TIPS: SparkFun ger bort prylar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
onilsson

Re: TIPS: SparkFun ger bort prylar

Inlägg av onilsson »

hade.. stämningen dog.. :(

EDIT vissa stack på efterfest, de flesta drog hem
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

...... :D haha ...! .... jag tycker att elfa borde ta efter sparkFun.
onilsson

Inlägg av onilsson »

tycker jag också, men då får de nog höja summan per man lite, annars får man väl bara ihop ett par lysdioder och en knippe zener med deras priser.. ;)
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja deras årliga rea i källaren borde vara först-till-kvarn-hämta-vad-du-vill-gratis. Det skulle gå lugnt till... :D
onilsson

Inlägg av onilsson »

men det är det nästan.. rean får man ge elfa credit för, grymt bra möjlighet för hemmapulare (och studenter :) ) att fylla hyllorna med lite bra att ha prylar och komponenter.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilket j**la skämt :evil: efter att ha försökt komma in i 6 timmar blir sidan nerstängd och när man provar igen så är det slut :doh: (jaja, vad är väl en kväll på slottet...)
TommyT

Inlägg av TommyT »

Det var ganska väntat att det skulle bli segt/omöjligt. Dom hamnade på plats 1 till 10 på google-trends över mest sökta saker just då. En av dom anställda hos SparkFun kommenterade att dom hade 50 miljoner anrop i sekunden(!). Apache- (http) servern gick bara ner en gång under hela tiden, det som var segt var databasservern som droppade anslutningar och hade problem med att serva dom den försökte orka med.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

steppen: Har du varit där 17-18 på fredagen?
Det går väl iof ganska lugnt till, men oj med grejor det bärs ut till låga priser...
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Nej riktigt så sent har jag inte varit där. Förrförra året var jag där mån,tis,tor, och fredag kl13-14 nånting. Det var mer tempo för varje besök och fredagen var ju värst, men jag kunde inte köpa så mycket.

I början av veckan är det inte särskilt billigt och mot slutet verkar det som att man måste man plocka på sig en jättemängd med grejer och få ett paketpris för att fynda bra. Paketpriset, även om det är ett bra pris, blir ändå en stor summa för en student.

Det känns som att det är svårt att göra bra fynd för en liten penning där.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag "fick" följande:
SEN-09126, IMU Combo Board - 3 Degrees of Freedom - ADXL320/ADXRS610, $99.95
SEN-07915, Compass Module - HMC6352, $34.95

Trevligt med lite rabatt :)

Min kollega satt också och klickade, men fick tyvärr inget.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Wow that was fast! Free Day is over. Over $100k was given away in just under 1 hour and 45 minutes. We had over 1,000 orders and nearly over 70,000 unique visitors. Our servers barely stayed up!

Thank you all for checking us out! Our sincerest apologies to all who came but were not able to get the discount. We are going to have a ton of graphs, images, numbers, and funny comments from Free Day on a Friday Recap home page post just as soon as we can get it together. Please check back soon!
Med 70,000 unika besökar är det kanske inte konstigt att servern mådde lite dåligt ett tag. Eller ska ett server kluster klara det?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den svenska avundsjukan slår som vanligt till och nu tänker man avstå från att handla från den där "skitfirman"
hahaha :lol: Nu har dom 100 jättenöjda kunder (som ändå inte har råd att lägga några fler ordrar) samt 100 miljoner som hatar dem! :bravo:
swirve

Inlägg av swirve »

Men alltså man kan ju fan inte bli sur för att man inte lyckas!!? Blir alla som köper lotter och inte vinner också sura? Det var väl rätt väntat att man kanske inte skulle lyckas. Efter en timmes refreshande gick jag o lagade mat och gick o tryckte lite då och då på refresh, hade väl princip gett upp, men till slut gick det hela vägen :) Känslan var att det gick jättesegt i början upp till ca 50k, sen blev det lite ketchup-effekt och gick väldigt fort till 100k.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag hade lagt upp lite sensorer som jag tänkt köpa länge, nu ligger de kvar i varukorgen och jag överväger att köpa dem på riktigt nu :)

Jag valde att åka hem vid 18.20 bara för att konstatera att jag åkt precis när det börjat släppa.. Owell, det drabbar ingen fattig...

Förstår inte heller riktigt hur det kan tyckas vara ett misslyckande, om servern svarat supersnabbt så hade ju pengarna varit slut på en kvart, nu fick vi alla testa våra teorier om hur man når en överbelastad webserver... Av de 70 000 så hade det ju fortfarande bara varit 1000 pers som fått grejor, mtp lasten innan start hade de nog några 1000 kundvagnar preparerade med användare som bara skulle trycka på checkout. Misstänker att statistik på det kommer komma imorgon :)
joper

Inlägg av joper »

Finns nu lite statistik och siffror publicerade, enligt den så var det 12 svenskar som fick igenom sin beställning.

http://www.sparkfun.com/commerce/news.php?id=322
Skriv svar