högtemperaturs värmeelement?
högtemperaturs värmeelement?
någon som har någon ide vart man skulle för en billigt slant kunna hitta värmeelemt som skulle passa under en blygryta?
bör då klara 400-500 grader, visst i överkant men man får räkna med lite högre temperatur på slingan än grytan
relativt liten i formatet, bultbar mot järngryta, på ungefär 1kw 230v
bör då klara 400-500 grader, visst i överkant men man får räkna med lite högre temperatur på slingan än grytan
relativt liten i formatet, bultbar mot järngryta, på ungefär 1kw 230v
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
en liten snabbplatta..
De har dock en termostat som tar ner effekten när den blir för varm, kan man koppla bort den så går det nog. Hur det blir med livslängden är en annan sak, se bara till att platan ät jordad och koppla in den med en jordfelsbrytare så är det inte farlig iaf. Naturligvis lite omtanke så att kablar och annat inte brinner upp, men det skall nog gå bra, frågan är bara hur man hackar en platta.... 
edit, morsans gamla spis var det fel på termostaten i så den plattan kunde bli mörkt körsbärsröd och då pratar vi över 400 grader iaf

edit, morsans gamla spis var det fel på termostaten i så den plattan kunde bli mörkt körsbärsröd och då pratar vi över 400 grader iaf
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ja, det är lite farligt...
Men vissa höljen är gjorda av rostfritt stål och då är det ingen fara alls, men är säkert så i plattor att man valt en billigare lösning. Värmeröret ifrån en infravärmare brukar vara gjord i stål, kan man ta den och rundbocka den till en platt spiral utan att den går sönder så har man gjort en billig platta som säkert fungerar bra. Brukar vara på 1000W eller mer ibland dessa element så det torde räcka, sen om det går att bocka tråden låter jag vara osagt. Den får inte vikas utan man måste få fina böjar, annars är det kört, men kan vara värt att testa.
om jag hittar lämpliga prylar så ska jag försöka mig på att bygga en hagelgjutare
gjuter redan slugs till hagelgeväret, men skulle vilja gjuta hagel med så man kan handladda lite mera
problemet på hagelgjutningen är att hålla temperaturen innom relativt snäva gränser, blyet måste ha rätt konsistens då den sak droppa ur ett munstycke rulla till på en läpp och droppa in i dieselolja
gjuter redan slugs till hagelgeväret, men skulle vilja gjuta hagel med så man kan handladda lite mera
problemet på hagelgjutningen är att hålla temperaturen innom relativt snäva gränser, blyet måste ha rätt konsistens då den sak droppa ur ett munstycke rulla till på en läpp och droppa in i dieselolja
- Schnegelwerfer
Kul att det finns fler skyttar/jägare här på forumet!
Jag har funderat på om man kunde hitta på något skytterelaterat projekt, men inte kommit på något.
Det hade varit lite fräckt att bygga sig sin egen kronometer, men det svåra blir nog att detektera kulpassagerna. Jag vet inte hur de kronografer som finns att köpa idag är uppbyggda, men de detekterar i alla fall kulpassagen optiskt...
Tidsupplösningen borde gå att ordna bra, om man använder sig av kaskadkopplade hårdvaruräknare som jobbar i t.ex. 10Mhz. Dessa kan sedan läsas av en uC som sedan visar resultatet på en LCD.
Jag har funderat på om man kunde hitta på något skytterelaterat projekt, men inte kommit på något.
Det hade varit lite fräckt att bygga sig sin egen kronometer, men det svåra blir nog att detektera kulpassagerna. Jag vet inte hur de kronografer som finns att köpa idag är uppbyggda, men de detekterar i alla fall kulpassagen optiskt...
Tidsupplösningen borde gå att ordna bra, om man använder sig av kaskadkopplade hårdvaruräknare som jobbar i t.ex. 10Mhz. Dessa kan sedan läsas av en uC som sedan visar resultatet på en LCD.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kul projekt. Hur stor mängd ska du smälta i taget? Duger inte en lödkolv modell riktigt stor till detta?grym skrev:om jag hittar lämpliga prylar så ska jag försöka mig på att bygga en hagelgjutare
Större?, leta efter begagnad våglödningsmaskin
Bengt