Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
- Gildebrand
Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
Som det är idag så betalar väl skolor ungefär lika mycket för sina programvaror och operativ som andra företag? Jag jobbar mycket extra på en skola med underhåll och utveckling av det tekniska, främst datorer då. Skolan har ungefär 15 servrar och 350 datorer. Och det är en j**la massa pengar i licenskostnader.
Jag tycker att Microsoft borde "ge" bort sina programvaror och operativ till skolor. De ger redan bort Visual Studio och diverse serveroperativ till studenter, och det är väl för att de har förstått att det lönar sig för de om dagens studenter lär sig deras produkter, och föredrar dessa framför konkurrenters.
Jag tänker att en skola där man bara har Macar skulle 95% av alla elever som går ut föredra att jobba med Mac. Och samma sak om man bara har Windows datorer.
Så jag tycker att Microsoft borde ha mycket att vinna på att "skänka" bort sina produkter till skolor. Det finns något som heter MSDNAA, som, om jag tolkat det rätt, ger bort vissa programvaror och operativ till universitet. Ett steg i rätt riktning.
Jag tycker att Microsoft borde "ge" bort sina programvaror och operativ till skolor. De ger redan bort Visual Studio och diverse serveroperativ till studenter, och det är väl för att de har förstått att det lönar sig för de om dagens studenter lär sig deras produkter, och föredrar dessa framför konkurrenters.
Jag tänker att en skola där man bara har Macar skulle 95% av alla elever som går ut föredra att jobba med Mac. Och samma sak om man bara har Windows datorer.
Så jag tycker att Microsoft borde ha mycket att vinna på att "skänka" bort sina produkter till skolor. Det finns något som heter MSDNAA, som, om jag tolkat det rätt, ger bort vissa programvaror och operativ till universitet. Ett steg i rätt riktning.
Re: Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
En skola borde inte tillhanda ha datorer enbart med operativsystem från ett företag. I en Microsoft-miljö fattas mycket att önska för studenter. En stor sak som jag retar mig på är att man i gymnasiet lär ut Microsoft Office, när man sedan kommer till högre studier måste det mesta som lämnas in vara skrivit eller se ut som det är skrivet i LaTex. Idag finns enkla program för LaTex och Microsoft Offices borde ha lämnats till 90-talet.
Förresten när ska Windows få något vettigt stöd för Postscript och LaTex som är väsentligt när man skriver rapporter?
Förresten när ska Windows få något vettigt stöd för Postscript och LaTex som är väsentligt när man skriver rapporter?
Den dagen skolorna på allvar tar in andra OS i stor skala kommer nog M$ att sänka sina priser.
personligen så borde skolorna sluta gynna ms, att enbart köra på öppna system vore en välgärning utan dess like
- Gildebrand
Vilken kostnadsbesparing det låter som att ha TRE system istället för ett. Mac, linux OCH windows.
Sen är det ju en väldig skillnad om det är datorer och annan datorutrustning
för just datorutbildning (då det kan vara mer motiverat med rabetter), eller om
det bara handlar om utrustning för den administrativa delen av skolan (då
det handlar om en avnändare/kuns som vilken som helst). Sen så är det ju
också lite skit samma vad man tycker om detta, Microsoft (precis som alla
andra företag) vet nog exakt vad de gör (eller inte gör).
> personligen så borde skolorna sluta gynna ms, att enbart köra på
> öppna system vore en välgärning utan dess like
Välgärning åt vem ?
Skolan ska se till att de som går där blir bäst förberedda på ett kommande
arbetsliv och välja efter det. Inte välja på ideologiska grunder.
> Den dagen skolorna på allvar tar in andra OS i stor skala kommer nog M$ att sänka sina priser.
Business as usual...
för just datorutbildning (då det kan vara mer motiverat med rabetter), eller om
det bara handlar om utrustning för den administrativa delen av skolan (då
det handlar om en avnändare/kuns som vilken som helst). Sen så är det ju
också lite skit samma vad man tycker om detta, Microsoft (precis som alla
andra företag) vet nog exakt vad de gör (eller inte gör).
> personligen så borde skolorna sluta gynna ms, att enbart köra på
> öppna system vore en välgärning utan dess like
Välgärning åt vem ?
Skolan ska se till att de som går där blir bäst förberedda på ett kommande
arbetsliv och välja efter det. Inte välja på ideologiska grunder.
> Den dagen skolorna på allvar tar in andra OS i stor skala kommer nog M$ att sänka sina priser.
Business as usual...
Jag konsultadet mycket för skolor och kommunen för 10år+ sen... men slutade då jag bara kunde göra ett bra jobb till bra pris. Det viktigaste är att kunna ge bra mutor. Det kunde inte jag.
Som ett serviceavtal på drivrutinen för HP skrivare, kostar 3000kr/år/skrivare för 10 skrivare. Avtalet löper på 5år. 150kkr för inget alls.
Av en händelse så råkar säljaren veta att rektorns dotter fyller 16år och då får han en röd moped (8000kr) ett par dagar innan. Bara sådär, för att vara snäll. Det blev en kamera till sommaren också (2000kr).
Hur bokför man mutor?
Jag gav upp och insåg att jag inte skulle kunna tävla mot någon som säljer luft för 150kkr...
Från MS så får dom i alla fall något.
Som ett serviceavtal på drivrutinen för HP skrivare, kostar 3000kr/år/skrivare för 10 skrivare. Avtalet löper på 5år. 150kkr för inget alls.
Av en händelse så råkar säljaren veta att rektorns dotter fyller 16år och då får han en röd moped (8000kr) ett par dagar innan. Bara sådär, för att vara snäll. Det blev en kamera till sommaren också (2000kr).
Hur bokför man mutor?
Jag gav upp och insåg att jag inte skulle kunna tävla mot någon som säljer luft för 150kkr...
Från MS så får dom i alla fall något.
> Hur bokför man mutor?
Oftast inte alls (för mottagaren).
Som "marknadsföring", "provision" eller liknande (för givaren)...
Oftast inte alls (för mottagaren).
Som "marknadsföring", "provision" eller liknande (för givaren)...

Åtminstonde högskolor har ganska saftiga rabatter från microsoft, och ja, givetvis även från Sun och redhat, och troligen även andra företag.
Dessutom är det olika priser beroende på vad datorn ska användas till, studenter får ju som sagt väldigt mycket gratis, forskare har en annan prislista, ska man köra det för infrastruktur är det andra priser, och lärare brukar ha väldigt låga priser.
Netrunner: åtminstonde statligt drivna företag är ju oerhört hårda på sådant där, kommer det fram blir det ett JÄVLA liv, jag skulle tro att mutor är MYCKET mer frekvenmt förekommande i den privata sektorn än den statliga.
Dessutom är det olika priser beroende på vad datorn ska användas till, studenter får ju som sagt väldigt mycket gratis, forskare har en annan prislista, ska man köra det för infrastruktur är det andra priser, och lärare brukar ha väldigt låga priser.
Netrunner: åtminstonde statligt drivna företag är ju oerhört hårda på sådant där, kommer det fram blir det ett JÄVLA liv, jag skulle tro att mutor är MYCKET mer frekvenmt förekommande i den privata sektorn än den statliga.
Som chalmersstudent får man gratis licenser till allt som MSDNAA innehåller. Dock är väl användningen av microsoft-program inte helt omfattande bland studenter och anställda på Chalmers. Sedan brukar det som ser gratis ut kosta via konstiga avtal och annat hokus pokus som Microsoft försöker lura på folk. Senast i höstas tvingades alla studenter som vill ha chalmers-e-postadress skriva under avtal om att Microsoft får läsa e-posten samt använda innehållet. Folk säger att det är lätt att installera windows-program, dock är det inte lätt att läsa långa texter med konstiga avtal.
Än så länge är ju inte shrinkwrap och klickavtal giltiga i det här landet (men det är väl bara en tidsfråga innan vi apat efter idioterna på andra sidan pölen där med), alltså kan man ju lugnt ignorera alla avtal som inte kräver en underskrift eller annan "riktig" signering.
Tja, att vara konsult i kommunen eller skolan var en ögonöppnare "från sosse till moderat på 60 sekunder" när man såg hur dom hanterade skattepengar.
Flera skolar hade kaffer för eleverna att "hänga i" när det var rast eller håltimme. I alla fall en av dom var helt svart, svarta löner, svarta inköp och försäljning, svart vinst till ägarinnan. Till råga på allt hade ägarinnan (sjukpensionär) mage att gå till rektor och klaga när någon elev snattade! Hur hanterar man då det? Jo, skolan betalade varje månad så mycket man trodde att det snattade för. Lärarna var lite sura ... det var ju deras fikapengar som rök.
För skolan var det viktigast med "presenter" - "köper man något dyrt så får man present". I övrigt var det inte så noga med var det var man köpte, bara det inte var totalt fel. Fick ofta frågan om jag inte hade någon present med mig (det hade jag inte) eller om jag inte kunde hitta något att köpa av en viss säljare "typ någon data-pryl som vi kan behöva, ska kosta ca 100kkr".
Jag var ju inte helt förvånad över att det senare var skandal med "present kataloger" bland cheferna på systembolaget några år senare.
Jag tror att det redan då fanns något som hette "skol-licens" för dom. Iofs rör det sig om ganska små belopp, några hundratusen per år.
Flera skolar hade kaffer för eleverna att "hänga i" när det var rast eller håltimme. I alla fall en av dom var helt svart, svarta löner, svarta inköp och försäljning, svart vinst till ägarinnan. Till råga på allt hade ägarinnan (sjukpensionär) mage att gå till rektor och klaga när någon elev snattade! Hur hanterar man då det? Jo, skolan betalade varje månad så mycket man trodde att det snattade för. Lärarna var lite sura ... det var ju deras fikapengar som rök.
För skolan var det viktigast med "presenter" - "köper man något dyrt så får man present". I övrigt var det inte så noga med var det var man köpte, bara det inte var totalt fel. Fick ofta frågan om jag inte hade någon present med mig (det hade jag inte) eller om jag inte kunde hitta något att köpa av en viss säljare "typ någon data-pryl som vi kan behöva, ska kosta ca 100kkr".
Jag var ju inte helt förvånad över att det senare var skandal med "present kataloger" bland cheferna på systembolaget några år senare.
Jag tror att det redan då fanns något som hette "skol-licens" för dom. Iofs rör det sig om ganska små belopp, några hundratusen per år.
Framförallt eleven som med fria alternativ även har möjlighet att jobba med programmen hemma utan dyra onödiga kostnader. Är det Word eller ordbehandling dom ska lära sig?sodjan skrev:Välgärning åt vem ?
Och i arbetslivet används aldrig Mac i stor utsträckning? Eller förutsätts alla bli VB-hackare framgent? Dessutom är det still stor del skolväsendet som formar arbetslivet för många, och har därmed ett stort ansvar.sodjan skrev:Skolan ska se till att de som går där blir bäst förberedda på ett kommande arbetsliv och välja efter det. Inte välja på ideologiska grunder.
Det viktigaste inom skolan (på flera plan) vore nog att ta upp frågan om fria kontra låsta system. Vad patentskyddade protokoll har för effekter osv. Precis som man diskuterar religioner och politiska perspektiv i andra ämnen.
Applicera skolans MS-krav på andra ämnen så ser det inte lika roligt ut. Vi var tidiga att sekularisera skolan, trots att "verkligheten" då var väldigt kristet.
Visst fritt är bra osv men jag skiter i vilket och vill bara få jobbet gjort.
MS är relativt justa mot skolor men skolor ägs ju av kommuner osv och då de ofta går på det "centrala" avtalet så blir det samma kostnad som när de installerar en i receptionen i kommunhuset.
MS är relativt justa mot skolor men skolor ägs ju av kommuner osv och då de ofta går på det "centrala" avtalet så blir det samma kostnad som när de installerar en i receptionen i kommunhuset.
- Gildebrand
Jo en del saker är de billiga på för skolor.
Uppgradering till Office 2007, 17 kr per elev
Uppgradering till Office 2007, 17 kr per elev