Kapacitiva givare i pellets hantering
Kapacitiva givare i pellets hantering
Håller på att utveckla min pelletshantering och har kommit fram till styrningen av min matarskruv i mitt mellanförråd.
Har införskaffat två st kapacitiva givare som skall se till att förrådet aldrig blir tomt.
Den ena blir placerad i botten och "talar" om för matarskruven att det är dags å starta och fylla på pellets.
Den andra skall placeras i toppen på förrådet och "tala om" för skruven att den skall stanna för att det är fullt.
Men finns det någon där ute som kan tala om för mig vad jag behöver för komponenter för att få ihop denna styrning? Hur man skall koppla mm mm.
Å framförallt ska den ju bli så billigt de bara kan:)
Finns ju färdiga boxar till ändamålet, men dom e ju snordyr!
Borde ju gå å köpa reläer kretskort mm mm, men firmorna man kontaktar verkar inte vara allt för sammarbetsvilliga.
Vore tacksam för svar å hjälp i frågan, kanske man blir färdig nån gång:)
Har införskaffat två st kapacitiva givare som skall se till att förrådet aldrig blir tomt.
Den ena blir placerad i botten och "talar" om för matarskruven att det är dags å starta och fylla på pellets.
Den andra skall placeras i toppen på förrådet och "tala om" för skruven att den skall stanna för att det är fullt.
Men finns det någon där ute som kan tala om för mig vad jag behöver för komponenter för att få ihop denna styrning? Hur man skall koppla mm mm.
Å framförallt ska den ju bli så billigt de bara kan:)
Finns ju färdiga boxar till ändamålet, men dom e ju snordyr!
Borde ju gå å köpa reläer kretskort mm mm, men firmorna man kontaktar verkar inte vara allt för sammarbetsvilliga.
Vore tacksam för svar å hjälp i frågan, kanske man blir färdig nån gång:)
Re: Kapacitiva givare i pellets hantering
välkommen till forumet
tre relän gör jobbet
en enkel självhållningskrets, den första givaren slår till relät som är kopplat för självhållning
troligen är det lämpligast att ha ett relä som växlar funktion på givaren, så att tillslaget kommer när man inte har signal på givaren
givare nummer två bryter självhållningen, även den med ett relä för att få brytande funktion,
kanske du kan klara dig med bara ett relä med självhållningskoppling, det beror lite på givarna
tre relän gör jobbet
en enkel självhållningskrets, den första givaren slår till relät som är kopplat för självhållning
troligen är det lämpligast att ha ett relä som växlar funktion på givaren, så att tillslaget kommer när man inte har signal på givaren
givare nummer två bryter självhållningen, även den med ett relä för att få brytande funktion,
kanske du kan klara dig med bara ett relä med självhållningskoppling, det beror lite på givarna
Glöm inte att lägga in nånslags skydd ochså ifall skruven startar men signalen för att stoppa aldrig kommer...
Var köper man "billiga" kapacitiva givare för att känna av pelletsnivå?
vill bygga ett larm när det börjar ta slut i stora förrådet
Enklast är väl att köra en timer som triggas av "låg nivå". Du fyller sen bara på under bestämt tid. Larma skulle man kunna göra med en till timer som säger att när tanken fyllts på i säg 30 sek måste givare lågs indikering av låg nivå slutat annars stängs hela rasket.
Det tråkiga med såna här lösningar är att man kan bränna motorn eller nåt annat om man inte har skyddskretsar nog. Iofs kanske en enkel säkring som brinner om det börjar gå trögt kan vara en idé.
Det tråkiga med såna här lösningar är att man kan bränna motorn eller nåt annat om man inte har skyddskretsar nog. Iofs kanske en enkel säkring som brinner om det börjar gå trögt kan vara en idé.
I en Janfire NH pelletsbrännares internförråd är det så att när givaren markerar "slut på pellets" räknar den sedan doseringstid och när den uppgår till 24 sekunder startar stora skruven och kör 2 sekunder efter att pelletssensorn meddelar att det finns pellets.
Om inte pelletssensorn meddelar att det finns pellets inom 2 minuter stoppas motorn och ett fel meddelas.
Eller rättare: på den version som finns på marknaden är det så, jag har hhv. 26 sekunder och 8 sekunder för att det passar mig.
Men självklart är detta ett mer komplicerat sätt att styra det på, man kan dock spara en sensor på detta vis och det är ju pengar också.
Jag har även sett sensorer som är typ en gummiduk som trycker på en brytare (mikrobrytare), en hade tagit en datorfläkt och slitit ut själva fläktdelen och monterat allt i den.
På detta vis är det vikten av pelletsen som trycker på brytaren och att ha fler är ingen större ekonomisk belastning.
Om inte pelletssensorn meddelar att det finns pellets inom 2 minuter stoppas motorn och ett fel meddelas.
Eller rättare: på den version som finns på marknaden är det så, jag har hhv. 26 sekunder och 8 sekunder för att det passar mig.
Men självklart är detta ett mer komplicerat sätt att styra det på, man kan dock spara en sensor på detta vis och det är ju pengar också.
Jag har även sett sensorer som är typ en gummiduk som trycker på en brytare (mikrobrytare), en hade tagit en datorfläkt och slitit ut själva fläktdelen och monterat allt i den.
På detta vis är det vikten av pelletsen som trycker på brytaren och att ha fler är ingen större ekonomisk belastning.
slft skrev:Var köper man "billiga" kapacitiva givare för att känna av pelletsnivå?
Köpte mina två på Selga, dock en utgången modell.
Gav 200 kr plus moms st. Men det var nog en lyckträff, för de flesta kostar mellan 500 spänn och upp till 1000 kr st.
Hej
På lite större pelletspannor(3MW) så sitter det bara en(två förvisso, men i samma höjd) kapacativ givare i stokerbehållaren. Bränsleskruvarna börjar fylla på stokerbehållaren efter ett viss gångtid på stokerskruvarna, och fyller då upp till givarna. För att undvika att man vid ett rör/slangbrott ska transportera in hela pelletsmagasinet i pannbyggnaden så stoppar automatiken på "lång gångtid", och "lång stoptid" om de inte har gått på ett visst antal minuter(för att varna för att pannan håller på att eldas ned). Enda mecket med dom kapacativa givarna är att damm brukar bygga på, så att dom indikerar nivå, i dom flesta fall sitter tryckluftsmunstycken som blåser av givarna en gång i minuten eller så.
//Alexander
På lite större pelletspannor(3MW) så sitter det bara en(två förvisso, men i samma höjd) kapacativ givare i stokerbehållaren. Bränsleskruvarna börjar fylla på stokerbehållaren efter ett viss gångtid på stokerskruvarna, och fyller då upp till givarna. För att undvika att man vid ett rör/slangbrott ska transportera in hela pelletsmagasinet i pannbyggnaden så stoppar automatiken på "lång gångtid", och "lång stoptid" om de inte har gått på ett visst antal minuter(för att varna för att pannan håller på att eldas ned). Enda mecket med dom kapacativa givarna är att damm brukar bygga på, så att dom indikerar nivå, i dom flesta fall sitter tryckluftsmunstycken som blåser av givarna en gång i minuten eller så.
//Alexander
Hej!slft skrev:Var köper man "billiga" kapacitiva givare för att känna av pelletsnivå?
Jag har ett 30-tal nya givare liggande,kapacitiva,induktiva,fotoelektriska,tungelementgivare samt cylindergivare.
Obs! Jag säljer inte för ett företags räkning utan privat.
Pris : det beror på diametern mm men ca 300:-
Obs! Endast hög kvalitet ex. Sick,IFM,omron,festo mm.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Regel 6.2:
Försäljning
Det är inte tillåtet att registrera sig som medlem i syfte att enbart sälja produkter eller tjänster.
Det är inte heller accepterat att som första inlägg försöka sälja något eller promota en
affärsverksamhet, även om du sen faktiskt ska nyttja forumet som det är tänkt."
Från reglerna som du ska ha läst och godkänt för att kunna bli medlem.
Försäljning
Det är inte tillåtet att registrera sig som medlem i syfte att enbart sälja produkter eller tjänster.
Det är inte heller accepterat att som första inlägg försöka sälja något eller promota en
affärsverksamhet, även om du sen faktiskt ska nyttja forumet som det är tänkt."
Från reglerna som du ska ha läst och godkänt för att kunna bli medlem.
Jag förstår varför regeln upp kom. Men jag tycker nog inte att det var något större fel på det inlägget.
Han är öppen med vad det handlar om, och det tillför forumet något.
Han är öppen med vad det handlar om, och det tillför forumet något.
Ett enda inlägg som reklamerar för saker h*n säljer...
Regeln är definitiv rätt att dra fram här och nu.
Regeln är definitiv rätt att dra fram här och nu.
Men det är svar på en fråga i tråden. Jag kan tänka mig att frågeställaren är nöjd. Även andra som ha samma fråga.