Triacstyrning av en enkel spolkanon ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ullieopa

Triacstyrning av en enkel spolkanon ?

Inlägg av ullieopa »

Är jävligt jävligt grön på det här med elektronik. Men tycker att det är ganska kul. Ska försöka bygga en liten coilgun. Efter att ha sätt många liknadne projekt på diverse sidor, var min slutsats att alla använder sig av thyristorer för att switcha strömmen. Vad jag har förstått kan man inte stänga av en thyristorn när man inte vill att den ska sluta leda, det kan man om jag har förstått det hela rätt med en triac. En triac beställdes 40 A rms 400 V borde bli bra tänkte jag.

Kopplade ihop allt med optiska kännare som skulle känna av läget på projektilen och triacen som skulle sköta switchningen. Provade först att koppla en lampa i mellan för att se om den tändes när jag förde in projektilen i röret (pipan) , det gjorde den och lika fint släcktes den när jag drog ut den. Bra tänkte jag och kopplade in kondensatorn. För in projektilen och den dras till mitten av spolen. Triacen vill inte släppa. Jag har kollat att det inte handlar om att min krets är för långsam eller så. Det är verkligen så att triacen inte släpper när gate strömmen bryts när den är kopplad till en kondensator.

snälla hjälp!! :( :cry:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kopplingsschema skulle underlätta något enormt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan ju vara så att spänningen över triacen är så pass hög så att så den öppnas av sig själv och då håller sig öppen, då kvittar det om gaten stängs eller ej. Vet dock inte om det är så i ditt fall, men ett schema hade hjälpt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En triac har en viss minimum hållström, när strömmen underskrider denna släpper triacen. Om du då laddar men en ström som överstiger denna kommer triac'en aldrig att släppa som du ju har upptäckt. Att den släppte utan konding beror sannolikt på att du har en trafo med likriktare eller liknande där den alltså fick pulsande likström.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Varken tyristor eller triac släpper förrän matningen åker ner till noll. Switcha med mosfet istället, för det var väl DC du matade med?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Varför ska alltid nybörjare börja med livsfarliga saker?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*asg*

Inlägg av bengt-re »

Ja, det är märkligt... Elpistoler, spolkanoner, djävulsnätaggregat.... Problemt är att snabba förlopp, höga spänningar och höga strömmar är svårt då det finns så många andra fallgropar med isolering, kylning, EMI och liknande... Men man säger ju sikta emot stjärnorna så når du trädtopparna....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är väl livsfarliga och/eller svåra saker som är häftiga :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fast jag tror att en coilgun oftast inte blir livsfarlig.
Jag har sett lite mer extrema varianter på interet iofs, som säkert är livsfarliga!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Hmmmmm

Inlägg av tecno »

henkebenke skrev:Varför ska alltid nybörjare börja med livsfarliga saker?
Självsanering kanske ??

Ja jag vet, lite cyniskt :)

Bengt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Coilgun

Inlägg av bengt-re »

... såg någon dåre som byggde en sån, i usa vart annars, som var 20 Fot lång och drevs av det mest sataniska kondensatorbatteri jag sett på länge... eller kanske någonsin, men sidan försvann när jag skule visa den för någon, han sanerade kanske bort sig själv......
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag tror det bara är i början på sin karriär som man vågar prova alla vilda saker tack vare sin okunnighet. :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*skrattar*

Inlägg av bengt-re »

Ja, ju mer man vet, ju mer ser man problemen... Och ju mer inser man att man inte vet allt....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Här finns en dåre:

http://www.powerlabs.org/railgun2.htm

32 kondingar på vardera 6300uF/400V. Det hade nog räckt med en.

Sen verkar det inte som om denna kille värnar så mycket om sitt liv:

Han skulle testa och se hur pass snabbt cyanvätesyra kunde fräta genom ett provrör. Reaktionen gjorde dock att syran började koka. Han hade dock gasmask på sig men han hade givetvis inte det i ett dragskåp utan bara vid ett öppet fönster. Han var inte så smart för han glömde visst bort att gasen kunde sugas IN i lägenheten och till resten av huset. Idiot till att överhuvudtaget hålla på och leka med en sådan direkt livsfarlig vätska.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

cyanvätesyra...

Inlägg av bengt-re »

INte för att jag exakt vet hur farligt det är, men det låter onekligen rätt otrevligt.... Huvaligen, nej bygg digitala tärningar ist.. ;)
Skriv svar