N-mos transistor som OR-gate?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

N-mos transistor som OR-gate?

Inlägg av jesse »

Jag behöver en OR grind som tar så lite urymme som möjligt och som helst inte behöver matningsspänning utifrån. Utgången måste kunna dra ner en lina från "hög" (som har ett pull-up motstånd mot +) så en open-drain utgång går alldeles utmärkt.

Så jag tänkte att en mosfet kopplad så att ena ingången är gate, andra ingången är source och utgången är drain så borde väl det fungera bra?

Bild

EDIT: Nej, jävlar ja, gatesignalen blir ju inverterad förstås.... kan man göra en OR grind med en P-mos då?

EDIT2: hmmm... om man skaffar en transistor som leder vid Vgs = 0 volt och som stryper vid Vgs = +5 V ... ? Finns dom?
Senast redigerad av jesse 24 januari 2010, 23:17:33, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Re: N-mos transistor som OR-gate?

Inlägg av bearing »

Jag förstår inte hur det där skulle kunna funka.

Kod: Markera allt

S G D
0 0 Z
0 1 0
1 0 1 (via body diode)
1 1 1 (via body diode)
EDIT: länkar
http://www.hanssummers.com/electronics/ ... /index.htm
http://8bit.yarek.pl/part/logic.d/index.html
Senast redigerad av bearing 24 januari 2010, 23:29:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

dioder kan jag inte använda eftersom den måste kunna sänka ström.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tror jag kan komma åt en inverterad version av den ena ingången (den jag kallat "enable" i schemat och som går till gaten), i så fall borde väl den fungera. Bearing, ditt diagram visar ju en OR-grind med ena ingången inverterad - om man räknar X som etta, vilket är godkänt då jag har pull-up på utgången. (antar att du med X menar hög impedans)

Men jag är fortfarande intresserad av om det finns nån komponent som gör tvärt om, dvs leder då gate = 0.
bearing

Inlägg av bearing »

Läste första inlägget slarvigt. Ja, jag menade X som hög impedans, Z brukar ju vara tecknet för det, inser jag nu (ändrar). Ja, med pullup borde den ju funka som en OR med ena ingången inverterad.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det funkar faktiskt med en grind från din andra länk: "The resistor-transistor OR gate (RT)" även om det då behövs ett motstånd också samt anslutning till V+. Tyvärr drar ju den kopplingen en massa ström om man lägger en nolla på ingång B, särskilt då det finns pull-up på utgången som måste "övervinnas" av ett mindre motstånd, så den är väl inte så grymt attraktiv...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har för mej att jag sett "lösa" ytmonterade grindar nån gång ? iofs vinner man kanske inte så mycket på det, blir ju fem pinnar ändå, vilket troligen ger sex pinnar i praktiken..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, dom har jag sett. De är smidiga om man bara vill ha en eller två grindar i en superliten kapsel. Hellre det än ytterligare en blaffig SOIC-14 kapsel... Men här ville jag ha en ännu mindre lösning (som sagt , utan V+ eller GND).... TI har ett bra sortiment, Little Logic. De har inte bara små kapslar med enstaka grindar. De har 2 eller 3 grindar , D-vippor, inverters, multiplexrar eller ja... vad du vill.

(nu löstes just detta fallet på ett helt annat vis: ändrade lite i mjukvaran och behovet av en OR-grind upphörde... :) )
Skriv svar