Hej på er!
Jag har kommit till sista utmaningen på mitt lilla projekt, och jag skulle behöva er hjälp. Det är så att jag ska ha ett överhettningsskydd, som när tempen stiger över 100C så slår ett relä ifrån, och min AVR kan läsa detta på en IO-pinne. Jag har 5v för AVR-en och nästan all elektronik, reläerna kräver 12v och 200mA i runda slängar. Min tanke var först att bara koppla reläspolen i serie med en optokopplare för att isolera elektroniken från den rätt otrevliga 12v. Optokopplaren (4N25) klarar inte mer än runt 60mA, och orkar alltså inte dra reläet. Jag vill helst inte att AVR-en ska behandla signalen och dra reläet, det blir lite mindre säkert i fall AVR-en falerar. Har ni några tips?
optokopplare och relä.
Jag fick fundera ett tag, men om jag fattat rätt är det så att du har redan ett relä, och du vill veta om det är på eller av?
Koppla optokopplaren + motstånd parallellt med spolen istället kanske?
Om du inte behöver ha dina 5V-prylar galvaniskt avskiljda från 12V-grejen så klarar du dig fint med ett motstånd och en zenerdiod eller något sånt för att ta ner spänningen till 5V.
Koppla optokopplaren + motstånd parallellt med spolen istället kanske?
Om du inte behöver ha dina 5V-prylar galvaniskt avskiljda från 12V-grejen så klarar du dig fint med ett motstånd och en zenerdiod eller något sånt för att ta ner spänningen till 5V.