Vilken metallsvarv skall jag köpa ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vilken metallsvarv skall jag köpa ?

Inlägg av grym »

har själv en gammal munktell från 59 den är över de femtio
stor klumpig men bra, och överdjävligt stabil
den enda nackdelen är lågt varvtal

köp en beg industrimaskin om du har plats för den, du ånfgrar dig annars

finns undantag, och det är om man ska ha små detaljer, då kanske det är bättre med en liiten högvarvig sak
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skaffade i november en C3 från Danmark och visst man får plocka ner den och smörja om allt och justera in alla glidytor m.m. och justera in chucken så den rör sig så lite som möjligt osv. Vad gäller chucken så fick jag det till slut inom 0.01 mm 5 cm ut vilket räcker mer än väl för mig men det var lite jobb med det dock bevisar det att i alla fall dessa delar är bra gjorda. Dessa är förhållandevis billiga och man får vad man betalar för men i detta fall är det helt ok för det jag skall göra i alla fall.

Höger och vänstergägning har den och visst kanske inte varje dag man vänstergängar något men den dagen man behöver det så har man det om man så bara behöver använder det en gång, det kostar inget extra heller. Sedan är det som jag ser det en fördel med att ha gängskäring för man kan ha nästan vilka kombinationer som helst vad gäller gängskärning då det bara är att byta några kugghjul som det hade behövts en hel hög av gängsnitt och tappar för att kunna annars. Det går dock snabbare med gängtappar och dylikt att sätta upp skulle jag tro.

Plastkugghjul finns det i växellådan som på denna bara är för hög eller låg fart och till gängskärningen är det också plast och var väldigt skeptiskt till det dock bara det i växellådan inte gängskärningen då det är mycket mindre krafter involverade där. Men jag har kört den hårt en tid för att se tom så det elektriskta motorskyddet slagit till men kugghjulen slits inte alls och håller väldigt bra trots allt de är också rätt massiva. Vill man ändå inte ha plast så går det att byta kugghjulen i växellådan till järn om man vill och de är inte så dyra heller.

Vilken svarv man vill ha är helt beroden på vilka krav man har och givetvis vilken ekonomi man har när det går upp till högre nivåer.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad gäller chucken så fick jag det till slut inom 0.01 mm 5 cm ut
Detta fixas enklast med att slipa in dina chuckbackar
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Industrisvarv.
Jag fick faktiskt en industrisvarv helt gratis för något år sedan.
Körde hem den till en jobbarkompis och där står den sen dess i hans garage...
Hemma hos mig fanns den inte plats nån stans.

Har aldrig svarvat ett spån med den eftersom den inte lockar att åka iväg 2 mil och stå i ett
kallt garage o jobba.

Hobbysvarv.
Därför letar jag alltså efter en mindre svarv som kan stå här uppe i hobbyrummet.
Jag har ju också förstått att det mesta kommer från Kina.
Men jag har också sett att de olika "köparna" ställer olika kvalitetskrav och vissa har
eget folk på plats vid produktionen.

Optimum ska enligt tester i tyska tidningar vara av bra kvalitet.
Har tittat just på minstingen 180*300 som någon nämnde.

Proxxon är "Made in Germany" på riktigt men de är dyra.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

hmm jag har samma dilemma, inget utrymme men vill ändå ha en hygglig svarv. jag har tittat omkring lite och sett en kines med rätt propotioner, jag har bara inte lyckats hitta någon som säljer den i sverige, eller tyskland, men som många andra kineser så oem'as den säkert till förbannelse ;) kika på den, jag hojtar om jag hittar den någonstanns till ett vettigt pris. http://phelum.net/info/CQ9325/
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gå lite västerut från tyskland så hittar du den där :)

HBM 450 heter den där eller motsvarande HBM400 alt HBM550 hittar du hos Automatik Produktion i Haninge
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

http://www.sumore.com/products_show.asp?id=204

verkar ju vara just en sådan, är det någon som beställde en sumore svarv kvar på forumet, som kan skvallra om hur dom har varit och priset? alt vem var den där nissen som beställde hem en kontainer från kina sist?

// Claes
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta fixas enklast med att slipa in dina chuckbackar

Enklast kanske om man har utrusning för detta men i brist på det så blev det på annat sätt vilket onekligen fungerade hur bra som helst det med. Backarna hade jag för den delen knappast vågat ge mig på, ett fel och det är nästan kört alternativt beställa nya.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En liten slipmaskin typ drummel i vertygsfästet och sen ta små små tag då backarna är spända med en tunn ring så kan det knappast gå fel.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

@ techno, hmm kan du utveckla... ev en bild?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Njo men kan kanske bli lite jobb med 100-delar och dessutom 100% parallellt. På det viset jag gjorde så tog det hela ca 10 min och har fortfarande lika lite efter några timmars hårdare körning för att testa.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Snubben som beställer Sumore finns på finska CNC-forumet. De fås som exworks från Lahtis i Finland vilket kan göra dom bra dyra då de väl är framme i Sverige om någon funderar på att handla.

Bilder:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1 ... 46#msg4746
Min är den lilla pyttesvarven som ska få en CNC-behandling som skolprojekt :)

Längst ner i inlägget finns även bilder ifrån fabriken i Kina. Till vänster kan man spana in Sieg Black&Red som kostar det dubbla jämfört med Sumore.
GFEF

Inlägg av GFEF »

tecno
>Detta fixas enklast med att slipa in dina chuckbackar

Detta är endast sant för den diameter som slipningen gjordes.

Vid högre krav använd backskiva där varege back ställs -drages åt för sig.
Eller använd spännhylschuck .
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo 4-vägs chuck med enskillt ställda backar går ju bra det med men blir lite jox varje gång man skall centrera något. 0.01 mm som jag fått nu och förmodligen tom runt 0.008 mm räcker mer än väl för det jag skall göra så jag är hur nöjd som helst och det är stabilt med.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta är endast sant för den diameter som slipningen gjordes
Ja visst är det så, men va fasen alla std backar är inslipade så till en viss diameter och duger det till finlir så duger det till oss i korpen. Finlir förutsätter att chucken centrerar 100.

Å andra sidan kan man ju fråga hur ofta kommer det försvarvade bitar som skall återspännas i en annan svarv?
Skriv svar