Det finns dyra audiokablar som ska låta bättre.
Här är en sida som ger en analys av en vanlig tvåledarkabel
för en högtalare när den betraktas som en transmissionsledning
för audiofrekvenser.
"the effect of a cable upon the transmitted signals"
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... page2.html
Mer liknande analyser...http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... nalog.html
Audiokabelns funktion som transmissionsledning
Re: Audiokabelns funktion som transmissionsledning
-0,025 dB och 100 ns för 6 meter högtalarkabel. Verkar som elkabel skulle duga gott.. 

Re: Audiokabelns funktion som transmissionsledning
En fördel jag läst om med att inte använda för
tunna kablar är att förstärkarens dämpfaktor
bibehålls bättre. En rörförstärkarekan ha en
dämpfaktor på 20 medans många transistor
kan ha runt 600. Min Velleman K4005 har >2000 enl.
databladet och det kan man förstå lite då den inte har några
emittermotstånd och kraftiga darlington, IP142 och TIP147.
Dämpfaktorn påverkar drivningen av högtalaren...http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
tunna kablar är att förstärkarens dämpfaktor
bibehålls bättre. En rörförstärkarekan ha en
dämpfaktor på 20 medans många transistor
kan ha runt 600. Min Velleman K4005 har >2000 enl.
databladet och det kan man förstå lite då den inte har några
emittermotstånd och kraftiga darlington, IP142 och TIP147.
Dämpfaktorn påverkar drivningen av högtalaren...http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34934
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Audiokabelns funktion som transmissionsledning
Dämpfaktorn ska vara så lång som möjligt. Jag har sett någon rekommendation att en dämpfaktor >20 innebär elände.
Traditionellt har rörförstärkare haft ganska dåliga värden vilket inneburit dålig kontroll framför allt av bashögtalaren. Detta har uppfattats som att man har MYCKET bas med ett rörsteg men det är tvärtom som så, att den "djupa basen" har utmärkts av svampighet och som sagt, utan kontroll.
Lösningen har varit återkoppling, vilket, om den inte gjorts på ett "snyggt sätt" lett till andra problem (fasdistortioner, transientdistortioner).
Traditionellt har rörförstärkare haft ganska dåliga värden vilket inneburit dålig kontroll framför allt av bashögtalaren. Detta har uppfattats som att man har MYCKET bas med ett rörsteg men det är tvärtom som så, att den "djupa basen" har utmärkts av svampighet och som sagt, utan kontroll.
Lösningen har varit återkoppling, vilket, om den inte gjorts på ett "snyggt sätt" lett till andra problem (fasdistortioner, transientdistortioner).