Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
Re: Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
> Får hoppas Microsofts 64-bits versioner blir omseglade av unix dito (eller kanske t.om VMS...
Hur menar du ? VMS har kört på 64-bit plattform sedan 1992.
Alltså ca 18 år nu. Vad är det som ska bli "omseglat" ?
1995 var stödet fullt utbyggt för full adressering av en linjär 64 bit adressrymd.
2004 var stöder i Oracle Rdb (den vanligaste SQL databasen på VMS) för
"row cache" med 64-bit adresser klart med stöd för upp 8 TB primärminne.
Tester kördes 2004 med 256 GB prim.minne med en testdatabas med 1 miljard
poster (10 tabeller med 100 miljoner poster i varje) och sustained read/write låg
på ca 30.000 transaktioner per sekund med slumpmässig access mot tabellerna.
Ett index (b-tree med ca 1.2 miljoner indexnoder per index om 2KB vardera) per
tabell var definierat.
Cachen för databasen var ca 202 GB.
Och som de skrev "As disk I/O loads were expected to remain quite low during
this test (ultimately less than 5000 I/O write operations per second)".
5.000 skrivningar per sekund är alltså "quite low"...
http://h71000.www7.hp.com/openvms/journ ... le_rdb.pdf
Men visst, jag har inte riktigt koll på när Windows (eller Linux/unix) fick
64 bit stöd, det kanske var ungefär samtidigt ??
Hur menar du ? VMS har kört på 64-bit plattform sedan 1992.
Alltså ca 18 år nu. Vad är det som ska bli "omseglat" ?
1995 var stödet fullt utbyggt för full adressering av en linjär 64 bit adressrymd.
2004 var stöder i Oracle Rdb (den vanligaste SQL databasen på VMS) för
"row cache" med 64-bit adresser klart med stöd för upp 8 TB primärminne.
Tester kördes 2004 med 256 GB prim.minne med en testdatabas med 1 miljard
poster (10 tabeller med 100 miljoner poster i varje) och sustained read/write låg
på ca 30.000 transaktioner per sekund med slumpmässig access mot tabellerna.
Ett index (b-tree med ca 1.2 miljoner indexnoder per index om 2KB vardera) per
tabell var definierat.
Cachen för databasen var ca 202 GB.
Och som de skrev "As disk I/O loads were expected to remain quite low during
this test (ultimately less than 5000 I/O write operations per second)".
5.000 skrivningar per sekund är alltså "quite low"...
http://h71000.www7.hp.com/openvms/journ ... le_rdb.pdf
Men visst, jag har inte riktigt koll på när Windows (eller Linux/unix) fick
64 bit stöd, det kanske var ungefär samtidigt ??
FreeBSD fick 64-bit Alpha stöd 1998. IA-64 och UltraSparc stöd 2003.
Menade att VMS skulle sno marknadsandelar i 64-bit's segmentet från MS.
Skillnaden är väl att MS är en x86 produkt. Och att x86 först nyligen har fått 64-bits möjlighet. Att dra nytta av det kommer att påverka framtida möjligheter. Att VMS haft 64-bit stöd sedan länge tog jag för givet
Det stora problemet med 64 bits plattformen än så länge på x86 sidan är program som drar nytta av det. Tog ett tag iaf innan syntesering av FPGA matriser porterades. Binär "codecs" för videokompression tar väl också ett tag.
Menade att VMS skulle sno marknadsandelar i 64-bit's segmentet från MS.
Skillnaden är väl att MS är en x86 produkt. Och att x86 först nyligen har fått 64-bits möjlighet. Att dra nytta av det kommer att påverka framtida möjligheter. Att VMS haft 64-bit stöd sedan länge tog jag för givet

Det stora problemet med 64 bits plattformen än så länge på x86 sidan är program som drar nytta av det. Tog ett tag iaf innan syntesering av FPGA matriser porterades. Binär "codecs" för videokompression tar väl också ett tag.
Jo, så är det ju. VMS körs på Alpha som kom 1992 och är en ren
64-bit plattform utan någon 32-bit "ryggsäck". Dock tyvärr nerlagd
till förmån för Itanium (IA-64). Även det en ren 64-bit plattform men
som inte riktigt har "lyft" än så som HP och Intel hoppades från början...
64-bit plattform utan någon 32-bit "ryggsäck". Dock tyvärr nerlagd
till förmån för Itanium (IA-64). Även det en ren 64-bit plattform men
som inte riktigt har "lyft" än så som HP och Intel hoppades från början...
IA-64 är väl en kompromiss med x86-32 bagage?
Alpha 64 bit var en ren och skön lösning..
(spöar x86-32 alla dagar)
Alpha 64 bit var en ren och skön lösning..

Vilken distro?TomasL skrev: Om man hade ett av världens vanligaste ethernetchipset dvs RTL8168 fick man i regel kompilera om drivrutinerna, i alla fal för ett halvår sedan, då stock inte fungerade.
IT-kommissionen lades ner 2003... Så deras slutsatser behöver ju inte vara så aktuella idag.Vad jag skrev vara att det är det primära användningsområdet bland barnfamiljerna, tom IT-komisionen har konstaterat det.
Men säljs det så mycket högpresterande grafikkort då?Om det primära var att en halvtimma i månaden betala räkningar samt skicka något tiotal mail eller så i månaden, kan man fråga sig varför det säljs så mycket högpresterande grafikkort och så många sk "gaming-datorer" i Sverige.
Open office:
http://apollo.fl-net.se/itnytt/viewNews.do?id=180535 (Norsk television byter till OpenOffice /adm)

http://apollo.fl-net.se/itnytt/viewNews.do?id=180535 (Norsk television byter till OpenOffice /adm)

Är det här trollet redan dött? Tyckte det var ett ganska trevligt troll!
Jag tror inte att TomasL m.fl. som har problem med Linux nödvändigtvis är tekniskt inkompetenta, det handlar mer om att vi - även jag - är inkompetenta inköpare. Vi köper grisen i säcken.
Hårdvarutillverkare hemlighåller sina gränssnitt, vilket är helt oacceptabelt för en kompetent inköpare, och levererar i ställer drivrutiner.
Ibland enbart till Microsoft och tycker att det räcker eftersom de dominerar marknaden.
De spelar Microsofts spel. De stöttar defakto-monopolet.
Nvidia tillhandahåller även drivrutiner för Linux, men på ett försåtligt sätt som vållar användarna problem. De använder Linux symboltabeller, som är öppna men skyddade av upphovsrätten, bryter mot GPL och därmed troligen också mot upphovsrätten.
Det är denna osunda affärspraxis som är installationproblemens grund. De flesta av oss ser inte detta utan drar bara slutsatsen att Linux är skräp.
Att Microsoft har en lång historia av rättstvister kan inte vara okänt för någon.
Jag tror inte att TomasL m.fl. som har problem med Linux nödvändigtvis är tekniskt inkompetenta, det handlar mer om att vi - även jag - är inkompetenta inköpare. Vi köper grisen i säcken.
Hårdvarutillverkare hemlighåller sina gränssnitt, vilket är helt oacceptabelt för en kompetent inköpare, och levererar i ställer drivrutiner.
Ibland enbart till Microsoft och tycker att det räcker eftersom de dominerar marknaden.
De spelar Microsofts spel. De stöttar defakto-monopolet.
Nvidia tillhandahåller även drivrutiner för Linux, men på ett försåtligt sätt som vållar användarna problem. De använder Linux symboltabeller, som är öppna men skyddade av upphovsrätten, bryter mot GPL och därmed troligen också mot upphovsrätten.
Det är denna osunda affärspraxis som är installationproblemens grund. De flesta av oss ser inte detta utan drar bara slutsatsen att Linux är skräp.
Att Microsoft har en lång historia av rättstvister kan inte vara okänt för någon.
> Hårdvarutillverkare hemlighåller sina gränssnitt, vilket är helt oacceptabelt
> för en kompetent inköpare, och levererar i ställer drivrutiner.
En kompetent inköpare upphandlar en lösning på ett problem. Att i alla
lägen tro att man därmed behöver alla detaljspecar är inkompetent.
> Ibland enbart till Microsoft och tycker att det räcker eftersom de dominerar marknaden.
Om det är det som är affärsmässigt mest korrekt så ska de naturligtvis göra
precis så, det ligger i det ansvar som företaget har mot sina ägare.
> De flesta av oss ser inte detta utan drar bara slutsatsen att Linux är skräp.
För en kompetent inköpare så spelar det ingen större roll *varför* en viss lösning
är "skräp". Fungerar det inte i praktiken så fungerar det inte...
> för en kompetent inköpare, och levererar i ställer drivrutiner.
En kompetent inköpare upphandlar en lösning på ett problem. Att i alla
lägen tro att man därmed behöver alla detaljspecar är inkompetent.
> Ibland enbart till Microsoft och tycker att det räcker eftersom de dominerar marknaden.
Om det är det som är affärsmässigt mest korrekt så ska de naturligtvis göra
precis så, det ligger i det ansvar som företaget har mot sina ägare.
> De flesta av oss ser inte detta utan drar bara slutsatsen att Linux är skräp.
För en kompetent inköpare så spelar det ingen större roll *varför* en viss lösning
är "skräp". Fungerar det inte i praktiken så fungerar det inte...
Så du menar att när man gör affärer så behövs ingen moral. Kan man lura sina kunder så är det helt rätt så länge det gå att tjäna pengar.
Moral har inget med detta att göra. Vi talade om att inhandla IT-lösningar.
Inte att rädda världssvälten, eller något sådant...
Och en kompentent inköpare blir inte lurad. Däremot är det många
inkompetenta inköpare som blir pålurade "öppna" lösningar...
Inte att rädda världssvälten, eller något sådant...

Och en kompentent inköpare blir inte lurad. Däremot är det många
inkompetenta inköpare som blir pålurade "öppna" lösningar...

Beror på vad man menar med moral, så länge man håller sig till ingångna avtal är i princip allt ok.
Det hela beror naturligtvis på kompetensen hos de som upphandlar.
Tyvärr är det väl så att inom den offentliga sektorn tenderar broderskapspolitik göra sig gällande, och inköparna tenderar till att vara tämligen inkompetenta (dock naturligtvis, så finns det undantag).
Det hela beror naturligtvis på kompetensen hos de som upphandlar.
Tyvärr är det väl så att inom den offentliga sektorn tenderar broderskapspolitik göra sig gällande, och inköparna tenderar till att vara tämligen inkompetenta (dock naturligtvis, så finns det undantag).
Det finns ju även något som kallas "affärsmoral".
Kanske SvenW syftande på något vidare moralbegrepp.
Kanske SvenW syftande på något vidare moralbegrepp.
Jag inbillar mig stora offentliga inköpare föröker se till att man har ett så brett utbud som möjligt. Och att det i många sammanhang till och med finns lagar mot monopol, truster och karteller.
Jag tror att offentligheten ibland har svårt att hänga med i utvecklingen. Och att deras jobb är inte alltid är lätt.
När det gäller affärsmoral så är det delvis en politisk fråga om vad som är bäst. Min tanke om 'bäst' är den modell som ger allmännheten störst nytta. Men aktieägare och affärsmän har ofta 'suboptimering' som mål.
Där som är *bra* är det som ger mest åt aktieägarna och störst bonus åt direktörerna. Inget annat.
Jag tror att offentligheten ibland har svårt att hänga med i utvecklingen. Och att deras jobb är inte alltid är lätt.
När det gäller affärsmoral så är det delvis en politisk fråga om vad som är bäst. Min tanke om 'bäst' är den modell som ger allmännheten störst nytta. Men aktieägare och affärsmän har ofta 'suboptimering' som mål.
Där som är *bra* är det som ger mest åt aktieägarna och störst bonus åt direktörerna. Inget annat.
> ...föröker se till att man har ett så brett utbud som möjligt.
Jo, men det brukar ju bara betyda att man har 3-4 olika leverantörer/distributörer
av i pirncip samma saker, t.ex PC/Windows arbetsstationer.
> Jag tror att offentligheten ibland har svårt att hänga med i utvecklingen. Och att deras jobb är inte alltid är lätt.
Tja, "offentligheten" verkar ju vara de områden där man är snabbast att försöka med "öppna"
lösningar. Jag tror att företag (som i sig har ett större ansvar mot sina ägare) är mer
försiktiga och även är mer kompetenta inköpare. Alltså ser man inte mycket OSS lösningar
inom industin. Förutom möjligtsvis visa delar av IT-industrin där detta ligger som en del
i affärsplanen. Men för huvuddelen av industrin, där IT "bara" är en service till det som är
"core" inom företaget, så verkar man föredra beprövade stabila lösningar med leverantörer
som tar ett ansvar för sina prylar.
> Min tanke om 'bäst' är den modell som ger allmännheten störst nytta.
Företag har bara kunder och ägare att ta hänsyn till. Där finns ingen "allmännhet".
Och det är ingen suboptimering...
Jo, men det brukar ju bara betyda att man har 3-4 olika leverantörer/distributörer
av i pirncip samma saker, t.ex PC/Windows arbetsstationer.

> Jag tror att offentligheten ibland har svårt att hänga med i utvecklingen. Och att deras jobb är inte alltid är lätt.
Tja, "offentligheten" verkar ju vara de områden där man är snabbast att försöka med "öppna"
lösningar. Jag tror att företag (som i sig har ett större ansvar mot sina ägare) är mer
försiktiga och även är mer kompetenta inköpare. Alltså ser man inte mycket OSS lösningar
inom industin. Förutom möjligtsvis visa delar av IT-industrin där detta ligger som en del
i affärsplanen. Men för huvuddelen av industrin, där IT "bara" är en service till det som är
"core" inom företaget, så verkar man föredra beprövade stabila lösningar med leverantörer
som tar ett ansvar för sina prylar.
> Min tanke om 'bäst' är den modell som ger allmännheten störst nytta.
Företag har bara kunder och ägare att ta hänsyn till. Där finns ingen "allmännhet".
Och det är ingen suboptimering...
Ytterst är allmännheten ändå huvudmannen.
Suboptimering hör delvis till spelets regler.
Hur pass acceptabelt det är beror på hur fri marknaden är.
Nu är det lunch och efter gårdagens fasta så är det suboptimalt för mig att gå och äta. Tack så länge för en bra diskussion!
Suboptimering hör delvis till spelets regler.
Hur pass acceptabelt det är beror på hur fri marknaden är.
Nu är det lunch och efter gårdagens fasta så är det suboptimalt för mig att gå och äta. Tack så länge för en bra diskussion!