Solföljande solfångare

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Re: Solföljande solfångare

Inlägg av Gimbal »

Om du med "altitude" menar solhöjden så är den en funktion av datumet och din position.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Jag tror att hans svar var riktat till sodjan som inte förstod varför tabellen behövdes. Han menade att det bara skulle räcka med ett datum för att avgöra position.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Rätt chrille, och jag tvivlar på att enbart tiden (även om man räknar datum dit) räcker för att få ut båda axlar utan någon form av beräkning som involverar någon form av konstant eller variabel annat an just tiden (data).
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Min programmerings och elektronikbana började med att jag ville göra ett datorstyrt teleskop.
Här har du en länk.
http://www.bbastrodesigns.com/BBAstroDesigns.html
Tror du kan använda hans program till att styra en solföljande konstruktion.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Han [d.v.s jag, eller hur ?] menade att det bara skulle räcka med ett datum för att avgöra position.

Nej, det menade jag *inte*. Jag mende att tiden (på dygnet alltså, inte datumet) är det enda
som behövs för att beräkna vridningen, vilket är det som har efterfrågats. Höjdjustering
minns jag inte att det var frågan om alls. Och det sker dessutom så långsamt så det går
utmärkt att t.ex justera höjden en gång per månad eller så. Helt bortkastat att ha
någon slags automatik för det...

> Rätt chrille, och jag tvivlar på att enbart tiden (även om man räknar datum dit) räcker för att få
> ut båda axlar utan någon form av beräkning som involverar någon form av konstant eller variabel
> annat an just tiden (data).

Den enda ytterligare variabel som behövs är lat/long, så klart.
Och det är absolut inte någon "variabel" om inte solfångaren är mobil...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Då har vi alltså fastställt att data finns att tillgå och båda axlar kan beräknas, huruvida det är onödigt att styra båda axlar kanske vi kan överlåta till den som vill implementera det?

sodjan: Data finns alltså, vad var det då egentligen du var ute efter med din fråga till mig?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Ute efter" ? :-)

Inget speciellt. Jag hade uppfattat det att man bara ville vrida
panelen. Inte även höja/sänka med automatik.

Det var allt... :-)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du ska absolut behålla iden med tabellen, sensorer går självklart inte att lita på pga. moln och andra faktorer (har själv testat med sensorer i liknande app.).
Jag skulle också valt att använda 2 axlar (#2=solhöjd) och optimera tabellen för detta för jag tror det finns en hel del energi att hämta här.
Ang. externa in/utgångar och att skydda μC så kan man välja att ”prata” med utrustningen på taket via fiber (lång optokopplare) :D så får man ett bättre skydd vid åska o s v. Det blir lite mer grejor på taket iof men man får väga detta mot tillförlitlighet och kostnader mm.

Lycka till och gärna uppdatering med bilder! :)
larsson

Inlägg av larsson »

Om man vrider panelen horisontellt för att minimera "vinkelfelet" så bör man väl göra detsamma i vertikalled? Sommartid i Sydsverige varierar solens höjd mellan 0 och cirka 55 grader under en dag, och jag skulle gissa att det finns lite energi att krama ur panelen genom att följa både azimut och elevation.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns ingen anledning till att vridaxeln ska vara just i gravitations riktningen. Sätt den parallell med jordens rotationsaxel, det är mycket bättre. Då behöver man inte justera den andra axeln särskilt ofta. Men det är ju fritt fram om man vill ha automatik.
JonasP

Inlägg av JonasP »

Vi har inte monterat rotationsaxeln normalt mot jordytan utan, som danei föreslår, tiltat den lite (på känn, kommer inte ihåg hur många grader) för att kompensera något för att solens höjd över horisonten varierar över dygnet. Att lägga till en axel ligger långt bort just nu. Före dess har jag flera andra projekt att ta itu med, bl.a. installera mina egna solfångare och göra styrningen till dem.

Har noterat idén med fiber till taket men det blir inget i denna omgången. Jag väntar fortfarande på idéer på vilken princip man brukar använda i denna typen av tillämpningar, hade ju några funderingar i första inlägget som jag gärna tar kommentarer på. Har också lagt till frihjulsdioder som jag glömt. Nu håller jag på som bäst med att se till att det är rätt footprint på alla komponenter innan jag fixar till kretskortet.

Lyckades hitta några bilder från bygget, tyvärr inga med den monterad på taket men det ska jag fixa när jag är där nästa gång. Inget superfint bygge, men gjort på en eftermiddag av skrotbitar och nu har den ju gått i två år utan problem!

Bild

Bild

Det som saknas på bilderna är den monteringsplatform vi fick bygga för att taket är av klen korrugerad plåt som knapp går att stå på. Benet är också kortare än på bilden så att den ligger närmre taket.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

larsson skrev:Om man vrider panelen horisontellt för att minimera "vinkelfelet" så bör man väl göra detsamma i vertikalled? Sommartid i Sydsverige varierar solens höjd mellan 0 och cirka 55 grader under en dag, och jag skulle gissa att det finns lite energi att krama ur panelen genom att följa både azimut och elevation.
Azimut och elevation är bara finare ord för ”två axlar”! :D
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Ser ju fint ut det där!

Dina frågor om elektronikkonstruktionen kan jag tyvärr alldeles för lite om för att ge tips, men jag hoppas att ni andra hjälper till här så att vi får se slutresultatet snart :wink:
JonasP

Inlägg av JonasP »

Tack för all input! Nu var det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden. Det är många saker som slåss om uppmärksamheten men nu har jag tampats klart med Eagle, anammat för att sedan förkastat tonertransfer-metoden, handlat uv-rör och slängt ihop en UV-låda, slabbat med propplösare och saltsyra för att slutligen lyckas riktigt bra med det första kortet som dessutom är dubbelsidigt! Passningen mellan sidorna är uppskattningsvis inom 0,1 mm.

Bild

Bild

Det är lyckat som kretskort alltså... Nu återstår att bestycka och testköra. Det ska dessutom göras ett kort till för att jag valde att dela på drivning och styrdel.

Jag har inte blivit klokare på vad som är lämpligt att göra för att öka störningsokänsligheten men jag får väl se längs vägen om det blir några problem.

Nu har ju vårvintersolen börjat värma så nu får jag höja tempot. Jag har dessutom beställt en solfångartank till mig i förra veckan så nu jag måste bli klar med detta så att jag kan bygga en styrning till mitt system också!
Ecka

Inlägg av Ecka »

Hur går det med bygget? Är lite intresserad då jag och två andra studenter på Uppsala Universitet faktiskt har byggt en prototyp av en solföljande solfångare alldeles nyligen. Vi använde oss av några fotodioder och två motorer för att få in både horisontell och vertikal axel. Efter många gångers felsökande och ombyggnationer fungerar den faktiskt!

Om man vill veta vad man tjänar kan jag tipsa dig om en sida som våran handledare visade oss: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php
Skriv svar