Bas OverdrivePedal utav LM741

Berätta om dina pågående projekt.
limpan4all

Re: Bas OverdrivePedal utav LM741

Inlägg av limpan4all »

Nätadapter, sådan där svart ful sak man stoppar in i väggkontakten.

Eller för ditt labbande så handlar du två st 9V batterier, det räcker i massor av timmar.

EDIT: Kompleterat med en saknad bokstav och kommatering.
Senast redigerad av limpan4all 2 januari 2010, 01:20:52, redigerad totalt 3 gånger.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sedan så, som ett litet tips välj en annan OP än LM741, den är rätt gammal och sunkig eller AC koppla utgången så du slipper DC bias (eller planerar du att trimma bort den).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tag en vanlig +12V väggvårta (med 50Hz transformator, inte en modern switchad) ta bort helvågslikriktningen och regleringen om det finns någon, lägg dit två st halvvågslikriktare efter så att det totalt blir transformator, två dioder och två kondensatorer. Då har du +-ursprungsspäningen och GND.
Gäller ju då att man har stora glättringskondensatorer samt att kopplingen har högt PSRR (power supply rejection ratio) för att slippa 50 Hz brum. Så länge man inte måste just ha ±12 V utan nöjer sig med ±6 V tycker jag en koppling som fungerar med enkelmatning är snyggast. Man behöver ju inte läsa på allt för mycket för att få det att fungera. Kanske inte LM741 men många andra operationsförstärkare har exempelscheman i sina datablad för just enkelmatning.

The_MorMor: Bara roligt att kunna hjälpa till, är själv intresserad så du för bjuda på ljudklipp när du är klar.

En annan sak som jag kom på är att LM741 låter väldigt metalliskt i audiokopplingar (någon som vet varför?). NE5532 låter neutral medan OPA2132 låter varmt har jag fått för mig vid ett lyssningstest för ett tag sedan.

EDIT: limpan4all hann före med det sista.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det räcker med dubbelt så stora kondensatorer för halvvågslikriktning gentemot helvågslikriktning för att få lika litet ripple. Och i denna applikation torde allt >100uF// med 1uF// med 10nF vara extremt mycket overkill...
Det är ju inte effektsteget som skall drivas direkt.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Så nu har jag gjort ett nytt schema med enkelmatning. Jag hoppas verkligen att detta ska fungera!

Nya schemat!

Jag är lite osäker på om utgångs kondensatorn är rätt dimetionerad.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Storleken på utgångskondensator beror på lasten, den bilder ett högpassfilter med ingångsimpedansen på din last, 100 µF ger väldigt låg brytfrekvens vilket är bra, vill du snåla fungerar säkert 1 µF också.

Spänningsdelaren med 1kΩ-motstånden kan lika gärna vara med mostånd på över 10kΩ. Annars tycker jag allt ser bra ut nu.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Nice! Byter till 100k påå spänningsdelaren och sätter igång med byggandett :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

limpan4all skrev:Det räcker med dubbelt så stora kondensatorer för halvvågslikriktning gentemot helvågslikriktning för att få lika litet ripple. Och i denna applikation torde allt >100uF// med 1uF// med 10nF vara extremt mycket overkill...
Det är ju inte effektsteget som skall drivas direkt.
Funderar lite själv, men borde inte PSRR minska med ökad förstärkning, vi har ju ganska hög förstärkning här, dock svårt att uppskatta utan att räkna på det för min del.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag ser några fel i schemat som är postat 01.43 2010-01-02:

Det ena är en petitess, jag *tror* att signal och jord på telepluggarna är felvända (brytjackfunktionen brukar ju sitta på "spetsen" och inte på "jorden", och "jorden" sitter ju närmast muttern). Det spelar förstås ingen roll om det bara är ett schema som inte används för att auto-routa kretskortslayout med krertskortsmonterade kontakter eller nåt sånt...

Det andra är värre, nedre änden på motståndet längst till höger måste vara ansluten till samma punkt som jorden på utgångs-telepluggen, annars kommer det bli likspänning på utgången.

Om man drar ur kabeln till gitarren så kommer det lätt att tas upp störningar, brum och i värsta fall uppstå självsvängning om det inte finns något motstånd mellan insignalpinnen och signaljord. Gitarrmicken kanske förresten också vill ha en viss last för att ge bäst signakvalité? Jag vet faktiskt inte vad man har för impedanser på gitarrer, det är läge att googla fram något bra värde på ett motstånd mellan ingången och "jordskenan" (= pin 6 på vänstra OP'n).

OBS! Jag skulle inte "våga" använda en sånhär koppling av jordningen/spänningsdelningen om nätadaptern är switchad (alltså om den inte väger så mycket), fast jag är kanske feg. Framförallt är det nog rätt stor risk för problem om nätdelen är skyddsjordad... För att lösa det problemet så kan man se till att både jord på högra telepluggen och nedre änden av motståndet längst till höger går till det som i schemat heter GND. Helst bör man då också göra en motsvarande koppling med kondensator och motstånd vid ingångskontakten, annars kommer det bli värsta spraket om metallen på telepluggarna för ingång och utgång kommer emot varandra (d.v.s. då får man montera dem på varsin sida av lådan och inte bredvid varandra bakpå pedalen, annars kommer det spraka satan om nån metallgrej kommer åt båda samtidigt, t.ex. ett notställ, mickstativ eller så).

Vad gäller PSRR så kan man väl i värsta fall ta till en instrumentförstärkarkoppling, men allmänt så lär väl brummet från en nätdel som är specad till t.ex. 500mA vara rätt försumbart om man belastar med en sånhär koppling.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ser själv inga problem med en switchad-nätdel, den kommer inte märka någon skillnad på lasten jämfört med något annat.
Om man drar ur kabeln till gitarren så kommer det lätt att tas upp störningar, brum och i värsta fall uppstå självsvängning om det inte finns något motstånd mellan insignalpinnen och signaljord.
Sant, aldrig bra att låta en ingång ligga öppen. Sedan brukar man i audiokopplingar ha ett RF-filter på ingången för att dämpa högfrekventastörningar. Detta filter brukar vara av enkel lågpass RC-typ med en brytfrekvens över 50 kHz.
Det andra är värre, nedre änden på motståndet längst till höger måste vara ansluten till samma punkt som jorden på utgångs-telepluggen, annars kommer det bli likspänning på utgången.
Missade det själv, bör ju åtgärdas, dock fattar jag inte vad den resistorn har för funktion i huvudtaget.

Ytterliggare kan det ligga några brister som inte är allt för viktiga kanske. Kretsen har en väldig hög utimpedans vilket kommer minska utsignalen om man kopplar in den till fel utrustning. Detta kan åtgärdas med ytterliggare en operationsförstärkare, en variabel förstärkare är nog vanligt på utgången för distorsionseffekter. Nu har jag inte räknat på vilken brytfrekvens ditt RC-filter ligger på, men LM741 har begränsad bandbredd vid högförstärkning.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

updaterat schema!

MiaM: Jo du hade rätt ingångarna var felvända på schemat. Men jag hade endå kopplat dem rätt IRL. Hadde bara tolkat symbolen i schemat fel :P

MiaM: Vad bör motståndet mellan ingången och signaljorden ha för värde?

Psynoise: Jag vet inte jag fick det inte att fungera i mina simuleringar utan det motståndet :P

Så jag kan medela att den tidigare versionen inte fungerade.
Skriv svar