läsa av och ändra eprom

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
J.Reimers
Kontakt:

läsa av och ändra eprom

Inlägg av J.Reimers »

jag har en eprom M27256-2FI
jag skule vilja läsa av den och ändra i det programmet
är detta möjligt ?
vad får man fram av programmet genom bara avläsning? är det "klartext" eller är det så att säga rappakalja?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: läsa av och ändra eprom

Inlägg av grym »

du får bara ut
adress, data
som adress från 0-32767 och data 0-255
om du får det binärt decimalt eller i hex kvittar

du kan annvända en epromprogramerar , läsa av , ändra i filen och sedan skicka in det i en raderat eprom
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

men finns det något sätt att läsa av dessa adresser och data för att kunna nyttja dem och ändra i det efter eget behov?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i epromet finns bara data på specifika adresser, inget mera

om det sitter i något som gjorts via ett visst programeringssystem så kan du annvända det
annars måste DU veta hur det är tänkt

epromet i sig självt är bara en fil, hur det annvänds beror på var den annvänds i
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

men finns det något sätt att läsa av dessa adresser och data för att kunna nyttja dem och ändra i det efter eget behov?
Med en disassembler (om det är kod), men då måste du veta vilken processor det är.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du får bara ut rappakalja.

Det kan t.o.m. vara dubbel rappakalja Du får ut. Ibland är bitarna i adresser och data omskyfflade och följer inte den numrering som finns i promets datablad. Antingen p.g.a. mönsterkortslösningen eller avsiktligt för att göra tydningen svårare.

Även när separat programminne användes fanns önskemål om att skydda programvaran, så för att göra det ännu svårare användes ibland extra hårdvara just för detta. Givetvis gick det inte att ha en code protect bit som i moderna enchipare, utan istället förekom grindnät som förändrade data beroende på dess adress och resultatet av detta var vad processorn läste.

Disassemblering är inget helt enkelt och automatiskt. Det finns inget sätt att få tillbaka en källkod från objektkoden. Det blir i bästa fall OP's med enumererade labels. ingenting mer. Eftrsom det ofta förekommer tabeller i koden så kommer disassemblern dessutom att spåra ur på sina ställen och det krävs intelligent manuellt ingripande för att få den på rätt spår igen.

För att sedan ändra, om Du nu lyckas disassemblera och få ut något tydbart så måste Du kunna förstå programmet och därefter göra önskad modifiering. Att Du ställer dessa frågor tyder på att Du inte är uppe på den nivå som krävs, varken för detta eller för att lotsa disassemblern igenom programmet.
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

finns det några bra program ni kan rekommendera
prosessorn är en P 8030 AH
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och vad är det för en processor?
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

enligt vad jag kan komma fram till är prosessorn ovannämda 8031
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror att AndersG mer undrade vad "processorn" kom i från alls.
Det handlade väl om ett EPROM ??
Var kommer "processorn" in i bilden ?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag tror att det blir ett jäkla projekt att försöka få fram datan och sedan ändra i den. Får man fråga vad det är för pryl? Kanske går fortare att programmera nåt eget med en modern mikrocontroller...

(edit: såg att 8030 är namnet på serien.)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Det är ju annat än 8030 som du skrev förut. Som du Googlar litet så hittar du flera träffar, tex:
http://www.xs4all.nl/~itsme/projects/disassemblers/

Men du kanske skulle ta och läsa Martas inlägg ovan. Det finns inget som direkt tar en maskinkod och spottar ut en läslig assemblerlista. Att disassemblera kod är en delvis manuell och mycket tidsödande procedur. Har själv gjort det, både för Z80/8080 samt 80x86-kod, men det var mycket länge sedan.

Man måste helt enkelt börja bena i koden från start. Identifiera data-areor, subrutiner etc. Dock kan det vara mycket lärorikt och förr var koden roligare. Tex programfilen till dBaseII som började med:

jump xx
"(c) Aston Tate"
EOF
"Nosey little bugger aren't you"
:xx

Således om man bara tog "TYPE" på filen såg man bara copyrightmeddelandet, men om man öppnade i en debugger såg man hela.

En annan oförglömlig sak var BIOSen till XEROX 820-II där copyrightmedelandet exekverades, dvs texten var vald så att den var både text och kod.
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

jag har nu lyckats med hjälp av en god vän ta en kopia av prommen
men för att kunna lära mig detta bör jag ha något program för att fortsätta

http://hornet.homeftp.net/NOC_27256.zip

programmen i länken går ej att nå
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ziparkivet förefaller vara 404, men hela källkoden finns här:
http://www.xs4all.nl/~itsme/projects/di ... 0xx/8031.c

Bara att kompilera ;)

Annars kan du leta vidare själv, eller kontakta författaren till sidan itsme@xs4all.nl
Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime
Har du testat googla på "8031 disassembler" ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Din zip-fil är en binärfil. Där har du alla siffror. Men frågan är vad du vill göra med det? Är det program eller data eller både och? Vad är det i programmet du vill ändra på? Det går ju att läsa av filen och få ut hexkod eller ascii om man vill, men det hjälper ju inte omdu inte vet vad du ska ha ut och vad du vill ändra. En disassembler för 8081 kanske tar en fil med hexkod (vad vet jag?), i så fall ska du översätta binätfilen till lämpligt hexkodsformat. Men du bör göra en ascii-kopia också - om det finns data i epromet så kommer detta att felaktigt översättas till obegriplig programkod om du kör det i disassemblern.

Men om det är som Marta säger att kanske adress och datalinjer är blandade så kommer du inte få ut någonting annat än rappakalja, om du inte kan följa adress och dataledarna på kretskortet till processorn och se vilka som är förväxlade. Om det är med komplicerad kodning med grindar osv.. så tror jag det blir betydligt svårare.

AndersG: "Bara att kompilera" ??? vadå? Är det disassemblern eller vad är det?
Skriv svar