Nu har jag designat version 2 av styrningen och då har jag skrotat den gamla mottagaren helt. Funktionen är enkel. En PIC innehåller en tabell över solens position under dygnet och gör en förflyttning en gång i timmen om solen står över horisonten. μC:n läser pulserna från motorns enkoder och en H-brygga står för drivningen av motorn. Jag har använt en RTC för att enkelt försäkra mig om att tiden inte tappas bort vid spänningslöshet. En display och en vrid och tryck knapp står för HMI:t. RS232-porten har jag för framtida utökningar som kan bli av. PIC:en kommer bytas mot en mindre modell för det är många pinnar som inte används nu. Kretsschemat är som följer:

Eftersom att jag har suttit själv på min kammare och konstruerat skulle jag vara tacksam för alla kommentarer på min lösning. Hela uppkopplingen är gjord på experimentplatta och testkörd men det kan ju gömma sig dåliga lösningar ändå som jag helst fixar innan korten är estade och bestyckade.
Mina egna funderingar är:
A) Hur ser praxis för skydd (avstörning/överspänning) ut när man kopplar in/utgångar från en μC ”externt”? I det här fallet till motorn som är på taket. Jag har sett varistorer till GND och sedan en induktans i serie. Optoomkopplare för insignaler? Inget hjälper mot en direktträff av blixten men vad brukar man lägga nivån för billig utrustning?
B) Relaterat till A). Hur avstör/överspänningssäkrar jag nätdelen? Varistor och induktans även där? Enheten kommer att stå i en lokal där det körs t.ex. svetsar och kompressorer och dessutom är det på landet med luftledningar.
Koden är i princip färdigskriven och ambitionen är att få det hela i drift innan vårsolen har börjat titta fram.