Hur kan man faställa pinouten på en thyristor
Hittar ingem info om S4035D (1/4-Stud isolerad.)
Kommer tre identiska pinna ur den, samma längd, samma diameter, samma storlek på lödflaggorna
Thyristorer, PinOut?? Löst.
Thyristorer, PinOut?? Löst.
Senast redigerad av TomasL 24 januari 2010, 22:29:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Thyristorer, PinOut??
Atlas DCA - Semiconductor Analyser visar både pinout och data på dom flesta halvledare.
Om din thyristor kräver hög triggström så är kanske Atlas SCR - Thyristor and Triac Analyser bättre.
Om din thyristor kräver hög triggström så är kanske Atlas SCR - Thyristor and Triac Analyser bättre.
Alla deras instrument står på "vill ha-listan" här 
Om du läser databladet till SCR så ser du ju hur det går till. Koppla en testströmkälla på 100mA mellan två ben, prova med en låg triggström mellan ett av benen med testströmmen och det lediga benet en kort stund. Om ström flyter från testkällan så har du hittat rätt pinout och rätt spänning.
Om inget händer byt pinout.
Om inget händer byt pinout igen.
Om inget händer öka triggströmmen och börja om.

Om du läser databladet till SCR så ser du ju hur det går till. Koppla en testströmkälla på 100mA mellan två ben, prova med en låg triggström mellan ett av benen med testströmmen och det lediga benet en kort stund. Om ström flyter från testkällan så har du hittat rätt pinout och rätt spänning.
Om inget händer byt pinout.
Om inget händer byt pinout igen.
Om inget händer öka triggströmmen och börja om.
Jo, jag har läst och läst.
Enligt databladet så skall den ha en Ig mellan 5 och 40mA Ih är 40 mA max.
Ålintarna placerade i en "trekant", min egen numrering, motsols.
När jag mäter över terminalerna får jag "oändligt" mellan plint 2 och 3 samt mellan plint 3 och 1, oberoende vilken polaritet mätsladdarna har.
Mellan plint 1 och 2 mäter jag en resistans på runt 80 Ohm, vilket verkar konstigt, då dessa enligt databladen skall vara en sk sensitive SCR, medan denna verkar ha ett gate-motstånd.
Enligt databladet så skall den ha en Ig mellan 5 och 40mA Ih är 40 mA max.
Ålintarna placerade i en "trekant", min egen numrering, motsols.
När jag mäter över terminalerna får jag "oändligt" mellan plint 2 och 3 samt mellan plint 3 och 1, oberoende vilken polaritet mätsladdarna har.
Mellan plint 1 och 2 mäter jag en resistans på runt 80 Ohm, vilket verkar konstigt, då dessa enligt databladen skall vara en sk sensitive SCR, medan denna verkar ha ett gate-motstånd.
Problemet löst, det hängde på triggströmmen och hållströmmen, betydligt högre än "databladet".