Jordlyft för PA/audio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Jordlyft för PA/audio

Inlägg av chille »

Såg en liten låda i skolan som såg ganska hemmagjord ut som det stog "jordlyft" på. Då insåg jag att det var dags att bygga en egen sån, alltid bra att ha till hands om det skulle bli några problem. :-D

Problemet är det att jag har ingen aning om hur en sån funkar. Jag vet att det finns minst en PA-snubbe här så det är alltid värt att fråga.

Vad farbror google har sagt till mig är att man ska ha en trafo för cold/hot och helt enkelt fyfiskt separera jorden. Är det verkligen så enkelt? Borde det inte vara en trafo med mittavtappning för jorden? För de konstruktioner jag sätt har haft alla 3 ledare ansluta till trafon.

Bild!

EDIT: Kanske skulle satsa på kombinerad linebox/jordlyft när man ändå är igång? Alltid bra med en linebox om man ska koppla in sig i ett befintligt PA-system.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

"Jordlyft" associerar i alla fall jag till en balanserad spänningsutgång, utan någon trafo inblandad.

Se exempelvis:
http://sound.westhost.com/balance.htm
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Usch det där var för mycket för att jag ska orka läsa det just nu. Men här bjuder jag på ett citat för er som inte vet vad jordlyft är:
An earth loop occurs when a device, such as a keyboard, is connected to the mains earth via more than one path. The first path is via the instrument’s own power cable to the mains earth. The second path is via the interconnecting audio cable to the sound system, then via the sound system’s power cable to the main’s earth. Any resultant circulating earth current is amplified and is heard as a hum or buzz. These unwanted earth currents are usually induced from nearby power and lighting cables.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om man avbalanserar en signal enligt denna enkla avbalanserare, kommer då inte ett jordlyft enligt chilles länk generera ett brum ändå eftersom jordpotentialerna är olika och kanske varierande relativt varandra?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har funderat lite och kom fram till att man borde kunna avbalansera signalen och köra den genom en optokopplare och sen balansera den igen? Sen kan man ju använda en färdig krets för DC->DC-omvandling med galvanisk isolering. Det borde nästan vara enklare och bättre än en dyr audiotrafo?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag är tveksam till att använda en optokopplare för att isolera audiosignaler. Det är ju en olinjär komponent, så jag tror att du kommer att få distorsion i överföringen om du inte ex. PWM-ar audiosignalen.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menare med färdiga kretsar för DC/DC-omvandling?

Det finns ju en anledning till att det finns en marknad för dyra audiotrafos, jag tror att det är svårt att bygga något själv som låter bra.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

chille skrev:Jag har funderat lite och kom fram till att man borde kunna avbalansera signalen och köra den genom en optokopplare och sen balansera den igen? Sen kan man ju använda en färdig krets för DC->DC-omvandling med galvanisk isolering. Det borde nästan vara enklare och bättre än en dyr audiotrafo?
Förlåt en dum fråga, vad ÄR det du vill göra egentligen?
Ge ett konkret exempel - uppkoppling, säkerligen hittar vi ett sätt att lösa ditt problem

Bengt
DeeJayPA
EF Sponsor

Jordbruksmaskin

Inlägg av DeeJayPA »

med en "jordlyft" bryter du upp jordslingan i balancerat signalsystem.
Kall(-) och Varm(+) gör man inget med utan bara jorden som man bryter upp. ett måste för att felsöka när man har brum i stora anläggningar.
Om du nu menar en manick med 2 XLR kontakter på och en liten brytare.
Ja man kan aldrig ha för många lineboxar.. =)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns faktisk kretsar som ger galvanisk isolering åt analoga signaler, jag känner inte priset men jag känner mig inte så himla sugen på att inhandla dom, jag misstänker att de är "en aning" svettiga.....

De fungerar vid att göra om signalen till PWM, skicka balancerat genom ett pa små men högtisolerande kondinger och dekoda PWM-signalen igen.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Man kan oxå använda transformatorer.. fins trafo just för såna audio ändamål
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, så om jag enbart vill ha ett jordlyft räcker det altså att bara bryta jorden? Jag hade fått för mig att man i samband med jordlyft också ville ha galvanisk isolering för att få rätt potentioal. Men om jag tänker efter så är ju utgången flytande så det borde väl inte spela någon roll!?

Om det nu är så att man enbart måste "lyfta" jorden, vad är då nyttan med en sån där VÄLDIGT dyr isolationstrafo?

tecno:
Ett konkret exempel? Låt oss säga att man ha en synth på scenen som går via en multikabel bort till mixern längst bak i lokalen. Då kan det hända att man får en jordslinga (läs tidigare citat i tråden) som måste brytas upp för att slippa oönskat brumljud.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK
En Lundahl trafo vid synten (för den lämnar väl inte balanserat?) så är problemet löst. Kostar iofs men....

Bengt

edit/ jordslingor ska du ju se till att du inte får!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om inte jag minns fel nu kostar väl ändå den trafon över 500kr!? Då är det nog lite billigare att bara klippa av jordledaren och troligtvis lösa problemet... Sen vet jag inget om just den trafon. Men man brukar väl ändå ha gemensam jord? Dvs bara med en trafo blir det fortfarande brumljud, om man inte bryter jorden förståss.
Skriv svar