Tips: Enkel installation av mjukvaror
Tips: Enkel installation av mjukvaror
Jag installerar om en del datorer åt folk, och det som brukar ta längst tid är installationen av alla mjukvaror (antivirus, PDF-läsare, webbläsare, Open Office o.s.v).
Har hittat en tjänst (finns säkert fler) som verkar väldigt bra: ninite.com
Man bockar för vilka mjukvaror man vill installera och får sedan ladda ner en skräddarsydd installer. Denna laddar ner och installerar alla valda program helt automagiskt. Visst, man kanske inte kan göra alla specialinställingar precis som man vill, men jag tycker det verkar funka väldigt bra. Dessutom så skippar den alla irriterande toolbars och sån skit som brukar följa med.
Har hittat en tjänst (finns säkert fler) som verkar väldigt bra: ninite.com
Man bockar för vilka mjukvaror man vill installera och får sedan ladda ner en skräddarsydd installer. Denna laddar ner och installerar alla valda program helt automagiskt. Visst, man kanske inte kan göra alla specialinställingar precis som man vill, men jag tycker det verkar funka väldigt bra. Dessutom så skippar den alla irriterande toolbars och sån skit som brukar följa med.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Tips: Enkel installation av mjukvaror
Nu har jag inte provat tjänsten, men det låter väldigt bra.
Parantes:
Personligen tycker jag visserligen att såna där program inte är så jobbiga att tanka hem och installera manuellt. Det är ingenting om man jämför med att installera och konfigurera studiodatorer med t.ex Cubase, Soundforge, Acid, Reason, en *stor* hög VST-plugins, drivrutiner, osv. Så jag är väl härdad..
Parantes:
Personligen tycker jag visserligen att såna där program inte är så jobbiga att tanka hem och installera manuellt. Det är ingenting om man jämför med att installera och konfigurera studiodatorer med t.ex Cubase, Soundforge, Acid, Reason, en *stor* hög VST-plugins, drivrutiner, osv. Så jag är väl härdad..

Jodå tro mig, jag pysslar med embeddedburkar också med en massa lustig hårdvara och mjukvara på, och där är det är långt ifrån smidigt.
Det som är bökigt, och vansinnigt frustrerande med programinstallationer är ju att det krävs ett klick ungefär varannan minut. Har man en slö lina så tar det lite längre mellan klicken, och om man ska köra in ett gäng applikationer så slösar man bort mycket dyrbar tid. Detta var sjukt smidigt måste jag säga. Man startar installationen och sen är det bara att ägna sig åt något annat (ex. knyppling) ett tag

Det som är bökigt, och vansinnigt frustrerande med programinstallationer är ju att det krävs ett klick ungefär varannan minut. Har man en slö lina så tar det lite längre mellan klicken, och om man ska köra in ett gäng applikationer så slösar man bort mycket dyrbar tid. Detta var sjukt smidigt måste jag säga. Man startar installationen och sen är det bara att ägna sig åt något annat (ex. knyppling) ett tag

Där har ju faktiskt Debians paketsystem en stor fördel, där förkonfigureras paketen så alla frågor ställs i början av installationen och sen installeras paketen och konfigureras baserat på det man har svarat.
Men det borde ju inte vara så svårt att göra även med andra installationssystem.
Det är ju fruktansvärt irriterande när en installation verkar ta en halvtimme så man går och fikar och när man kommer tillbaka så har det gått 10% av installatinen och sen poppat upp en fråga man måste svara på....
Men det borde ju inte vara så svårt att göra även med andra installationssystem.
Det är ju fruktansvärt irriterande när en installation verkar ta en halvtimme så man går och fikar och när man kommer tillbaka så har det gått 10% av installatinen och sen poppat upp en fråga man måste svara på....
Ja det är väl lika i flera Linuxdistributioner, men den funktionen måste ha varit för bra för att Microsoft skulle anamma den.
Intressant, har tipsat om en del program att lägga till.
Tack för tipset.
Tack för tipset.
Jo linux har ju haft att man svarar på alla frågor färdigt innan själva installationen börjar sedan tiden man tankade ned hela OS-kitet på disketter från BBS. och som sagt, det fungerade för bra för att MS skulle kunna anamma iden...
Man kör ju förvisso med "unattended" installationspaket när man administrerar windowsdatorer också, men det är liksom inget som finns tillgängligt för vanligt folk. De får man väl bygga själv också. Har inte full koll där. Inte jag som skickar ut dessa till våra datorer där jag jobbar.
Fattar inte varför det inte finns för vanligt folk. Där är det ju verkligen nödvändigt. Problemet är väl att Microsoft aldrig i världen skulle tillhandahålla en möjlighet att enkelt installera mjukvara som de inte gjort själva
Fattar inte varför det inte finns för vanligt folk. Där är det ju verkligen nödvändigt. Problemet är väl att Microsoft aldrig i världen skulle tillhandahålla en möjlighet att enkelt installera mjukvara som de inte gjort själva