steppa tv-kanaler mha pic 16f690

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
treton

Re: steppa tv-kanaler mha pic 16f690

Inlägg av treton »

PICKit2 har ett utmärkt digitalt 'oscilloskop' för ändamålet att läsa av fjärrkontrollens signal.

Jag är själv rätt rudis, och har ett mkt liknande projekt påbörjat men vilande. Där valde jag att gå via 38 kHz IR-mottagare och det var faktiskt inte så krångligt för en nybörjare - mycket tack vare 'oscilloskopet' i PICKit2.
Användarvisningsbild
jetta90

Inlägg av jetta90 »

Jo det verkar väl vara att sampla signalen som gäller, verkar inte vara bara att ta
reda på vilket protokoll som gäller om inte någon tv-reparatör vet, om det finns några kvar.

treton Toppen att det finns oscilloskop i pickitet det visste jag inte, kör mplab på inrådan av
leffe en kompis jag fick kittet av, har inte grottat ner mig så värst i mplab utan använder det
mest till att kompilera och överföra programmet till picen.

Förövrigt går det trögt behöver borra lite genomförning i lådan men i denna kyla får det
vänta lite inte -22 eller vad det nu är kallt i alla fall.

/gustav
StRob

Inlägg av StRob »

Samot skrev:Ok, de flesta protokoll är dokumenterade så bara du vet vilket det är så kan du lösa det. Det största tror jag är RC5. Du kan ju sampla av signalen genom att koppla in dig på fjärren en gång för alla annars.
Men var hittar man den dokumentationen? Letar själv efter det och jag hittade en bra beskrivning av några protokoll här, men detta kanske inte är till någon större hjälp då du behöver veta databitarna för just dina knappar. Då är det ju oscilloskop eller logikanalysator som gäller antar jag.

Jag själv saknar info om motorolas protokoll. (frekvens och våglängden är jag framför allt intresserad av). Någon som vet var man kan hitta en lista på frekvenser och IR-våglängd för olika fabrikat?
Samot

Inlägg av Samot »

Efter en snabb googling så hittade jag denna

http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/rc5.htm

Den innehåller ganska många protokoll.
Användarvisningsbild
jetta90

Inlägg av jetta90 »

Det har varit lite intensivt den senaste tiden, men nu börjar faktiskt det här projektet
lida mot sitt slut, provkört och fungerar som det ska, lite vemodigt men det är ju
bara att ta tag i något nytt !

några bilder dock
Bild

använde en rödbetssalladsburk från ica för att hålla ps2 kontakten på plats och
den ovärderiga silvertapen är fin att använda speciellt när den göms i en låda
Bild
Bild

finns en film också ska bara kolla var den skall ligga

ska installera hos the old man så det blir nog minst en rapport till från detta projekt
Bild
Skriv svar