Ställer denna fråga för en annan persons räkning:
Han önskar alltså uppgradera från en gammal handjagad kopierfräs (förmodligen en pantograf av något slag) till någonting som kan lagra en inscannad 3D modell och göra en identisk kopia av denna. Det som skall tillverkas är alltså gevärskolvar, jag vet inte var precicionskrav ligger, men skulle tro inpassning av låda och liknande bör ligga på 0,1mm om nu detta går att göra i maskin dvs. annars räcker nog 0,5mm tror jag som övre gräns (vi snackar nu proffskrav).
Verkar som att han alltås tänkt sig ensådan aluminium (eller annat robust material) ramverk, tex en portalfräs av det slag många här byggt.
Vidare var önskemål om att eventuellt kunna montera multipla fräshuvuden (typ ett extra för parralellkörning) om inte kostnaden springer iväg alltför mycket.
Frågan är alltså om någon här kanske vore villig att hjälpa honom med detta för rimlig penning?
Även begagnade maskiner/objekt av intresse om ni vet något objekt som står (färdig eller är lätt att modifiera) Den behöver alltså inte vara så bred, men ganska lång och robust så den klarar ganska hårt trä, typ torkad och hård masur, valnöt och liknande träslag utan att svikta för mycket, längd kanske en meter eller strax därikring skulle jag tippa på.
Maskinen måste även ha uttag för en fjärde motoraxel så att kolvämnet kan rotera uppspännt under arbetets gång.
I önskan ingår som sagt även en billig men bra 3D probe att läsa av originalet med så man får en exakt modell att gå efter.