USB till Seriell med 12V nivåer?
-
USB till Seriell med 12V nivåer?
Har någon här koll på om och var man kan få tag på en USB till RS232 adapter som faktiskt klarar att leverera 12V signaler på rs232 sidan?
Man kanske skulle kunna bygga något som fixar nivåerna och hänga på den adapter jag har? Någon MAX krets kan tänkas, men är det någon här som har koll på vad och hur?
Man kanske skulle kunna bygga något som fixar nivåerna och hänga på den adapter jag har? Någon MAX krets kan tänkas, men är det någon här som har koll på vad och hur?
MAX232 klarar bara av att ge ±10V (5V * 2) som bäst, hamnar oftast på ±9-9,5V.
Det uppfyller såklart kraven på min. ±3V.
Varför behövs dessa extra volt? De har ingen inverkan på funktionen inom standarden, faktum är att högre spänningssväng ger lägre hastighet, marginellt i detta fall antar jag men ändå.
Det uppfyller såklart kraven på min. ±3V.
Varför behövs dessa extra volt? De har ingen inverkan på funktionen inom standarden, faktum är att högre spänningssväng ger lägre hastighet, marginellt i detta fall antar jag men ändå.
-
Man kan behöva högre spänning om man t.ex. har en simpel PIC programmerare som använder sig av 12V. Det kan kanske räcka med 10.
Det finns förövrigt flera RS232 standarder med olika spänning.
RS232A har 48V(har jag för mig) RS232B har 12V och C varianten har 5V.
Man kan för övrigt behöva en 12V serieport när man skall programmera Siemens S5 PLC:er med några av programmeringskablarna till denna.
Det finns förövrigt flera RS232 standarder med olika spänning.
RS232A har 48V(har jag för mig) RS232B har 12V och C varianten har 5V.
Man kan för övrigt behöva en 12V serieport när man skall programmera Siemens S5 PLC:er med några av programmeringskablarna till denna.
-
-
Jo det är faktiskt sant att det är max 12V men då ganska många prylar som görs och framför allt har gjorts förväntar sig att det är 12V som används så är detta ibland önskvärt att ha.
Jag kom att tänka på ett annat fall där det kan vara bra med 12V och det är om man har långa avstånd mellan sändare och mottagare.
Jag kom att tänka på ett annat fall där det kan vara bra med 12V och det är om man har långa avstånd mellan sändare och mottagare.
-