Problem med MS-Sysprep

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Problem med MS-Sysprep

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Jag har stött på lite problem med en sysprep tillsammans med WDS (Windows Deployment Services).

Jag har en WIM-image på WDS-servern av en Windows XP Pro SP3 burk, som är sysprepad för RIS.

ris-prep filen liggern under c i mappen windist. Sysprep.exe och setupcl.exe ligger under c i mappen Sysprep. I WDS-servern har jag konfigurerat så att sysprep.inf ska tryckas ut datorerna vid "installationen" av Windows XP. Sysprep.inf trycks ut precis som den ska till datorerna, men vid sysprepen så struntar datorn fullständigt i det utan vill att jag ska skriva in allting manuellt.

Någon som har en idé om varför den gör så?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Problem med MS-Sysprep

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag känner igen felet, men .. det var ett tag sedan jag stötte på det nu.

Det första jag kommer tänka på är ifall allt är som det ska i raden som kör igång sysprep.exe ?
Om jag inte minns fel så måste t.ex "-mini" finnas med för att den ska titta i sysprep.inf

Installationen hoppar alltså bara över sysprep.inf och fortsätter på egen hand?
Ingen logfil eller nånting som dyker upp på skärmen och kan ge en ledtråd?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Innan jag kör sysprepen på min referensburk så måste jag skapa remboot.sif under c:\windist för att WDS-servern ska ta emot imagen, annars funkar det inte. Men det är också det som är problemet, för det som står i förväg när jag sysprepar är det som står angett i remboot.sif. När jag sysprepar så körde jag sysprep /mini /reseal /reboot

sysprep.inf lägger sig precis där den ska, och servern har också bytt ut %MACHINENAME% mot gildebrand1 innan den trycktes på datorn.

Innan jag gick hem idag så provade jag att göra en ny sysprep, där jag la till /unattend:sysprep.inf (hela raden: sysprep /mini /reseal /unattend:sysprep.inf /reboot) och skapade en image av det men har inte hunnit prova, utan det får bli imorgon. Jag vet inte om den godtar /unattend:sysprep.inf då själva filen inte finns där när jag "resealar" datorn.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Det hjälpte inte att sysprepa med /unattend:sysprep.inf :(

Men jag förstår inte hur tusan man ska sysprepa datorn för att den inte ska använda sig utav inställningarna i risprepen.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Jag är nog något på spåret.

Det KAN vara så att min WDS-server står i Legacy mode, och då ska den inte kunna ta emot annat än RISETUP och RIPREP images. Så om jag ställer om till native mode, så ska jag kunna skicka upp en image som är sysprepad vanligt. Och då borde det funka :)

En annan fråga som jag har.
Jag har läst lite gran om att definiera drivrutiner i sysprep.inf (http://support.microsoft.com/kb/314479) och funderar på om man skulle kunna slänga in en jäkla massa olika drivrutiner till massa olika burkar och definiera mapparna till de i sysprep.inf. Skulle datorn då gå ut och leta efter drivare där?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det KAN vara så att min WDS-server står i Legacy mode, och då ska den inte kunna ta emot annat än RISETUP och RIPREP images."

Ah, så kan det vara ja! :)
Testa med Native ..eller Mixed, om du vill ha stöd för båda formaten.

"Skulle datorn då gå ut och leta efter drivare där?"

Jepp, det ska fungera så. Tyvärr har jag inte testat själv.

Hoppas det löser sig. Gott nytt år! :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Misstänker dock att drivrutinerna måste ligga direkt i den mapp man lägger in referens till i sysprep.inf, och inte undermappar.

Gott nytt år :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

JimmyAndersson, du verkar ha lite erfarenhet av av WDS så ställer en fråga till dig. Kan man konfigurera default.bcd så att om man inte trycker F12 inom en viss tid så skickas datorn vidare till \\tftp\share\bootfile.zpxe ?
Skriv svar