Jag har en komponent som det står ST MDX C434 på. Den är svart och ca 5x7 mm och 2 mm hög, det är en SMD.
Den sitter mellan plus och minus och blir jättehet, kretsen i övrigt fungerar inte. Tar jag bort den så fungerar kretsen.
Detta sitte på ett fabrikstillverkat kort.
Vad är denna komponent till för och kan det vara fel på den tro? Vart kan jag få tag på en liknande? Jag har sökt på nätet men inte hittat ens vad det är för nått.
Vad är detta för komponent, liten och svart?
Re: Vad är detta för komponent, liten och svart?
Mellan plus och minus då låter det väl mest som en kondning tycker jag eller kanske en zenerdiod. Bild?
-
Det är en transil SM15T15A från STMicroelectronics 1500W i kapsel SMC 15V polariserad.
ELFA 70-409-42 ca 16:- + moms mm.
Det är en renodlad skyddskomponent som inte behövs för funktionen, bara för att förhindra skador på utrustningen från elak elmiljö eller klantiga användare.
Den har gått sönder antagligen beroende på en för hög spänning vid något tillfälle eller felpolariserad späning eller att den är felmonterad (om det är en DOA produkt).
ELFA 70-409-42 ca 16:- + moms mm.
Det är en renodlad skyddskomponent som inte behövs för funktionen, bara för att förhindra skador på utrustningen från elak elmiljö eller klantiga användare.
Den har gått sönder antagligen beroende på en för hög spänning vid något tillfälle eller felpolariserad späning eller att den är felmonterad (om det är en DOA produkt).
Aha! Tack så mycket för informationen! Det blir till att byta den och kolla om det fungerar