"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Moore

Re: "Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Inlägg av Moore »

Bumpar upp denna tråden lite eftersom jag själv tänkte ge mig på toner transfer imorgon.

Jag har HPs Everyday Photo Paper
Bild

Är det någon som testat med just detta papper?

Annars, vilka papper på Clas ohlson / Kjell & Co skulle ni kunna rekommendera?

// Moore
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Va vilket papper katalogen räcker ju :D

Tänkte själv köpa nåt papper men de funkar bra med kataloger också och gratis kostar ju mindre än ja allt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kataloger, typ IKEA, har funkat bättre än köpta papper för mig.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Clas Ohlson:s Overheadfilm fungerade nog bäst för mig sist jag körde med toner transfer. Det gick fint att lägga på i flera lager, se http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=24204
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Jag har läst att man kan använda kataloger, problemet är väl att de kanske inte är anpassade att matas in i en skrivare som gärna skriver ut i standardformat. Skrivaren jag ska använda är inte min och således är det bra om det gärna inte finns risk för att jag förstör tonern eller får ett papper som fastnar.

Maskinen är en såndär stor Xerox-kopiator-liknande sak :)

Overheadfilm lät intressant, var du tvungen att köra flera lager eller tror du det hade räckt med ett enda?

// Moore
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Man kan ju alltid tejpa fast katalogsidan på ett annat ark, så har jag gjort på jobbets skrivare... Dock har jag aldrig fått så jättelyckade resultat med katalogpapper, kanske beror på att jag använder strykjärn och inte laminator. Mitt bästa papper har helt klart varit Canons "glossy photo paper", dock ett litet h-vete att få bort allt efteråt utan att dra med sig lite toner. Men med långa ljumna vattenbad och lite försiktigt petande går det bra.
OH-filmstricket låter ju lovande annars.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tejpar fast allt som oftast men nu senast har jag hittat kataloger i a4 format som går direkt igenom. Principen jag letar papper efter är ju glansigare desto bättre enligt min erfarenhet.

Blöta länge är bra också här kan man snabbt förivra sig. Lite diskmedel tycker jag verkar göra susen för läpp också.

Det är en god idé att låta kortet torka innan man etsar för då ser man direkt om pappersludd sitter kvar mellan banorna.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Jag kommer ge HPs fotopapper ett försök, återkommer med resultat :)

En annan fråga, vad är lämpligast att använda för att kapa till laminatet innan man etsar? Kan det fungera med en kontors-giljotin, en sån man har till papper och annat? Eller klarar den inte av kopparn och glasfibern? Har ni några bra tips?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bänkplåtsax funkar bra. En del kör väl med "glasskärare" och knäcker över en kant sen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Småkort kör jag med dremeln (ja eller kopia därav ;) ).

Kapa alltid till kortet först när du vet hur stort det ska vara.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Jag valde att kapa mina kort med dremeln, det gick bra och blev förvånansvärt rakt :)

Det som gick mindre bra var HPs fotopapper, det fastnade helt enkelt inte, testade olika temperaturer och tider. Detta var den glansiga blanka sidan, jag testade då att vända på papperet och det blev genast MYCKET bättre! Dock satt inte tonern riktigt hårt så när man skulle gnugga bort pappret i vatten släppte det alldeles för mycket.

EDIT: Testade igen med den icke blanka sidan men bytte underlag och värmde längre (5-6 min), då gick det mycket bättre!
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om ni har gamla utskick från Jysk så kan jag rekommendera det pappret. Några gånger har jag inte ens behövt blöta pappret, det trillade bort av sig självt. Andra gånger räcker det med lite lite blötning, håller kortet så att vattnet strilar in mellan laminat och papper, trillar bort nästan direkt. Konstigt nog så är detta papper inte så värst blankt men det funkar som sagt väldigt bra, långt bättre än till exempel Ikea.

De verkar dock ha bytt papper i det senaste utskicket ;( Måste rota igenom min lilla hög med returpapper och se om jag kan rädda ett par ex :P

Bör kanske tilläggas att jag kör med laminator om nu det skulle göra någon skillnad.
edit: Senaste testet, SSOP28
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Har läst 18 av 38 sidor i den här tråden nu. Finessen med metoden verkar vara att det är billigt och att man inte behöver fotoresistbelagda kretskort etc men resultatet ser ok ut men långt ifrån perfekt.
Iaf tänkte tipsa om en metod som en bekant till mig tipsade om för något år sedan men som jag inte vet om någon mer har hört talas om.

Istället för att skriva ut på OH-papper så skriver man ut på helt vanligt A4-papper. När man ska belysa så blöter man pappret och lägger med utskriften rakt mot kretskortet (för att det ska ligga riktigt tajt an förmodar jag) och så typ dubblar eller tredubblar man UV-belysningstiden, därefter samma hantering som vanligt. Enligt personen jag fick tipset av så gick det på detta sätt att göra banor som är ännu mindre än de man kan göra med OH-film. Plus då, man slipper använda OH överhuvudtaget. Har glömt av det hela lite, men kom att tänka på det när jag läste. Någon som har testat?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jag har hört en liknande metod fast då har jag för mig att det användes någon sorts olja för att göra pappret mer transparent
Nerre

Inlägg av Nerre »

Papper som blöts sväller, det torde innebära att det antingen blir skrynligt eller att mönstret "förstoras" lite...
Skriv svar