Problem med multimeter
Problem med multimeter
Jag har en velleman DVM860BL multimeter som jag har lite problem med. Den vägrar för det mesta att mäta ampere, har fått den att göra det vid något tillfälle men ganska så snart så är det tillbaka till samma problem igen. Den mäter upp till typ 0,02 mA men stannar där. Någon som har någon ide om vad problemet kan vara, är det någon krets som har blivit kokt?
Jag försökte öppna den men jag hittar bara två skruvar längst nere som man får upp den med, något där uppe håller fortfarande ihop den. Jag vågar inte ta i för hårt så om någon vet hur man får upp den så är jag tacksam.
Jag försökte öppna den men jag hittar bara två skruvar längst nere som man får upp den med, något där uppe håller fortfarande ihop den. Jag vågar inte ta i för hårt så om någon vet hur man får upp den så är jag tacksam.
Re: Problem med multimeter
kollat säkringen invändingt i multimetern för strömområdet? - det är en klassiker att den är bränd...
-
Säkringen har jag kollat och den är hel men de där flärparna förstår jag inte var de ska sitta.
Du mäter på rätt sätt väl?
http://rick2055.startlogic.com/images/Amps.jpg
Bara så att vi checkar av den punkten...
http://rick2055.startlogic.com/images/Amps.jpg
Bara så att vi checkar av den punkten...
Varför kan det inte vara så enkelt?
Tja... Öppna och felsöka då... om du inte har garanti?
Glapp kan det väl knappast vara för de andra funktionerna funkar väl?

Tja... Öppna och felsöka då... om du inte har garanti?
Glapp kan det väl knappast vara för de andra funktionerna funkar väl?
Ja resten av funktionerna fungerar helt utan problem. Garanti är där ingen längre men problemet är mest som sagt att jag inte fattar riktigt var de sista skruvarna sitter och jag är rädd att skada det ännu mer om jag tar i för hårt.
Ja nu hittade jag sista skruven. Något tips hur jag ska börja felsökningen?
Jag skulle kolla anslutningarna och dess lödningar. Kontrollera så där inte är oxid eller smuts samt att kontakten är bra även om där inte finns oxid.