Li-Polymer batteriet "blåser upp sig" till en liten kudde?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Li-Polymer batteriet "blåser upp sig" till en liten kudde?

Inlägg av netrunner »

Jag håller på att labba lite med linux på handdator (pda). Huvudsakligen ska jag bygga ett kitt för att smidigt kunna pejla / söka efter wlan.

Många pda:er av Ipaq familjen kan laddas med linux och få nya roliga funktioner. Dessa kan även byggas ut med "jackets" som ger dom möjlighet att ladda CF-kort eller 1 till 2 PC-card kort. En "liten" men rätt kompetent / flexibel klump hårdvara.

Ipaq pda:er som med tillbehör kostade 10´000kr nytt, har länge varit till salu på Ebay för låga priser. Runt 350-500kr för ett kitt "med allt på, extra ost". Detta under förutsättning att man är beredd att byta till ett nytt batteri på egen hand. Det är dock ganska lätt: http://www.herein.us/html/ipaq-3600-ins ... guide.html

Nu till frågan, ett av Li-Polymerbatterier som inte är mer än 2år gammalt har "blåst upp sig" till en kudde. Kan det bero på dålig kvalité, djup urladdning, dålig laddare eller förvaring i minusgrader?

Vill inte att dom nya celler som jag sätter i ska drabbas av samma sak efter bara 2år.
ToPNoTCH

Re: Li-Polymer batteriet "blåser upp sig" till en liten kudde?

Inlägg av ToPNoTCH »

För högt strömuttag får dom iallafall att svälla.

Formellt skall man göra sig av med skiten blixtsnabbt om dom svällt, LiPo är rätt spännande om dom pajar (sök LiPo fire på youtube).

/Ola
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Om man inte har använt batteriet på lång tid och haft det laddat kan det bli så att det sväller upp sig, just varför vet jag inte dock.

Om man har en lite finare laddare för LiPo-ackar som används i RC-sammanhang kan man oftast ladda dem med ett speceillt "Storage" läge då får varje cell en lägre spänning än normalt sett och man kan då lagra batteriet en längre period utan att använda det.

Det är rekommenderat att du gör det av med det uppsvälda acket du har så fort som möjligt. Under tiden bör du förvara det i antingen en speciellt brandskyddad påse eller en blomkruka.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nja, där är jag nog skyldig. Laddade batterier till 100% innan jag la undan det för 2år sen.
Jan-Eve

Inlägg av Jan-Eve »

Har använt Li-Po i en elseglare med borstlös motor. Laddar med en balanseringsladdare vilket är viktigt när batteriet innehåller mer än en cell. Sedan måste det ingå en indikator i kretsen som talar om när spänningen närmar sig för att ladda på nytt. I mitt fartreglage finns en finess, motorn börjar gå upp och ner i varv. Då slår jag av och landar. Sedan har jag programmeringskort, där jag ställer in dom olika lägena. Hobbycity made in China var namnet. Som jag tror är det viktigt att den nedre gränsen för urladdning inte underskrids.Mvh J - E.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

LiPo skall lagras med 3.8V per cell och gärna svalt.

Det säkraste sättet att förvara (temporärt innan man lämnar in det) en skadad eller svälld cell är nedsänkt i vatten med lite salt i.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gå ut starta kameran, spela in, sätt kniven i det, lägg upp.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Det säkraste sättet att förvara (temporärt innan man lämnar in det) en skadad eller svälld cell är nedsänkt i vatten med lite salt i.
Då kortsluter man ju cellen?

Plåtburk med sand i är väl betydligt säkrare?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

ToPNoTCH: Vatten och litium låter inte som någon höjdare. Sand låter som en vettigare ide.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Han menar som så att då det är uppsvällt och nu i väldigt osäker kondition så är det bäst att urladda det till 100% innan man lämnar in det så att alla risker för att det skulle tex börja brinna elimineras. Ett sätt då att ladda ur det på är att lägga det i saltvatten då det leder ström från alla kontakter från alla batterier i ett batteripack och blir således helt urladdat efter en tid.

Att lägga det på lagring fullt laddat gör normalt enbart att dess kapacitet sjunker. För bästa kapacitet kvar så skall det laddas ur till runt 50% och förvaras så kallt som möjligt dock inte under 0 strecket såvida inte batteriet specifikt klarar det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tja, nu har det svält så mycket att det inte får plats i skalet längre. Det blir nog till att köra kniven i framför kameran. Tanken är att det ska kortsluta batterier va? Och med tanke på att det har legat utan laddning i 2år så tror jag inte att det är någon fara. Får leta efter en kniv som jag inte kommer att sakna, det är svårare.

Alla LiPo batterier som säljs till slutkund har ju en skyddskrets så att inte batteriet blir förstört på grund av djup-urladdning eller kortslutning.

DX har vissa celler som saknar detta, men det får man se som ett undantag.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Men då tycker jag att du ska prova ladda batteriet och sedan kortsluta det med en spik/kniv eller liknande.
Alternativt överladda det tills det går upp i rök.
För vetenskapen då. :mrgreen:
Självklart endast om det kan ske på ett säkert sätt , men det tror jag du redan tänkt på. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mitt batteri till min ipaq h5555 (som var den extrema highendsidan när jag fick den) gjorde så efter ca 4 år, den hade stått i dockan i flera år typ, och så lade jag den på en hylla, efter nån månad skulle jag ladda den och tyckte att den låg så ojämt, då hade batteriet svällt upp på det sättet. ..Mycket märkligt.

Nytt bateri från HP kostade 700:- om jag minns rätt, ett nytt från nån batterinasare på nätet kostade 47:- inkl frakt från asien :)

Har även en 3xxx-serie som är ungefär lika gammal och den har batteriet klarat sej på, däremot är det interna backupbatteriet slut.
Användarvisningsbild
treton

Inlägg av treton »

Underskatta inte riskerna med detta batteri bara för att det legat på hyllan i två år. Jag skulle destruera så fort som möjligt. Ta en älgstudare och målskjut. Eller dylikt säkert sätt. Spikpistol skulle kunna vara ok om du kan rigga upp så att du triggar på behörigt avstånd.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Har batteriet fått ett slag kan det också puffa upp sig så.. Ett rc batteri som blivit deformerat av krasch tar jag inte änns med mig i bilen innan jag oskadliggjort det..
Det kan börja brinna om dem... Man ska va extra försiktig med billiga kina batterier (laptop, pda, mobil osv) från ebay, de kanske inte alltid har korrekt skyddselektronik inbyggd (call balansering och över/under spännningsskydd)...

Så här ser det ut när jag slåt hål på ett lipo batteri...
Skriv svar