Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av anders_bzn »

Måste inte en elcykel vara typgodkänd? En moped måste ju vara det.

1. Motorn att bara förstark för en elcykel.
2. Den lär aldrig bli godkänd vaken som moped eller motorcykel.

Det gör att den kommer att vara olaglig att köra på allmän väg.

MEN, jag tycker att Fagge ska upp för länsman när kan är ute och tokgasar på elnätet (förlåt vägnätet).

Kör så det ryker!
Rushdie

Inlägg av Rushdie »

Sjukt ballt bygge, helt klart.

Angående reg, så lär den inte klassa in som lätt mc på grund av vikt/effektförhållandet. Och ram+bromsar lär inte bilprovningen gilla :). Ett alternativ är att köpa en färdig (tung) mc och bygga om. Alternativ två är en rullande ram. SFRO kan nog hjälpa till med vad som krävs. Alternativ tre är att köra oförsäkrat, obesiktigat och oskattat.

Alternativ tre är enklast :D. (men inte så roligt att bli av med både körkort, hoj och hela januarilönen när länsman fiskar in en).
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jäklar vilket liv det blev här ang lagligheten. Men intressant läsning. :D

Men det jag hakar upp mig på är…
Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.

En motor kan aldrig leverera mer effekt än man stoppar in i den.
Alltså skulle jag lätt kunna begränsa effekten till 250W & på så sätt göra cyklafan laglig.

Sen vad som står på motorns märkskylt, är ju bara vad kopparn & kolen tål innan dom brinner upp.

Man kan säkert plocka ur flertalet KW ur en ”250W Laglig motor” om man bara ger den tillräckligt med mos, under en begränsad tid.
Skulle denna motor då fortfarande vara laglig?.

Det känns som att det är dags att vi lämnar in en skrivelse & kräver en lagändring!!!???.
Seriöst alltså!

Nähepp dags att fortsätta med mos-kortet i väntan på lagren…

Edit…
Just det, är det någon här som har erfarenheter kring sådanahär Gashandtag
http://www.quadmotion.se/shop/?lang=sv& ... duct&id=35

Frågan är hur precisionen är?, det vore ju ingen vidare om utspänningen skulle variera p.g.a lite mekaniskt glapp i handtaget.
Lite okontrollerad spänningsvariation, skulle ju kunna orsaka ganska stora effekt variationer
Om man direkt skulle låta dessa 0,7-4,3V styra över 0-11KW

Hur stort är vridområdet på gashantaget?.
Jag har försökt ställa frågorna till quadmotion.se, men inte fått något svar.
Eller känner ni till några bättre lämpade gashandtag?.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Måste börja med att säga att jag är grymt imponerad av projektet fagge!

En liten extra säkerhet att komplettera handtaget med skulle kanske vara en killswitch på vänsterhandtaget (om du nu gaser med höger) som sitter på perfekt plats för tummen ifall något hänger sig och cykeln börjar skena, så kanske du hinner trycka in den innan cykeln börjar göra volter :D
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

På min el-cykel sitter det en lite smidigare variant av gashantag.
Gashantaget täcker bara upp en liten del av hantaget så man får bra grepp om den fasta delen.
När man trampar samtidigt(vilket du inte kommer göra iaf) så känns det stabilt med ett sådant gashantag tycker jag.
Kvalite'n är väl ok, men det kanske blir för mycket leksaks-känsla för din cykel.

Ecoride-gashantag
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Bose: jo absolut, men det förutsätter att man har en kontaktor som klarar att bryta huvudströmmen. Men sådana är ju tokdyra, så det får vänta… Undertiden får man använda huvudströmbrytaren som nödstopp. :wink:

Här kommer ett par bilder på den nästan färdiga kraft-elektroniken.
Så om inget annat hinner att packar ihop före så är det tänkt att detta paketet ska kunna stå pall för 490A.
Jäklar vilket jobb det var med att löda fast kopparskenorna, dom sög liiiite värme. :)

Bild
Bild
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Är det frihjulsdioder som sitter gängat i kylflänsen ? :?:
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Ang. V-bromsarnas vara eller icke vara.
Problemet förr i tiden på downhillcyklar och alpåkning med landsvägshojar var att fälgarna blev så varma att slangarna exploderade.

Nu är problemet borta i o med skivbromsar, men en elcykel som bromsas in då o då är inget problem.
DaHooF

Inlägg av DaHooF »

NU får du ta pallra dig ut o skotta upp en gång till boden o fortsätta bygga på cykeln ! Måste ju ha nåt att leka med när man kommer hem från sjön :-P
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Cryptomaster: Japp :)

DaHooF: Ja om du frågar sambon så har jag varit totalt insnöad hela jävla julen. :D Men nu är snart BMS, LVC & Switch kortet färdigt. Sen är det bara att hålla tummarna på att man har tänkt rätt. Annars kan det bli många många timmar framför Eagle igen. :eh:

Bild
Bild
Bild
MartinJkpg

Inlägg av MartinJkpg »

På denna hemsidan står det att elcrossen har 12kW:
http://translate.google.se/translate?hl ... ge%3Dtrack
Om det nu är max effekten eller bara kontinuerligt vet jag inte, men hur som helst, såhär går den:

Verkar gå rätt duktigt ändå, och du tänker ha samma effekt på en cykel, känns som jag börjar inse hur underbart sjukt ditt projekt är! :D
Diggar projektet hårt och följer det noga! Se till att uppdatera ofta och mycket så gör du mig och säkert många fler glada! :bravo:
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Fagge: Jag upptäckte just att reläerna du skickade inte är latchande, dvs de kräver ström genom spolen konstant för det ena läget och ingen ström för det anda. Det är ju onödigt att reläerna drar ström hela tiden när bmsen är inkopplad till batteriet.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

MartinJkpg: Trevligt , ja effekt & vridmoments specen är ju väldigt likt, så det här kan bli riktigt kul. Nu fick man lite inspiration igen. :)

Rocky_AL: Jo det är sant. Men 100-140mA mer eller mindre ”enbart då huvudströmmen är påslagen”, är ju egentligen en droppe i havet mot vad cykeln annars är kapabel till att förbruka. Så jag kan nog leva med det.. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sådär, då var Ingångs/relä kortet, Underspänningsdetektorerna & Balanserings kortet färdigt. Eller rättare sagt efter många dagars byggande, mätande & labbande så verkar det nu fungerar på bänk i alla fall. :)

Det som återstår att bygga innan det är dags för premiär laddningen, är logiken till balanserings kretsen.
Jag har inte bestämt mig om jag ska låta huvud processorn sköta laddningen, eller om BMSn ska få sig en egen processor, eller om man ska bygga funktionen med vanliga logikkretsar, eller baka in alla ”logikkretsar” inuti en CPLD krets.
Enklast hade ju givetvis varit att låta en µc att sköta allt, men om den skulle bugga ur av någon anledning, så kan det bli mycket dyrt.
Bygger man allt istället med lösa logik kretsar då blir det ju näst intill idiotsäkert…
Fortsättning följer…

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Otroligt vackra kort, bra jobbat Fagge!
Skriv svar