Frigolit skärare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Det beror på det

Inlägg av bengt-re »

Tråden jag kör med drar ungefär 4 amp vid 13V, Så ingen fara för batteriets hälsa
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Ta en "brädbit" typ en meter lång och ca 2x2cm grov, skruva sen fast en platta av mönsterkortslaminat i varje ände.

Mellan laminatbitarna drar du kanthaltråden, se till att tråden hålls spännd även när den är varm med hjälp av en fjäder.

Bilbatteri är inget bra, bättre med någon apparat där du kan reglera spänningen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Ja..

Inlägg av bengt-re »

Visst är det bättre, men det går också med batteri om man nu saknar lämplig spänningskälla. Säkerhetsmässigt kan det vara lite trist med batteri då detta kan utveckla knallgas vid urladdning... Ingen stor fara, men kan man så bör man undvika det. Det är dessutom lättare att hitta trådlängd, spänning, trådtyp och ström så att det fungerar bra om man har en justerbar spänningskub.
voodoo

Inlägg av voodoo »

Hmm.. Att bränna frigolit ger väldigt giftig rök, tänk på det
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om man bränner frigoliten så har det blivit för varmt. Jag byggde en skärare på en platta med en arm som sträckte sig över plattan. Ungefär som bed en elektrisk figursåg. Frigoliten skall bara precis smälta och om man gjort rätt luktar det nästan ingenting. Man får en mycket bra precision med ett sådant verktyg och jag använde den till att göra frigolitskyltar och bokstäver. Riktigt skoj faktiskt.
ABC

Inlägg av ABC »

Hör av dej så får du en ritning på en frigolitsåg.
Skriv svar