Modifiera väderstation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jochen_birch

Re: Modifiera väderstation

Inlägg av Jochen_birch »

kempe:
Helt OK att låna tråden.
Har du hittat någon lämplig väderstation för din tillämpning?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har man fri sikt kan man ju boosta räckvidden väldigt mycket med riktantenn/parabol. Finns flera som köra många kilometer med vanligt wlan. Dock äre ju problem om det ska vara batteridrivet då krävs nästan customstyrning i grunden som drar piss och inget.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En AVR i sleepmode drar ju nästan inget, om man låter den vakna och slå på sändaren dom få ms det tar att skicka en avläsning så borde batteriet räcka länge även om man kör var femte minut.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

mrfrenzy:Ja men det får man ju nästan se som en customlösning tycker jag ;) :mrgreen:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

För att få det riktigt strömsnålt skulle man ju kunna låta AVR/PICen jämföra mätningar, och bara när skillnaden är nog stor rapportera in nytt värde.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Då har du ju problemet med mottagaren. den vill ha ett visst antal värden annars kommer den bli kinkig och klaga på att det saknas sensorer.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ja eller skicka en gång/dygn eller liknande, lösningarna och möjligheterna är väldigt många när man gör jobbet själv :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

danielr112 skrev:Då har du ju problemet med mottagaren. den vill ha ett visst antal värden annars kommer den bli kinkig och klaga på att det saknas sensorer.
Det får man ju lösa med en PIC även på mottagarsidan som buffrar och skickar lagrade värden till displayen. Om man nu ska ha kvar displayen alls, trevligast vore ju att en websida som är mobiltelevänlig uppdateras med nya data så polarna har nytta av det också. Fast nu kanske det håller på att snöa iväg för långt bort från den enkla modifieringen det var tal om från början.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vid det läget så känns det ganska lönlöst att köpa en enhet över huvudtaget. Vid det laget har man nästan byggt en helt ny enhet 8)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jo, bara själva givaren man behöver då. Fast de går ju att köpa lösa.
kempe

Inlägg av kempe »

Det lutar åt att jag kommer peta in någon PIC el så som får göra som någon sa, sova den största delen och sen bara slå på sändningen var 5 min el så och kanske tom sova helt under natten.

Ang XBee. Stämmer det verkligen att de inte är lagliga att använda? Trodde man ficka köra med <100 mW på 2.4GHz

Jochen_birch: Nja, inte riktigt ännu. Titta på ett par olika men jag kan inte riktigt bestämma mig för ambitionsnivån.
Vinden är det som är mest intressant så kvalitén på vindgivarna ska väl vara ganska bra. Samtidigt som den kommer att sitta ute på ett skär med begränsad tillgänglighet vill man ju hade ganska driftsäker och inte kräva något underhåll. Men man kan ju säkra upp den så mycket mot tex stöld så man vill inte lägga för mycket heller.
Skriv svar