Nu när jag äntligen har ritat klart kretsen så har jag börjat fundera på hur kretsen skall användas.
Datablad för kretsen återfinnes här;
http://www.analog.com/static/imported-f ... 26_732.pdf
Kort beskrivning;
Den krets jag är intresserad av är då ADG732.The ADG726/ADG732 are monolithic CMOS 32-channel/dual 16-channel analog multiplexers. The ADG732 switches one of 32 inputs (S1-S32) to a common output, D, as determined by the 5-bit binary address lines A0, A1, A2, A3, and A4. The ADG726 switches one of 16 inputs as determined by the 4-bit binary address lines A0, A1, A2, and A3.
Som jag förstår så har kretsen 32 analoga in-kanaler, kör man in en kombination av höga/låga signaler på A0-A4
så ska man kunna få ut värdet från vardera kanal på pinne D på kretsen ADG732.
Pinnen D är sedan kopplad till en AVR som sedan får koda av signalen.
Så långt har jag väl rätt?
Om vi sedan tittar på sidan 7 i databladet, Tabell II, så har vi där en tabell med "adresserna" för pinnarna A0-A4.
Jag förmodar att dessa är i hex-värde, dvs 1,2,4,8,16 osv. Vad tror ni?
Om man då tar exempelvis kanal 11 så ska ADG732 pinnarna vara som följer; A0 hög, A1 låg, A2 hög, A3 låg, A4 hög.
Eller är det tvärtom? Jag är inte så bra på vilket hög eller låg är, men jag anser att jag kan göra så att
uC pinnarna blir 1 eller 0, bara att jag inte vet vilket som är vilket i text.
Ok, så till pinne 11 har vi kopplat en potentiometer som kanske för tillfället ger ut ett värde på 2.5V.
Hur kommer då värdet se ut på pinnen D som sitter på ADG732, kopplat till AVR uCn?
Sen, hur anser ni att ni skulle läsa av ADG732? Köra en loop som ändrar A0-A4 till varje olik adress
för att sen läsa av pinne D för varje iteration eller finns det något annat sätt att göra det på?
Jag har läst igenom databladet en hel del och kan inte hitta någonstans att "så fort en input pinne ändras, dvs en potentiometer,
så skickar ADG732 den informationen på pinne D". Så det lär nog inte finnas någon sådan funktion?
Om ni undrar vad i hela friden jag försöker göra så tänkte jag koppla in ett par stycken potentiometrar till ADG732
som i sin tur skickar information till en AVR krets som i sin tur är kopplad till en dator som tar emot informationen
via ett RS232 interface dvs UART.
Jag vet att det går, men det finns ingen direkt hjälp i ämnet men jag vill förstå så därför ber jag er om
hjälp för att komma vidare i mina tester

Tack på förhand till de som känner sig manade att hjälpa lilla mig