Var få tag på mantlade 1 mm plastfiber?
Var få tag på mantlade 1 mm plastfiber?
Elfa säljer en mantlad 1 mm plastfiber med ytterdiameter 2,2 mm.
Var hittar jag mantlade plastfibrer med ytterdiameter 1 mm?
Var hittar jag mantlade plastfibrer med ytterdiameter 1 mm?
Re: Var få tag på mantlade 1 mm plastfiber?
Har aldrig handlat härifrån och sidorna ser för hemska ut men de verkar ha det mesta. Snubblade över dem när jag letade efter väldigt grov fiber.
http://www.fiberopticproducts.com/Fiber_optic_items.htm
http://www.fiberopticproducts.com/Fiber_optic_items.htm
Tack för svar. Undersöker närmre. Deras hemsida hör definitivt hemma i ett HTML-knackande nittiotal. Ett klart museiföremål.
Är du säker på att du vill ha plastfiber, inte glasfiber?
Plast eller glas, det har nog ingen större betydelse, huvudsaken är att den är mantlad.
Har aldrig hållit på med glasfiber, antar att den inte är lika böjlig som plastfiber?
Har aldrig hållit på med glasfiber, antar att den inte är lika böjlig som plastfiber?
ELFA har haft. Det var några år sedan jag köpte så jag vet inte om de fortfarande har.
Glasfiber kan böjas mycket utan att det går av - det är faktiskt ljuset och när den börjar lysa ut ur fibern som är den begränsade faktorn och gäller både glas och plastfiber och bestäms av materialets brytningsindex gentemot anliggande materials brytningsindex (som plastmanteln omkring fibern eller mot luft om den är naken).
Glasfiber går _mycket_ längre än plastfiber då plastfiber har hög dämpfaktor för ljus (dvs plasten absorberar ljus i sig)
Det du skall titta på är förmodligen multimode-fiber om du skall få in någon ljus i fibern övh - singlemode-fiber har bara 9 µm öppning och det är bara ljusstrålarna som går helt rakt in som går vidare i fibern - resten av det som lyser in med någon grad snett och mer vinkel lyser ut på sidorna redan inom någon meter även om strålen skulle träffa öppningen... - det är därför man använder laser då man kan göra punkten liten (för att träffa hålet övh.) och att strålarna ligger parallella (för att det mesta av ljuset skall ta sig vidare in i fibern
Glasfiber går _mycket_ längre än plastfiber då plastfiber har hög dämpfaktor för ljus (dvs plasten absorberar ljus i sig)
Det du skall titta på är förmodligen multimode-fiber om du skall få in någon ljus i fibern övh - singlemode-fiber har bara 9 µm öppning och det är bara ljusstrålarna som går helt rakt in som går vidare i fibern - resten av det som lyser in med någon grad snett och mer vinkel lyser ut på sidorna redan inom någon meter även om strålen skulle träffa öppningen... - det är därför man använder laser då man kan göra punkten liten (för att träffa hålet övh.) och att strålarna ligger parallella (för att det mesta av ljuset skall ta sig vidare in i fibern
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Andax:
Tyvärr har de inte kvar den storleken.
(Jag har 5-6 meter här någonstans och har själv letat efter mer, utan att hitta hos Elfa.
Insåg just att det är 21 år sedan jag köpte det... Man börjar bli gammal.
)
Tyvärr har de inte kvar den storleken.
(Jag har 5-6 meter här någonstans och har själv letat efter mer, utan att hitta hos Elfa.
Insåg just att det är 21 år sedan jag köpte det... Man börjar bli gammal.