt att du med någon hemmabyggd styrkrets kan få den att att göra något liknande,
men du kommer nog aldrig kunna uppnå samma upplösning/exakthet på din positionering som du får med en stegmotor.
Vad jag vet har i alla fall inte någon annan gjort det du syftar på.
ok, bara undrade, det lät lite lika när jag läste om dom.
Vad tror du att det här är för motorer?
http://www.draganfly.com/uav-helicopter/draganflyer-x6/
Det finns lite fakta på tech specs.
Vad tror du att det här är för motorer?
http://www.draganfly.com/uav-helicopter/draganflyer-x6/
Det finns lite fakta på tech specs.
Tyvärr nämner dom ju inget i specsen, men att dömma av bilden ser det ut att vara en inrunner motor.
Blir som en ut-och-in vänd outunner egentligen... istället för att magneterna snurar runt spolen,
så snurrar dem i mitten av den istället.
Vad gäller antalet spolar och magneter har jag dock ingen aning om vad som gäller på inrunner sidan eller i detta unika fallet.
Fräck heli
Blir som en ut-och-in vänd outunner egentligen... istället för att magneterna snurar runt spolen,
så snurrar dem i mitten av den istället.
Vad gäller antalet spolar och magneter har jag dock ingen aning om vad som gäller på inrunner sidan eller i detta unika fallet.
Fräck heli

Nja, det kan vara vilket jämnt antal magneter som helst, och det fungerar med några olika statorer för varje magnetantal.FoxBat skrev:Hur som helst så är en outrunner mycket mer lågvarvig än en inrunner.
Inom RC kanske inrunners varvar mer eftersom att de är förhållandevis små. Teoretiskt borde en outrunner kunna varva mer än motsvarande inrunner eftersom att varvtalet på inrunnerns rotor begränsas av att centrifugalkraften drar isär limmet som magneterna är fästa med.
FoxBat skrev:
Fräck heli
Ja jävligt tuff, jag vart lite sugen på att bygga en liknande så jag är ute och rekar lite

- rysshack.se
- EF Sponsor
De som gör pic microcontrollers, har rätt mycket info om motorstyrningar, och grundläggande info om bland annat borstlösa motorer.
Här är en länk http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... 41233A.pdf
Det finns lite olika konstruktion på borstlösa motorer... . .
Lite olika sensorer, och metoder för att känna av hur rotorn snurrar.........
Här är en länk http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... 41233A.pdf
Det finns lite olika konstruktion på borstlösa motorer... . .
Lite olika sensorer, och metoder för att känna av hur rotorn snurrar.........
Gå in på Hobbycity.com. Där finns det många olika versioner av borstlösa motorer. Jag flyger själv med sådana i mina modellflygplan. Det finns så kraftiga motorer, att många tar ut sin glödstiftsmotor, och ersätter med en borstlös. Tittar du i en videobandspelare så drivs trumman av en liknande princip, dock ligger där en hel magnethylsa som snurrar framför spolarna. Kanske för att den ska hålla konstant hastighet. Man kan liksom på en trefasmotor, ändra höger eller vänstervarv, genom att skifta två ledare till motorn mellan fartreglaget och motorn.