Hej jag är intresserad av att delta i robot sm 2010. Jag är inte så bra på att programmera mikroprocessorer har hållt på med lite enkel programmering. Chalmers robot förening säljer et kit "introbot09" räcker denna för att delta eller är den inte tillräklit bra ? eller kan man kanske utöka den med lite mer sensorer osv ? mekaniken har jag redan tänkt ut lite hur det ska vara så det är och programmeringen som är det svåraste. Skulle jag kunna programera en robot om man går efter olika exempel o.s.v. ?
//André
Delta i robot sm 2010
- EagleSpirit
- Kontakt:
Re: Delta i robot sm 2010
Skoj att du är intresserad av att delta i Robot-SM! Vilken gren är du intresserad av att delta i? Introbot09-kortet passar ganska bra i minisumoklassen eftersom kortet har en lagom storlek och lagom antal sensorer. Dessutom är H-bryggan dimensionerad för den storleken på motorer som används i minisumo. Jag föreslår dock att man försöker hitta några andra hjul för att få bättre grepp. I standardsumo kan det behövas ett kort som klarar fler sensorer men är absolut inte nödvändigt och en annan H-bryggan som styr motorerna behövs. Om man har en mekaniskt bra lösning brukar det visserligen gå bra ändå med få sensorer. När det gäller programmeringen så finns en del kod tillgängligt. Om du är intresserad av att göra lite mer själv så är Arduino ett alternativ som har lite mer exempelkod och dokumentation.
För lite inspiration kolla på filmer från ChalmersRobotics på Youtube. T.ex:
Lycka till med byggandet!
//Simon
För lite inspiration kolla på filmer från ChalmersRobotics på Youtube. T.ex:
Lycka till med byggandet!
//Simon