Hjälp! brusfilter/lock-in amp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
banquo

Hjälp! brusfilter/lock-in amp

Inlägg av banquo »

Hej!
Jag håller på med en uppgift som jag kört fast med rätt ordentligt.
Uppgiften är att göra en hemmabyggd lock-in amp, mha fyrkantsvågsmultiplkiation.
Målet är att hitta en svag signal i en massa brus.
Vi jämför med en "färdig" som heter AD630.
Det är även lite termer jag är osäker på; komparator främst.
Hursomhelst, nog med utsvävningar så här långt har jag tänkt, och frågan är:

Vi använder två förstärkare, en inverterande o en ickeinverterande till vår insignal, dessa kommer sedan till
varsin transistor, med motsatt baskarkt. transistorernas baser är kopplade till samma nod, det är där referenssignalen
skickas in. Alltså kommer antingen bara den inv eller icke-inv signalen ledas vidare då ref.sign byter tecken.
Sedan kör vi signalen genom ett LP-filter, och får bort det mesta bruset (tror jag, fyrkantsvågen är väl en massa sin fkt enl four, och summasign kommer snabbt bli för högfrekventa?).

Frågor
: De dubbla transistorerna ser jag som en "absolutvärdesbildare" eftersom man har en positiv o en negativ kopia av insignalen,
så kommer ju alltid en att gå igenom. ( är detta rätt o hur utnyttjar vi det?)

Är rätt säker på hur man räknar ut förstärkningen äver hela kretsen, men hur modifierar jag tidskonstanen så att jag kan uppnå en önskad bandbredd, och ett önskat frekvensberoende (ex -12db/oktav) ?

- Jag kan ha rört ihop det rätt ordentligt, så om någon vill så vore det uppskattat med en snabb sammanfattning om hur kretsen fungerar
och vad de olika delarna kallas.

Tack på förhand :) :bravo:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Hjälp! brusfilter/lock-in amp

Inlägg av psynoise »

Svårt att hänga med faktiskt, ett schema eller blockdiagram hade kanske underlättat.

I helhet påminner din lösning om autokorrelation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Autocorrelation

Tidskonstant borde du kunna bestämma med kondensatorer, t.ex via allpassfilter.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

För en bra genomgång av "lock-in amplificationr", d.v.s. faslåsförstärkare, se t.ex. denna application note från SRS. Även Microchip har en app-note om hur man bygger en faslåsförstärkare med en dsPIC, har jag för mig i alla fall.

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga, men i princip kan man betrakta en faslåsförstärkare som en mixer som blandar den mätta signalen med en referenssignal och förstärker differensen, vilken integrerad över en viss tid blir den del av den mätta signalen som varierar med samma frekvens och fas som referensen.

Edit: Fördelen är att man uppnår en enorm minskning av bandbredden i förstärkaren och därigenom kan fiska upp mycket små signaler ur en våldsam brusmatta.
banquo

Inlägg av banquo »

hejhej!
tack för era svar, och jag ber om urskt för att jag vart lite otydlig,
e relativt grön på elektriska kretsar, bara pluggat 7.5p hittils.
Har löst uppgiften nu, och om jag inte glömmer av det kan ja posta labrapporten när den väl e färdig.

Väldigt sammanfattat så förstärkte vi insignalen, multiplicerade med en referenssignal som via två transistorer
(den gick in vid baserna) fungerade som en fyrkantsvåg, sen kör vi genom 2-pols LPfilter, och får ut vesäntligen en
DC-ström, varur ursprungsaplituden kan beräknas.
Skriv svar