Göra rent PCB efter lödning - kimwipes?

remne

Göra rent PCB efter lödning - kimwipes?

Inlägg av remne »

Hej,
Har kikat en del på den här snubbens youtube klipp, och vid 01.02 ungefär så gör han rent på kortet han ska löda på.
I kommentarena skriver han "I use alcohol, a cut down alcohol brush and Kimwipes. " för rengöring.

Har länge tyckt att det alltid blir rester, och annat skit kvar när man sitter och gnuggar frenetiskt med en tops eller dylikt..

Så, frågan är..vart får man tag på dessa "kimwipes"? http://en.wikipedia.org/wiki/Kimberly-Clark#KimWipes).
Dessa verkar ju onekligen ge väldigt bra resultat tillsammans med en pensel.

Om någon har tips på liknande material etc, och vart man kan köpa det så posta gärna det också :-)
limpan4all

Re: Göra rent PCB efter lödning - kimwipes?

Inlägg av limpan4all »

Kallas för luddfria torkdukar 80-786-51 eller 80-779-50 samt om du verkligen vill ha det bästa luddfria 80-840-71
remne

Inlägg av remne »

ah! titta dom fanns på elfa t.o.m! tack! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag började jobba med kopiatorer en gång för länge sedan så visade min kollega att det var perfekt att snyta sej i dom där luddfria engångsdukarna man egentligen skulle rengöra optik med, man tog ett par stycken och lade på varann bara. Dom kom i typ 1000-pack, och efter att både han och jag varit förkylda några gånger kom logistikchefen och frågade lageransvarige hur det kom sej att förbrukningen av dom hade ökat, visade sej att ett sånt där tusenpack kostade typ 4000-5000 spänn (exkl moms förstås) eller nåt :)
Skriv svar