Nyckel till elskåp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nyckel till elskåp?

Inlägg av danei »

Om man gör deras jobb kan jag tänka mig allt från "tack" till "Det där får inte du göra" Men en grov stämning lär det inte bli.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur tänker du nu Andli? Bara för att det GÅR så är det inget farligt eller förbjudet?! Så då är det helt okej att fylleköra så länge inte bilen har ett alkolås, eller?

Är det så att säkringarna går på stolpen innan dina huvudsäkringar så är det antingen fel i din anläggning (dvs. fel avsäkrat eller annat problem) eller så har någon bytt till större säkringar i centralen än det är menat (du själv kanske med tanke på att du vill leka elektriker?). Ring din leverantör och upplys om att det är problem så får dom kolla sin stolpe, är det okej får du ta dit någon som kollar din anläggning... Vem vet, du kanske måste gå upp på dina huvudsäkringar för att klara dom förbrukare du har (och då ökar dom troligtvis i stolpen också)?

Jag vet att många tycker det är löjligt med regler men med tanke på hur många rent idiotiska förslag det kommer upp titt som tätt när det gäller elinstallationer är det nog tur att det finns någon form av reglering! Hörde senast idag om en bonde (ofta dom som har kreativa elinstallationer :humm: ) som körde med ståltråd runt säkringshuven när proppen gick för att tröskan tog för mycket ström! När man upplyste om att det istället kan bli så att ledningarna i väggen tar skada skrattar dom bara och berättar gamla historier om hur dom hängde "klykor" (stänger med mässingskrokar längst ut) på luftledningarna förr i tiden för att stjäla ström och köra redskap, och det lär ju vara helt ofarligt med tanke på kunskapsnivån dom besitter :doh:
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Att jag har fel säkringar i mitt hus vet jag, även att jag inte får öppna skåpet ute på gatan. Jag ville veta var jag kan få tag på en nyckel.
Har INTE lust att vänta flera timmar på att få säkringen bytt även fast jag vet att jag inte får byta den.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PeterH skrev:Hur tänker du nu Andli? Bara för att det GÅR så är det inget farligt eller förbjudet?! Så då är det helt okej att fylleköra så länge inte bilen har ett alkolås, eller?
Nä, men eftersom vi lever i ett beskyddarsamhälle där alla medborgare anses vara idioter så lär det vara elleverantören som åker dit om de inte gör det svår att öppna skåpen.
salle

Inlägg av salle »

Innebär det att biltillverkaren åker dit om du skulle fylleköra utan alkolås bara för att det går......
eller att biltilverkaren betalar fortkörningsböterna bara för att bilen går att köra för fort........

JIPPIIIII livet är underbart ju.

Tror att jag ska göra lite kontroller redan idag....

Salle

Tillagt: Vad gäller el så är faktiskt merparten mindre vetande.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Dom här huvudsäkringarna körde jag med i många år. Avsedda för gänga-2.
Det kanske vore något för dig Sastrom, du hade väl svarv. 8) Sedan behöver du ingen nyckel. :lol:

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det där med bönderna som haka på sig var ok för vissa saker, dom hadde tillstånd, för lääängesedan

om säkringarna i gatan går före husets är det något fel
kan vara så enkelt att passbiten sitte lös och det blir för varmt

innan man reder ut det så bör man inte klabba i det själv

ska jag säga :oops:
förr kunde man komma in i skåpen på gatan, med rätt skåpsnyckel, vilket man naturligtvis har
om man säger såhär, vid kraftiga kortslutningar kan säkringarna gå både i gatan och huvudsäkringarna och till uttaget
vet inte riktigt varför jag känner till det hela :vissla: :tyst:

men går säkringarna i gatan före huvudsäkringarna så hadde jag rett ut det först
här är det inte så farligt om man skulle behöva gå in i elcentralern, känner halva personalen på det lokala energibolaget och dom brukar fråga mig om det är krångliga saker :mrgreen:
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Återigen jag vet att det är fel säkringar i huset, jag vet även varför och hur jag kan lösa det. Frågan var bara om jag kunde få tipps på VAR man kan köpa nyckeln ifråga. Elfa hittar jag ingen på, jag ska åka och kolla hos min lokala elfirma ifall dom har och vill sälja en till mig.
Vore tacksam om jag fick tipps om var och gärna en länk till nämnda nyckel på nätet.
JohanF

Inlägg av JohanF »

Nån nämnde ju Clas Olsson, kan det vara någon av dessa?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135405029
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Problemet löst. Jag svarvede en egen nyckel. Tack ändå
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sastrom skrev:Återigen jag vet att det är fel säkringar i huset, jag vet även varför och hur jag kan lösa det. Frågan var bara om jag kunde få tipps på VAR man kan köpa nyckeln ifråga. Elfa hittar jag ingen på, jag ska åka och kolla hos min lokala elfirma ifall dom har och vill sälja en till mig.
Vore tacksam om jag fick tipps om var och gärna en länk till nämnda nyckel på nätet.
Det betyder alltså att du tycker det är helt okej att betala för en styrka på huvudsäkringen medan du "fixar" så att det funkar med högre styrka utan att pröjsa? När jag fick min uppfostran så kallades det att stjäla, men det verkar som att det blir allt vanligare att folk tror det är okej att stjäla bara för att man kan... :doh: (eller som vissa skulle sagt; "kan man göra det så betyder det att ägaren inte gjort det tillräckligt svårt och då är det okej")

Som svar på din "mycket enkla fråga" Sastrom så behöver du inte ha någon nyckel eftersom ditt energibolag redan har en nyckel. Det är den dom använder när dom ska in i DERAS skåp för att felsöka, laga och ändra styrkan på avsäkringen! Det är till och med så att allt före elmätaren är just DERAS och allt efter elmätaren hör till DIN anläggning. Fortfarande måste du anlita behörig elektriker för att installera, felsöka eller laga fel i din fasta anläggning...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan inte annat än att hålla med dig PeterH.

Dessutom är det rätt höga böter och skadestånd om man i "hemlighet" byter mätarsäkring.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tycker också det låter dumt. Menar de kommer ut och byter säkring på nolltid ju. Är bara att säga att våra djur börjar frysa typ.

Och håller med PeterH också!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När jag, för en massa år sedan, lade ner en ny inkommande kabel till verkstaden, flyttades mätare och huvudsäkringar ut till ovan omtalade elskåp.
Det innebär att när jag måste byta huvudsäkringar, måste jag ut i gatan, med omnämnda nyckel som hjälp.

För några år sedan, fattades en fas, och samtliga huvudsäkringar var hela.
Tillkallade energiverkets jour, det visade sig att en säkring stuckit i transformatorstationen.
När jag frågade hur det kunde vara möjligt, svarade dom, att den säkringen var ett hack mindre än mina huvudsäkringar. :doh:

Nu är frågan, har jag betalat för mycket i alla dessa år?
Jag kan ju omöjligt ha utnyttjat mina huvudsäkringar till max.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

danielr112 skrev:Tycker också det låter dumt. Menar de kommer ut och byter säkring på nolltid ju. Är bara att säga att våra djur börjar frysa typ.

Och håller med PeterH också!
Har man "fulsäkringar" som huvudsäkringar, kanske man inte vill skylta så mycket med att säkringarna går ute i elverkets skåp.
Skriv svar