Nyckel till elskåp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Nyckel till elskåp?

Inlägg av FormerMazda »

Eftersom TS problem är löst och tråden börjat handla lite mer runt omkring ämnet så har jag en fråga: Varför är det dyrare med högre mätarsäkring? Nu vet jag inte prisskillnaden, men man försöker ju alltid ha "så låg som möjligt" för att hålla nere kostnaden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

säter skrev:När jag, för en massa år sedan, lade ner en ny inkommande kabel till verkstaden, flyttades mätare och huvudsäkringar ut till ovan omtalade elskåp.
Det innebär att när jag måste byta huvudsäkringar, måste jag ut i gatan, med omnämnda nyckel som hjälp.
Det skåp som din elmätare sitter i har du alltid laglig rätt att ha tillgång till. Det skåp som TS vill in i är det som avsäkrar kabeln fram till hans elmätare & huvudsäkringar.
Att använda mer effekt är givetvis brottsligt, men det kan också i värsta fall leda till att hela området blir utan ström om det vid en effekttopp förbrukas mer effekt än vad nätet är dimensionerat för.

FormerMazda: Ju högre mätarsäkring du har desto större transformator behöver nätbolaget ha, dessutom påverkar det dimensionering av övriga elnätet, och hur mycket kapacitet dom köper in.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så de lägger pengarna på hög och om för många säkrar upp kåken så de behöver kraftigare nät så betalas det av den potten.
Känns som att numer så har "alla" säkrat ner från "förr", och att den avgiften (liksom tv-licensen) börjar bli gammal.

Men det förstås, fanns den inte så skulle nog kanske många säkra upp bara ifall att. Och då finns det förstås risk för överlast.

Aja, det är väl bra som det är då. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Pengarna går in i en stor hög som används för att byta elmätare, gräva ner kablar, åka ut och byta trasiga säkringar och omkullblåsta stolpar osv.
För att se till att konsumenterna inte betalar för mycket för leveransen av el har Energimyndigheten arbetat fram ett verktyg som kallas nätnyttomodellen. Modellen bygger på att nätavgifterna ska vara skäliga i förhållande till den prestation nätbolagen utför. Det ekonomiska värdet på prestationen, nätnyttan, jämförs med vad företaget har fakturerat sina kunder.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fast egentligen så kan man vända på denna fråga.
Om jag bor i ett "etablerat" område, dvs chansen att det skall byggas nya hus är näst intill obefintlig.
Varför blir det billigare om jag säkrar ned???
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Får då minskar risken/behovet att byta trafo om nån säkrar upp.

Skulle jag tro.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är just det.
Där jag bor är chansen att något nytt hus kommer obefintlig samt att nästan alla har säkrat ned.
Dvs elnätet är rejält överdimensionerat.
Varför skulle någon vilja säkra upp?
Snarare så säkrar alla ned i ännu större utsträckning, allt för att kunna minska proppstorleken.

Se på VA avgifterna, nu är dom kommunala vilket gör att det skiljer men ändå.
Där har den minskade förbrukningen lett till rejält höjda kostnader per enhet (per m3) men totalsiffran består (med hänsyn taget för inflation).
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Just efter din sista transformator kanske det inte finns risk att nya kunder kopplar på sig, men man har ju fortfarande hela kedjan bakom som vid fler kunder/uppsäkringar kan behöva byggas ut.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag ser det dock kort och gott huvudsakligen som ursäkt för giriga bolag att få in mer pengar. Ute på landet med en trafo till ett hus må så vara att det är som nämts men i en stad, inte som jag ser det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nätet måste ju dimensioneras efter max belastning. Det är billigare att folk har effektvakt än att dimensionera upp nätet.
Jag tycker att det är rimligt att de som har möjlighet att dra med energi betalar mer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så danei, du har alltid möjligheten att nyttja din anslutning fullt ut, och då är det ju rimligt att man får betala för den möjligheten.
Det handlar inte enbart om den lokala fördelningen, utan om hela infrastrukturen.

I princip kan det teoretiskt vara på det sättet att om en kund byter ut sina säkringar från 16A till 25A så måste hela nätet förstärkas, ända från 400KV ställverket.

Nätägarna måste i alla lägen veta hur mycket effekt som potentiellt kan kopplas på, och måste dimensionera näten därefter, och naturligtvis så får man betala därefter.

Större förbrukare kan, vill jag minnas betala efter den effekten de tar ut, dvs de kan i princip ha obegränsad mätarsäkring, men det kostar skjortan att gå över den beräknade effekten, och i vissa lägen kan elleverantören/nätägaren vägra att leverera erforderlig effekt.

Brottsbalken 8 kap
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
Lagen gör ingen skillnad hur man avleder, även att "bromsa" en elmätare, eller skruva i större abonentsäkringar är samma sak.

Dessutom är det så att det är egenmäktigt förfarande och troligen skadegörelse att öppna ett elskåp som man inte har rätt till.
Eftersom elnätet ingår i infrastrukturen, så är det följaktligen skadegörelse mot infrastrukturen, dvs teoretiskt sett ett terroristbrott.

Vidare kan det gå så långt att ett byte av mätarsäkringarna kan anses (och även byte av säkringarna i skåpet) kan anses vara allmänfarlig vårdslöshet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I princip kan det teoretiskt vara på det sättet att om en kund byter ut sina säkringar från 16A till 25A så måste hela nätet förstärkas

Då kan jag hålla med om det är klent byggt men om man tar en stad är inte alla ledningar redan gjord för max belastning så ingenting behöver bytas ut, uppgraderas osv vid högre belastning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är tyvärr inte helt ovanligt att näten, framförallt i städer är underdimensionerade lite varstans.
Här i Borås, i centrala stan i princip, har vi i vårt område ( utanför fönstret i princip) haft, tom förförra vintern ett stort mobilt 750KVA elverk gående från December till Mars månads utgång. Detta pga underdimensionerade kablar och transformator, uppgraderades till förra vintern, så nu slipper vi elverket.

Edit: glömde visst ett ord.
Senast redigerad av TomasL 15 januari 2010, 21:13:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sanslöst, men där ser man.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Under 80-talet var vi tvingade att ansöka hos elleverantören när vi bytte ut oljepannor mot elpannor/värmepumpar, och det hände att kunden blev nekad, då elnäten inte klarade belastningarna.

Nej näten är inte överdimensionerade, snarare underdimensionerade, då statistiken visar att när en förbrukare (dvs arbetsplatserna stänger för dagen) minskar sin förbrukning, ökar andra (dvs folk kommer hem).

Elnäten klarar garanterat inte av om alla började förbruka sina toppeffekter ( ungefär som när flygbolag överbokar stolarna då de vet att en viss procent resenärer aldrig dyker upp).

Typexemplet var när vi hade det stora elavbrottet (var det 70-talet?).

Det finns en mycket stor anledning till att man bara får koppla på 6kW efter ett elavbrott, eller att man inte får direktstarta motorer över 6kW, näten håller helt enkelt inte.

Beträffande elpannor, så får en elpanna aldrig slå på mer än 6kW de närmaste 2 minuterna efter ett elavbrott, dessutom skall tidreläerna vara konstruerade på så sätt att de ger en viss slumpmässig fördröjning mellan säg 120-200 sek. eller så.
Skriv svar