T: Etsning, Enkelsida 47.3mm x 42.0mm. Borrning?

Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

T: Etsning, Enkelsida 47.3mm x 42.0mm. Borrning?

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Nu har jag mixtrat ihop ett schema och en layout som jag både skrivit ut för
att kontrollera att kretsarna får plats på rätt sätt samt försökt optimera layouten så ledningar inte
ligger för nära varandra.

Så nu undrar jag vad det skulle kosta om någon kunde tillverka kanske 2-3 styckeen av mina kort.
Gärna även med borrning så jag "slipper" göra det själv ;)

Kortet är 47.3mm x 42.0mm stort och behöver endast etsas för enkelsida.
Det som är lite marigt är att det är en väldigt liten ytmonterad krets och därmed blir det ganska
smått mellan ledningarna. När jag själv skrivit ut layouten med 600dpi så kan man ju givetvis se mellanrum
mellan ledningarna, men det ser nästan ut som om det är på gränsen till att det kommer kludda ihop vid
överföringen från papper till kort.

Hur som helst, tror ni det är möjligt för en hemmafixare att ordna till ett sådant här kort?
Och vad skulle Du som vill ordna kortet med eventuell borrning ha för jobbet?

Kom gärna med förslag på om jag gjort något heltokigt eller någon som kan förbättras!

Allt är gjort i Eagle Cad och skickar gärna över det som behövs.
Layouten finns här under samt förstorad version om någon är intresserad :)

PDF;
http://swemod.com/ef/adg732_adapter5_1.pdf
http://swemod.com/ef/adg732_adapter5_2.pdf

Bild
Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: T: Etsning, Enkelsida 47.3mm x 42.0mm. Borrning?

Inlägg av jojje »

Dom öar som ska borras bör ha mycket mindre inre hål. Då styr borren lättare till rätt ställe.
Gör även så att ledarna blir skymda under ön. Så blir det lättare att hitta centrum utan att det far iväg.
Fästhålen blir inte heller så lätt att hitta centrum på. Måttsätt gärna dom och ytterkanten.
Du har inte lagt ner så mycket tid på att "rensa upp" kortet va? :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan tex använda RF Elektronik
Om man skickar in .brd-filen så fixar han allt det där med hålen och gör ett kort på några dagar. Blir dock ingen lödmask.
Om man vill ha lödmask och silkscreen eller ska göra många kort så finns tex Seeedstudio.
Ska man göra riktigt många så blir det billigare med BatchPCB men då tar det en månad.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men fortfarande bör/måste du göra nåt åt innerhålen i öarna. Eftersom det blir så fjuttlite koppar kvar, så lossnar dom skätalätt.
Skickar du med borrfilen, så behövs inga alls.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för era svar jojje och mrfrenzy!
RF Elektroniks priser var ungefär ganska exakt det jag hade i åtanke och det verkade finnas lite trevliga alternativ också :)
Silkscreen kan jag vara utan, det är mest ett prototypkort och eftersom jag tror att om jag skulle försöka så skulle det
bara bli kladd mellan ledarna så får jag nog kosta på mig att låta någon annan leka superhjälte ;)

Det med storlekarna på paddarna har jag velat ändra, men jag hittar inte någon sådan funktion i programmet och
när jag söker efter "change pad size", "change drill size" och liknande för Eagle Cad så hittar jag inget som tar
upp just det jag vill.
Hur gör man detta? Måste jag gå in i biblioteken för varje komponent och ändra paddarna och hålen där?

Sen vet jag verkligen inte hur man gömmer ledarna under öarna, samma sak här, är det verkligen så svårt att hitta
tutorials eller dokument som beskriver detta via Google?

Hur måttsätter jag fästhålen? Genom att bara skriva text bredvid eller är det något kommando jag saknar här också?

Sen vad menar du med att rensa upp på kortet? :D
Tycker det ser ganska stilrent ut :D å andra sidan är jag ju inte direkt proffs på det här, så ni kanske ser nåt jag inte ser? ;)

** Uppdatering **
En sak jag kom att tänka på är ju att "ledarna" som är inuti paddarna syns ju inte när jag väljer att "skriva ut"
layouten.. dvs det som kommer att överföras till kortet. Detta kan ses på de små versionerna av bilderna,
samt i pdf filerna ovan där det är som sagt tomt i hålen. Är det det här du menar med att jag inte rensat upp? ;)

För de färgglada bilderna är ju printscreens från Eagle.

Däremot är jag fortfarande helt införstådd med att paddarna bör göras större, helt klart!
Men jag har ännu inte hittat lösningen på det.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det finns ett ULP (User Language Program) som heter "drill-aid.ulp". Detta hjälper dig att fylla samtliga hål in till en borrdiameter som du bestämmer.

Det finns en knapp för detta direkt från "PCB-delen" av eagle. Eller så väljer du Arkiv->Run... och väljer drill-aid.ulp

Lycka till.
Skriv svar