Hej på Er Alla.
Jag har en Fluke Digital Multimeter modell 8022A som jag förmodligen har hanterat på ett otillbörligt sätt. Jag höll på att mäta resistans över säkringar i min bil då den slutade att fungera. displayen visa 166,66 större delan av tiden, förmodligen mätte jag på en spänningsförande säkring, vid vissa tillfällen så har den dock fungerat efter min resistansmätning men det verkar som att det har blivit något fel på den trots allt.
Jag undrar om det finns någon som har möjlighet att felsöka elektroniken samt har möjlighet att kalibrera instrumentet efter en ev reparation. Jag tycker det är mycket irriterande att den inte fungerar.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Felsöka och reparera en Multimeter.
-
Re: Felsöka och reparera en Multimeter.
Jag har aldrig hört om någon som har lyckats elda upp en Fluke men MÅNGA som har eldat upp säkringarna och/eller mätshunten när den är osäkrat.
Kolla alltså upp dessa först.
De som är bäst på detta, och förmodligen de enda här i landet som fixar det är FLUKE själva.
-
Såvitt jag vet så finns en säkring på 2A som sitter på anslutningen till batteriet som egentligen skall vara en supersnabb 2A säkring, för mätning av AC och DC ström max 2A. Har för mig att det skall finnas en till intern säkring, vad den avsäkrar vet jag ej.
Mätschunten borde väl vara en lågohmig resistans eller kanske till och med en kantaltråd. Ett litet problem är att jag inte har tillgång till något annat instrument för att felsöka, samt att jag inte har något schema eller komponentplacering. Det går med lite besvär att felsöka i alla fall men schema och komponentplacering underlättar.
Just nu så verkar det som att instrumentret fungerar en stund har skruvat isär och tittat och skrapat lite fluss, avsynat efter dåliga lödningar, och därefter så gick det igång, tyder på någon glappkontakt någonstans. men var?
Mvh John E i Bollnäs.
Mätschunten borde väl vara en lågohmig resistans eller kanske till och med en kantaltråd. Ett litet problem är att jag inte har tillgång till något annat instrument för att felsöka, samt att jag inte har något schema eller komponentplacering. Det går med lite besvär att felsöka i alla fall men schema och komponentplacering underlättar.
Just nu så verkar det som att instrumentret fungerar en stund har skruvat isär och tittat och skrapat lite fluss, avsynat efter dåliga lödningar, och därefter så gick det igång, tyder på någon glappkontakt någonstans. men var?
Mvh John E i Bollnäs.
Jag har eldat en fluke, så visst går det.. jag mätte över lampan i en projektor som var märkt "120V", men tydligen kör projektorerna nånIcecap skrev:Jag har aldrig hört om någon som har lyckats elda upp en Fluke men MÅNGA som har eldat upp säkringarna och/eller mätshunten när den är osäkrat.
HF över lampan vid start.. kafrutt och ett trasigt mätinstrument.
Den gick iofs att laga, men ett nytt "main board" kostade mer än en baggad modernare fluke så.. nä..
Nån som vill köpa ?

Är det lönt att fixa till en sådan gammal multimeter egentligen (trots att det är en Fluke), blir sannolikt betydligt dyrare än att köpa en ny, med bättre prestanda.
Dessutom finns det knappast några reservdelar längre.
Dessutom finns det knappast några reservdelar längre.