Jag undrar om någon har nåt exempel på en aktiv likriktare som klarar frekvenser uppemot 200 khz?
Den jag har satt ihop blir knas redan under 10khz.
Insignalen ligger på mV.
Likriktare
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=20
Där har du en koppling som fungerar. Observera att du inte rakt av kan byta till andra OP-då de lever ett ganska hårt liv, använd inte heller andra dioder än dessa. Sista delen av kretsen är dock okritisk så allt efter utgången ifrån OPA37GP är bara glättning och skalfaktorjustering. Mata samtliga op med +-15 V och glätta spänningen väl då OPA37, kan vara lite känslig för dålig spänning. Jag funderade, men kunde inte få till en bra koppling med billigare komponenter än de som är valda, i princip kan man skippa summatoropn och spara 37 spänn och ändå få funktion på kretsen, men det gör den känsligare för offsetfel. Ininpedansen är 10kOhm, hoppas att det inte är för lågt, vill du höja denna så får du sätta ett ingångssteg, men detta adderar brus.
Där har du en koppling som fungerar. Observera att du inte rakt av kan byta till andra OP-då de lever ett ganska hårt liv, använd inte heller andra dioder än dessa. Sista delen av kretsen är dock okritisk så allt efter utgången ifrån OPA37GP är bara glättning och skalfaktorjustering. Mata samtliga op med +-15 V och glätta spänningen väl då OPA37, kan vara lite känslig för dålig spänning. Jag funderade, men kunde inte få till en bra koppling med billigare komponenter än de som är valda, i princip kan man skippa summatoropn och spara 37 spänn och ändå få funktion på kretsen, men det gör den känsligare för offsetfel. Ininpedansen är 10kOhm, hoppas att det inte är för lågt, vill du höja denna så får du sätta ett ingångssteg, men detta adderar brus.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Och givetsvis..
motståndsvärderna är känsliga om du vill ha noggranhet i kopplingen, motstånden i likriktardelen kommer om de avviker att skapa en osymeteri vilket leder till att summatorn (näst sista op´n i signalvägen) kommer att ge en asymetriskt pulserande helvågslikriktad spänning ut. Det kan fungera ändå, men om du har första op med lite offset så kommer du få ett oregelbundet mätfel. Det går bra att koppla in en pot för offsetjusterng på första op´n, jag lade inte in det i schemat, men det skadar inte - kopplingen fungerar ändå, men det är bra att ha. Jag tänkte igenom kopplingen och det går att med mindre signal i likriktaren klara sig på något biligare op till dessa och sedan låta sista skalfaktoropn förstärka lite mer, men det ger mer distortion ifrån likriktaren och gör att dioderna måste vara änn mer lika för bra funktion.