T: Rita och svarva hjulnav

HenrikS

T: Rita och svarva hjulnav

Inlägg av HenrikS »

Hallå!

Jag skulle behöva hjälp med att rita samt ev. svarva hjulnav till min bubbla. Jag vet hur jag vill ha det, men är inte så jättehaj på CAD osv.

Alu vore väl nog det lämpligaste att svarva det i, handlar om 2st nav till framhjulen. De ska vara bolt on med orginalhjullager samt med bultmönster på 5x108

Ersättning, mått och allt annat tar vi via mail! ( henrikskoglundh at gmail.com)
Användarvisningsbild
säter

Re: T: Rita och svarva hjulnav

Inlägg av säter »

Vad är det för fel med originalnav då?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Att dom inte har bultmönstret 5x108 skulle jag tro, hitlerkälkarna kör ju nåt helt eget bultmönster som bara delas av nån enstaka porsche om jag minns rätt.
HenrikS

Inlägg av HenrikS »

Jag ska hänga dit skivor ifrån en volvo 850 samt tillhörande bromsok, allt blir fel :)

Skulle behöva komma i kontakt med någon som kan hjälpa mig rita, inte helt säkert det kommer behövas för stunden, men det blir lite senare annars.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Glenn skrev:..Att dom inte har bultmönstret 5x108 skulle jag tro, hitlerkälkarna kör ju nåt helt eget bultmönster som bara delas av nån enstaka porsche om jag minns rätt.
Äldre bubblor har 5x205-mönster som de delar med de tidiga bussarna, Typ3, Fridolin, Karmann Ghia, Porsche 356 och nån halvtidig Ford har jag för mig.
Sen tror jag att de fick 4x130 senare
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev:..Att dom inte har bultmönstret 5x108 skulle jag tro, hitlerkälkarna kör ju nåt helt eget bultmönster som bara delas av nån enstaka porsche om jag minns rätt.
Även på min Tatraplan var det stora VW-bultmönsret
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... /T600s.JPG
Senast redigerad av säter 4 januari 2010, 14:35:33, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Säter: de är så coola! Känner en kille som har en, hade dock inte hört om bultmönstret. Nå vi får väl ta en tråd med favoritbilar nån gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skulle vilja ha en Messerschmitt, eller hur man nu stavar det. En Isetta är inte heller illa.

Har föresten haft närmare 50 bilar, men inte ens provkört en äkta Mini. Inte ens suttit i en. Närmaste jag kom var en BMC 1100. :(
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Jag vet hur jag vill ha det, men är inte så jättehaj på CAD"

Det är acceptabelt. Men att inte ge ens en skiss på navet i paint eller handritat på en en pappersservett är bara till din nackdel. Bättre att köra det publikt så kan alla ta del av måtten och ge dig förslag på pris och tillverkningssätt. Är det bara en fläns med några hål i eller är det mer avancerat, gjutet, eller måste det vara något speciellt material (alu). Ytterdiametern begränsar många maskiner. Tolerans på navhålet, etc... Jag erbjuder dig jobbet för 109:- publikt, enligt mina vilkor.
HenrikS

Inlägg av HenrikS »

Förlåt Fräsen! :D

Det jag kan erbjuda nu är denna bild
Bild

Killen som äger de naven kör med de bromsar jag ska använda mig utav. För att hålla nere vikten vore det trevligt med alu, jag vet inte vad en sådan klump kan väga i något billigare material. Bultcirkeln är 5x108, sen blir navet lite bredare.

Navet på bilden är lite överdim.. behöver inte vara så grovt, ni behöver inte säga åt mig att kolla med honom heller. Han hade inte kvar sin ritning.

Toleranser osv har jag inte koll på nu, men centrumhålet som ska hålla hjullager måste nog vara ganska precist. (Har inte några mått just nu).
Wahlman

Inlägg av Wahlman »

Hur går det med ritningen?
Skriv svar