Selenlikriktare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Selenlikriktare?

Inlägg av Marta »

Har en något antik bilbatteriladdare där det sitter en stor selenlikriktare. Denna laddar lite svagt. Eftersom jag inte var med på den tiden när selenbryggor var vanliga så måste jag fråga här om detta. Laddaren har en märkström på 20A. Vid endast 3A är där 2V framspänningsfall över varje "diod" = 4V totalt. Är detta normalt för sådana, eller tyder det på att "dioderna" har degraderats av tidens tand?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Selenlikriktare?

Inlägg av LaRdA »

Selenlikriktare brukar vara kända för att bli dåliga med tiden, så om du märker att funktionen hos laddaren börjar bli dålig så prova koppla in en modern kisellikriktare istället.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Selen ”dioderna” har normalt ett högre framspänningsfall än kisel, speciellt när det kommer upp i lite ström.
Tror inte att det är frågan om degradering i det här fallet.

EDIT: Utspänningen från laddaren blir högre om man byter till kisel, det är dock inte något stort problem bara man är uppmärksam på det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är där verkligen så högt spänningsfall som 2V per diod på en selendiod? Tycker det känns mycket. Där är även lite olika spänningsfall över dioderna. Detta faktum leder tankarna till om de kan ha degraderats. Enligt uppgift laddade den bara knappt 8A till ett mycket urladdat batteri trots att den ställts i snabbladdninsläge. Den har en märkström på 20A. Tycker det verkar fel att då inte ge mer.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Selenlikriktare blir sämre med tiden, dessutom har de en förmåga att släppa ut den äggstinkande röken
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Framspänningsfallet är ofta mycket strömberoende och 2 volt är inte osannolikt, de avger ganska mycket värme när strömmen stiger. Selen ”dioder” läcker också ganska rejält.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ytterligare ett namn på dessa är även "westalite ventil" om man nu tycker namn är kul :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har några nya selenlikriktare liggandes jag kan tänka mig avyttra billigt annars. (kan kolla upp dem om du är intresserad, de är oanvända och har förvarats torrt i rumstemperatur, är rätt säker på att så gott som alla typer är stackningsbara i princip till oändlihet då skivorna som bekant ju har en kritisk övre gräns för det effektiva omfånget)
Problematiken är väl att det aktiva selenskiktet som är mycket tunnt (skivorna är egentligen av någon aluminiumlegering tex och fungerar endast som bärare) kan oxidera med tiden, därav nämnda problematik. Såvitt jag vet är det mest vissa typer av mätinstrument och liknande det kan vara kritiskt med "direct replacement" utan större ombyggnader så det bör vara nemas problemas i detta sammanhang tror jag.
Skriv svar