Tidsfördröjd avstängning av relä?
Tidsfördröjd avstängning av relä?
Hej
Jag skulle vilja ha hjälp att bygga en krets eller vad som behövs för att:
Jag har 12v+ konstant som kommer ur kontakten på ett 12v relä när det inte drar. Jag vill att stömmen ska dra en mangetventil en kort stund för att sedan släppa. Ska ha ett växlande relä som ska dra mangnetventilen åt andra hållet när reläet drar så det går inte att göra detta på signalsidan...
Så funktionen ska alltså vara: När reläet drar går en hydraulmotor "frammåt" och när reläet växlar så ska motorn backa en kort stund för att sen stanna även om reläet släpper ifrån sig signal till ventilen...
En kort stund kan vara kring en sekund...
Tack på förhand!
Jag skulle vilja ha hjälp att bygga en krets eller vad som behövs för att:
Jag har 12v+ konstant som kommer ur kontakten på ett 12v relä när det inte drar. Jag vill att stömmen ska dra en mangetventil en kort stund för att sedan släppa. Ska ha ett växlande relä som ska dra mangnetventilen åt andra hållet när reläet drar så det går inte att göra detta på signalsidan...
Så funktionen ska alltså vara: När reläet drar går en hydraulmotor "frammåt" och när reläet växlar så ska motorn backa en kort stund för att sen stanna även om reläet släpper ifrån sig signal till ventilen...
En kort stund kan vara kring en sekund...
Tack på förhand!
Re: Tidsfördröjd avstängning av relä?
Ingen som kan hjälpa mig med detta?
Senast redigerad av blownaway 20 januari 2010, 21:29:21, redigerad totalt 1 gång.
-
En orsak till att du inte får svar är kanske för att du begränsat lösningen, till att inte vara på signalsidan.
Sedan verkar det lite konstigt här och där bl.a att reversera en hydralmotor en kort stund! Ska du reversera så får du en strömstöt som kanske inte är så nyttig. Vilken typ av hydralmotor är det? Mera detaljer av styrningen, den verkar lite motstridig som den är nu.
Sedan verkar det lite konstigt här och där bl.a att reversera en hydralmotor en kort stund! Ska du reversera så får du en strömstöt som kanske inte är så nyttig. Vilken typ av hydralmotor är det? Mera detaljer av styrningen, den verkar lite motstridig som den är nu.
Vad det är för hydraulmotor anser jag som mindre relevant då det är förstyrventilen som ska dras åt det ena hållet eller det andra... Strömstöt, om du menar på elsidan så löses detta med transientskydd. Vad detta skulle ha med just reverseringen att göra föstår jag inte heller. Men förklara gärna vad du menar!
Egentligen vad jag är ute efter är nån form av timer/tidsrelä, som släpper igenom 12v i ca en sekund...
Mvh
Egentligen vad jag är ute efter är nån form av timer/tidsrelä, som släpper igenom 12v i ca en sekund...
Mvh
-
Jag tror Mindmapper vill ha en bredare bild av vad du vill göra. Alternativt berätta vad problemet är, kanske vi kan komma med tips och lösningar ?
-
Jag tycker det borde göras på signalsidan ivf... Alt att du låter reläet agera signal till elektronik som sedan drar div reläen.
Rita gärna upp hur du tänkt dig det hela, enkelt typ flödesschema räcker,
så ska jag (med fler) kolla på det.
/ Tompa
så ska jag (med fler) kolla på det.
/ Tompa
tompa verkar ha en fin inställning! Grejjen är att det måste vara enkelt... vill inte ha furtielva relän som kan pajja
Antar att det här är en så simpel fråga att mångas elektronikhjärnor slår baklänges kullerbyttor och går i baklås... verkar det som iallafall... Inte oförskämt menat!
Om vi säger så här:
12v+ DC kommer ur stift 87 på ett växlande relä. Jag vill att denna spänning skall brytas inom en sekund utan att påverka signalsidan på reläet. Anledningen till detta är att samma relä ska dra kontinuerligt åt andra hållet...
Antar att det här är en så simpel fråga att mångas elektronikhjärnor slår baklänges kullerbyttor och går i baklås... verkar det som iallafall... Inte oförskämt menat!
Om vi säger så här:
12v+ DC kommer ur stift 87 på ett växlande relä. Jag vill att denna spänning skall brytas inom en sekund utan att påverka signalsidan på reläet. Anledningen till detta är att samma relä ska dra kontinuerligt åt andra hållet...
Baserat på den info du gett så.
Enkel lösning, +87 triggar T1 som bryter kontakt 11/12.
Faller spänningen från 87 så faller T1.

/ Tompa
Enkel lösning, +87 triggar T1 som bryter kontakt 11/12.
Faller spänningen från 87 så faller T1.
/ Tompa
Precis så, men om du kunde förklara för en bonde vad sybolerna betyder så han vet vad han ska skaffa för grejor?
Mvh Olov
Mvh Olov
F1 Är en säkring som du ev kommer att behöva för att
skydda T1. Det beror i sin tur på hur mycket "87" strömmen
är avsäkrad för, kontra vad T1´s spole tål.
F1 kan tex vara en glas-säkring eller annat dylikt.
T1 är ett frånslagsfördröjt relä med en drivspole på 12V.
Kontakten som det står 11 & 12 vid bryts av T1.
Exempel på relä, utan kapsling dock: conrad
/ Tompa
skydda T1. Det beror i sin tur på hur mycket "87" strömmen
är avsäkrad för, kontra vad T1´s spole tål.
F1 kan tex vara en glas-säkring eller annat dylikt.
T1 är ett frånslagsfördröjt relä med en drivspole på 12V.
Kontakten som det står 11 & 12 vid bryts av T1.
Exempel på relä, utan kapsling dock: conrad
/ Tompa