Schema till att fasvinkel driva induktiva laster med triac?
Schema till att fasvinkel driva induktiva laster med triac?
En enkel fasvinkelstyrning med 230v med en triac men som jag kan styra stora induktiva laster med? Hittar fullt med scheman till vanliga dimmers för lampor men inte en enda för induktiva laster.
-
Ja hade det tex varit en kol typ så hade det inte varit några problem, men det är det tyvärr inte. Kommer inte ihåg vad denna typ heter, kanske möjligen en synkronmotor och den matas med 230v. Det är en sådan liten sort som brukar användas som motor till diverse mindre fläktar, men just denna användes till en bred axialfläkt.Motortypen används bla i overhead apparater där dom driver fläkten till lampan. Är uppbyggd i form av en kraftig järnkärna (beroende på effekt) böjd som ett U med en tjock lindning som matas direkt med 230v. Innanför detta U är det en rund kärna a aluminium utanpå men förmodligen järn på insidan. U magneten har 2 st kortslutna tjocka koppartrådar lindade ett varv i närmast den roterande järnkärnan på motsatta sida, och dessa trådar verkar vara typiska för just denna motortyp.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skärmpolmotor
är det som du har med 90% sannolikhet. Skärmpolmotorn är en egentligen ganska kass motortyp som har låg verkningsgrad och en del andra nackdelar, den går på grund av sin konstruktion inte att reversera utan är konstruerad för en rotationstiktning. Det är en variant av asynkronmotor med hög eftersläpning, med ökad belasning så stiger strömmen för de flesta motrorer av denna typ förhålladevis lite, så bortsätt ifrån att den förlorar sin kylning (de brukar ha en kylfläkt på ena sidan av motoraxeln om den bromsas till stopp och med tiden kommer att överhettas av detta -- annars egentlligen tål att bromsas ner till valfritt varvtal ytan höga strömmar eller andra olägenheter. DÅ det är en asynkronmotor i grunden så är den dimentionerad för en viss spänning och en viss frekvens och låter sig inte gärna varvtalsstyras, dock på grund av att den tål stor eftersläpning så kan man genom att sänka spänningen vid samma frekvens flytta momentkurvan neråt och med given belasning sänka varvtalet, dock så har denna motortyp ett startmoment som är lägre än maximalt driftmoment så försök att styra den på detta viset kommer göra den svårreglerad och lätt hänt att den ifrån att gå på önskat varvtal bara stannar för att om varvtalet skjunker, så sjunker momentet och plopp så stannar motorn.
Den enklaste billiga motor att varvtalsstyra är annars allströmsmotorn eller universalmotorn som den även kallas (dammsugarmotor), mindre sådana finns i vissa fläktar, elverktyg (billig borrmaskin från ÖB eller bltema) och liknande. Det fina med allströmsmotorn är hög effekt på en liten motor och att den är lätt att reglera samt billig att tillverka. Nackdelen är dålig livslängd (sällan mer än 1000 gångtimmar), halvdan verkningsgrad och högt buller då den är ganska högvarvig.
Den enklaste billiga motor att varvtalsstyra är annars allströmsmotorn eller universalmotorn som den även kallas (dammsugarmotor), mindre sådana finns i vissa fläktar, elverktyg (billig borrmaskin från ÖB eller bltema) och liknande. Det fina med allströmsmotorn är hög effekt på en liten motor och att den är lätt att reglera samt billig att tillverka. Nackdelen är dålig livslängd (sällan mer än 1000 gångtimmar), halvdan verkningsgrad och högt buller då den är ganska högvarvig.
Ja det namnet känner jag igen så det är nog en sådan. Det var en asykronmotor, var väl det jag tänkte. Ja dom har fler nackdelar än fördelar det är det inget snack om. Denna används till en sådan fläkttyp som är väldigt långsmal (blandar alltid ihop om det heter axial eller radial fläkt) och sitter oftast i overheadapparater för att kyla lampan. Problemet är att den motorn som då sitter för att driva denna fläkt som jag har, som är ca en halv meter lång och ca 6 cm i diameter, är en ordentlig variant som ligger på ungefär 100w och den drar runt denna fläkt med ett alldeles för högt varv till det jag skall ha det till. Det enklaste sättet som jag tänkt styra den på är att styra den med fasvinklestyrning såsom man gör när man tex dimmar en lampa. Problemet är att jag läst att dom vanliga enklaste typerna med triac, diac, konding resistor och vridmotstånd inte är så bra på att styra lite större induktiva laster, och egentligen inte överhuvudtaget. Men jag har styrt en sådan här motor en gång fast det var en ganska liten variant.